• Anonym (Undrande)

Varför lägger så många upp facebookbilder på vinglas varje sommar? Blir less!

Jag vet att Facebook är frivilligt och att man kan avsluta det, så det behövs inte kommenteras, är väl medvetet om att detta är ett I-landsproblem, men tycker detta vore intressant att diskutera. Hur som helst, tycker att många av mina facebookvänner under vår- och sommar lägger upp sådana enorma mängder på främst rosévin, särskilt tre personer som lägger upp alkoholbilder, högsäsong typ 3-4 bilder per vecka på alkohol i glas. Alltså...vad är poängen? Det är inte ens kul att bara se en bild på ett glas champagne eller rosévin. Kul för folk att de har det mysigt och trevligt, men bilderna är ju så märkliga, lite som om det är en världshändelse att folk dricker sprit, som att sprit är så centralt att man inte ens behöver ha med en människa på bilden, utan det räcker att bara fotografera öl- eller vinglaset. Jättekonstigt, men antagligen är det bara jag som tycker det eftersom många lägger upp den typen av bilder, så scrollar man i flödet en lördagskväll får man se ett antal vin- och champagneglas. Och nu snackar jag vuxna människor mellan 30 och 60, inga 18-åringar alltså.

Hur tänker ni som lägger upp vin- och spritbilder kontinueligt på Facebook? Och hur tänker ni som ser den typen av bilder ofta? Varför beter sig folk så här? Är det som med rökning förr, att särskilt rosévin av kvinnor har börjat ses som glamouröst och att man försöker bygga en image av sig själv med hjälp av alkohol? Jag känner så ibland. För inte fan lägger folk upp bilder på ett glas saft eller en kopp thé, utan det är i stort sätt alltid alkohol om det är en dryck på bild.

• Svar på tråden Varför lägger så många upp facebookbilder på vinglas varje sommar? Blir less!
  • Betty20
    Anonym ekonom skrev 2017-05-07 08:59:45 följande:

Antagligen har de en härlig stund. Det är antagligen inte vinet i sig som gör stunden utan allt runt om kring - musiken, stämningen, vännerna eller att det är fredag. Bilden man lägger upp ersätter en kort beskrivning av situationen. Exempelvis en selfie ute i trädgården med jord i hela ansiktet säger mycket om vad jag har gjort i eftermiddag. En selfie, bild på maten eller bild på sällskapet kan man ta en vanlig vardag, och därför skulle en sån bild inte kunna beskriva dina vänners stund fullständigt. En bild på ett vinglas kan lättare förknippas med att man firar något eller att det är helg, och då är det enklare för dina vänner att berätta sin story med en enda bild. Så inga konstigheter med det, det är helt enkelt symbolik.

Absolut att jag kan förstår det, men jag tycker bara det är tråkigt med en bild på ett glas med innehåll. Klart roligare med t ex en människa som har jord i hela ansiktet, vilket är betydligt roligare än en bild på en jordig spade, även om en bild på en spade givetvis kan symbolisera hårt arbete. Det är väl också mängden som stör mig. Om du gräver varje helg kanske jag blir less på att se en jordig spade i mitt flöde varje lördag och söndag och börjar tycka att det känns fantasilöst. Ännu värre skulle det ju bli om många av mina vänner grävde på helgen och la upp spadbilder.

Men just när det gäller inzoomade glas med rosévin i verkar det som att folk helt enkelt inte kan få nog av att lägga upp dem. Kan inte mys och avkoppling symboliseras av något annat?
  • Betty20
    Mandel skrev 2017-05-07 06:53:45 följande:

Jag har nog sett 3 olika vinglasbilder från samma människa bara denna helg!
    Nu verkar dock människan inte ha några andra intressen än att sippa vin på helgerna och istället för att vara stolt över vad hon gör (gör ju inget) så läggs det upp rosenskimrande bilder på tända ljus och vinglas.

Personligen så begriper jag mig inte på dessa dryckesbilder, men det kanske är för att alkohol är synonymt med lyx och avkoppling för många människor och att jag själv väldigt sällan dricker?
    Om man vore 20 och fortfarande fast i festarsvängen och tycker att det är häftigt att dricka så kan jag förstå det till viss del, men när vi nu har passerat 40!?!

Det kan nog vara samma sak för mig, eftersom jag inte förknippar alkohol med lyx (så otroligt dyrt eller gott är det inte enligt mig) eller avkoppling så förstår jag inte symboliken i det och tycker det är onödigt att lägga upp en bild på ett glas öl eller vin.

• Betty20
    äldreochklokare skrev 2017-05-07 08:39:28 följande:

Det händer att jag lägger upp bilder på om vi gjort nån extra trevlig middag och då kan vinglaset vara med där, ja, men jag tar aldrig bilder på BARA vinglaset, om det var såna bilder du menar? Eller menar du att man inte bör fota något med alkohol, någonsin?

Det är klart på sommaren, att man man är ute mer, grillar kanske, det dricks säkerligen en del vin och annat när folk har semester så inte så konstigt om det blir fler såna bilder. Många fotar utomlandsbilder tex. 

Däremot är det väl knappats ett nytt fenomen, att man skulle tycka det känns lite smålyxigt att sitta med ett vingals? Det har folk gjort jämt, även innan man knäppte bilder för Fejan.

Jag bryr mig inte nämnvärt om andra lägger upp såna bilder. Jo, om det är någon jag vet inte dricker alkohol skulle göra det, då skulle jag reagera. Jag skulle också reagera om det var småbarn och sprit på samma bilder.

Jo, fast folk tog ju inte direkt bilder med sin kamera på ett glas öl eller vin varje helg, framkallade och satte in i fotoalbumet för att visa barnbarnen hur mysigt man hade det. Det är just när man zoomar in ett glas öl, en shot eller vad det nu är och lägger upp på Facebook som stör mig. Så fantastiskt vackert är t ex inte ett glas öl anser jag, men som någon skrev handlar det väl om att förmedla någon slags känsla som inte tycks bita på mig
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Bara det faktum att folk stör sig på det är ett fullt tillräckligt skäl att fortsätta.

Sedan så tycker jag personligen att det kan vara lite trevligt med dessa bilder då och då, det symboliserar för mig en trevlig stund, vanligen i goda vänners lag och att sommaren är på väg. Detta trots att jag aldrig dricker vin (och sällan annan alkohol.

Men det är ju förstås så att det blir störande om det bara kommer sådana bilder i flödet, men det gäller när det bara kommer bilder av en sort oavsett om det är bilar, festivalbilder eller barn.

Betty20 skrev 2017-05-07 14:19:40 följande:
    Det kan nog vara samma sak för mig, eftersom jag inte förknippar alkohol med lyx (så otroligt dyrt eller gott är det inte enligt mig) eller avkoppling så förstår jag inte symboliken i det och tycker det är onödigt att lägga upp en bild på ett glas öl eller vin.
    Om du tycker att det är onödigt så står det dig fritt att inte lägga upp några sådana bilder.

När det kommer till att andra gör det så är läget annorlunda, de tycker uppenbarligen inte att det är onödigt och det står dig även fritt att ta del av dessa bilder.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Queennr1

Tycker det är året runt ja. Senaste åren har det tydligen blivit helt normalt för vanliga medelklass småbarnsfamiljer att förtära nån typ av alkohol så fort helgen kommer. När jag växte upp var det mest halvlodisar som drack varje helg.

• Betty20
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-05-07 14:39:13 följande:

Bara det faktum att folk stör sig på det är ett fullt tillräckligt skäl att fortsätta.

Sedan så tycker jag personligen att det kan vara lite trevligt med dessa bilder då och då, det symboliserar för mig en trevlig stund, vanligen i goda vänners lag och att sommaren är på väg. Detta trots att jag aldrig dricker vin (och sällan annan alkohol.

Men det är ju förstås så att det blir störande om det bara kommer sådana bilder i flödet, men det gäller när det bara kommer bilder av en sort oavsett om det är bilar, festivalbilder eller barn.

Om du tycker att det är onödigt så står det dig fritt att inte lägga upp några sådana bilder.

När det kommer till att andra gör det så är läget annorlunda, de tycker uppenbarligen inte att det är onödigt och det står dig även fritt att ta del av dessa bilder.
    Jag kan förstås välja bort Facebook, precis som jag skrev inledningsvis, men om jag nu inte vill göra det, utan ta del av bilder som inte innehåller bilder på glas med alkohol så blir det ju svårare. Finns ju inget filter som sorterar bort just glas med alkoholhaltig dryck i!

Tycker ibland bara det är så konstigt, folk kan t ex resa utomlands till ett jättehäftigt ställe, men vad får man se för bilder i flödet, jo, bilder på glas med vin, hade ju hellre sett lite bilder på aktiviteter och vyer där de vistades. Det är så jag tänker.
  • Betty20
    Queennr1 skrev 2017-05-07 14:45:51 följande:

Tycker det är året runt ja. Senaste åren har det tydligen blivit helt normalt för vanliga medelklass småbarnsfamiljer att förtära nån typ av alkohol så fort helgen kommer. När jag växte upp var det mest halvlodisar som drack varje helg.

Jag kan inte heller minnas att det var vanligt att man t ex drack rosévin så fort solen sken på sommaren. Då satt man ju ute och drack saft i solen Alkohol var förknippats med festliga tillfällen utöver en vanlig helg eller sommarkväll.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Betty20 skrev 2017-05-07 15:13:34 följande:
    Jag kan förstås välja bort Facebook, precis som jag skrev inledningsvis, men om jag nu inte vill göra det, utan ta del av bilder som inte innehåller bilder på glas med alkohol så blir det ju svårare. Finns ju inget filter som sorterar bort just glas med alkoholhaltig dryck i!

Tycker ibland bara det är så konstigt, folk kan t ex resa utomlands till ett jättehäftigt ställe, men vad får man se för bilder i flödet, jo, bilder på glas med vin, hade ju hellre sett lite bilder på aktiviteter och vyer där de vistades. Det är så jag tänker.
    Om det är ett såpass stort problem är det nog dags att du ser över din vänskapskrets, då särskilt på Facebook.

Vad du hellre skulle vilja se ska rimligen inte ha någon betydelse för vilka bilder dina vänner lägger upp.

Du försöker diktera vad andra bör lägga upp, det är lite knepigt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Bullimor

Tja, man lägger väl upp vad man vill på din egen Facebook?
    Jag dränker inte mitt flöde i vinglasbilder till vardags men på semestern händer det då och.
    Är jag utomlands så blir ännu fler, gärna i poolmiljö eller på stranden.'

Vill man inte se bilderna så kan man avfölja mig, dölja mina inlägg eller helt enkelt ta bort mig som vän. För jag lägger upp vad jag vill oavsett vad andra anser om saken.

Kan inte påstå att jag är jätteintresserad av allt mina vänner delar heller men det är deras sida, deras beslut.

• Jennie med ie
    Tyrasol skrev 2017-05-07 00:06:45 följande:

För att dom inte är medvetna om att du går runt och stör dig på det?

Eller just för att de ÄR medvetna om det?
  • Jennie med ie

Jag har en hel del bilder i mitt flöde där motivet är kaffe med snyggt motiv i den skummade mjölken t ex... för att inte tala om alla bilder av snyggt upplagda maträtter. De läggs nog upp av samman anledning som de flesta vin-bilder. Det är väl en ögonblicksbild av något som får symbolisera en viss njutbar och trevlig stund t ex.

Även de som lägger upp flest vin-bilder av mina vänner har _även_ foton av slaget "fullt med jord i ansiktet" o s v. De som lägger upp mest likriktade bilder eller uppdateringar ö h t är småbarnsföräldrar, och jag har dolt en del av dem i mitt flöde för att det blev lite för mycket "nu har lilla prinsessan bajsat på pottan!" och "lillprinsen åt 125 ml välling, nu ska vi sova middag 80 minuter och sen på babysim kl 14.27"... Vi tycker helt enkelt att olika saker är intressanta.

• Betty20
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-05-08 11:04:20 följande:
    Om det är ett såpass stort problem är det nog dags att du ser över din vänskapskrets, då särskilt på Facebook.

Vad du hellre skulle vilja se ska rimligen inte ha någon betydelse för vilka bilder dina vänner lägger upp.

Du försöker diktera vad andra bör lägga upp, det är lite knepigt.

Naturligtvis är det svårt! Idag fick jag upp en bild på en kratta i mitt flöde och för några dagar sedan en bild på ett bildäck...får som sagt ta och byta vänner, hehe Symboler är nog inget för mig, då vill jag hellre folk skriver några rader
  • Betty20
    Jennie med ie skrev 2017-05-08 20:02:00 följande:

Jag har en hel del bilder i mitt flöde där motivet är kaffe med snyggt motiv i den skummade mjölken t ex... för att inte tala om alla bilder av snyggt upplagda maträtter. De läggs nog upp av samman anledning som de flesta vin-bilder. Det är väl en ögonblicksbild av något som får symbolisera en viss njutbar och trevlig stund t ex.

Även de som lägger upp flest vin-bilder av mina vänner har _även_ foton av slaget "fullt med jord i ansiktet" o s v. De som lägger upp mest likriktade bilder eller uppdateringar ö h t är småbarnsföräldrar, och jag har dolt en del av dem i mitt flöde för att det blev lite för mycket "nu har lilla prinsessan bajsat på pottan!" och "lillprinsen åt 125 ml välling, nu ska vi sova middag 80 minuter och sen på babysim kl 14.27"... Vi tycker helt enkelt att olika saker är intressanta.

Jo, jag är mest intresserad av hur man tänker kring bilder, tycker det är skillnad på att tillaga en brakmiddag, duka vackert och knäppa en bild och på att knäppa en bild på en sin frukostmacka, typ knäckebröd med ost. Vad är tanken bakom ostmackan liksom? Visst, kan ju vara en människa som verkligen älskar sin frukostmacka eller så symboliserar den något, men att lägga upp den i flödet tycker jag är så onödigt. Mest för att Facebook blir jättetrist om alla gör samma sak typ bild på ostmacka, scroll, reklam, scroll, bild på bildäck, scroll, bild på glas med öl i osv. Tycker Facebook var bättre förr, men jag kanske inbillar mig, det var nog för att det var nytt....
  • Jennie med ie
    Betty20 skrev 2017-05-09 14:39:13 följande:

Jo, jag är mest intresserad av hur man tänker kring bilder, tycker det är skillnad på att tillaga en brakmiddag, duka vackert och knäppa en bild och på att knäppa en bild på en sin frukostmacka, typ knäckebröd med ost. Vad är tanken bakom ostmackan liksom? Visst, kan ju vara en människa som verkligen älskar sin frukostmacka eller så symboliserar den något, men att lägga upp den i flödet tycker jag är så onödigt. Mest för att Facebook blir jättetrist om alla gör samma sak typ bild på ostmacka, scroll, reklam, scroll, bild på bildäck, scroll, bild på glas med öl i osv. Tycker Facebook var bättre förr, men jag kanske inbillar mig, det var nog för att det var nytt....

Det är helt enkelt många som inte ser Facebook som en plats för bara det _speciella_ utan lika mycket för vardagsbetraktelser och speglande av sitt och andras liv både i stort och smått.
  • felix le chat

Jag blev riktigt taggad av denna råd.

Nu skall det tas bilder på ölglas, sejdlar m.m som skall sparas
    till lämpliga dagar, helst vardagar och på arbetstid.

typ:  Ölglas + text:  Skönt med en paus på bygget.

Hoppas folk stör sig nått såinihelvet

• Jennie med ie
    felix le chat skrev 2017-05-09 14:45:12 följande:

Jag är inte alltid den mognaste människan i världen, så när listan över de mest hatade motiven på Facebook dyker upp varje sommar brukar jag anstränga mig lite extra för att lägga upp just sådana. Många vinglas i motljus och fötter i sanden kan det bli.
  • fluu

Vilka problem du verkar ha, ts...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Betty20
    fluu skrev 2017-05-09 14:48:07 följande:

Vilka problem du verkar ha, ts...

Haha, ja, jag antar att du bara diskuterar "riktiga" problem här, men som tråden sammanfattar det hela, alla är vi olika och andra kanske är nyfikna på sådant som inte intresserar dig? Jag har väl aldrig påstått att det är ett världsproblem för mig, det förtydligade jag t.om i trådstarten just för att det alltid ska kommenteras "men bryr du dig inte om svältande barn" typ om man skriver något mer vardagligt.
  • Betty20
    felix le chat skrev 2017-05-09 14:45:12 följande:

Ja, man kan ju roa sig med att starta en tävling i ointressanta inlägg och bilder, imorgon blir det nog en bild på hår i avloppet och texten "skönt med en morgondusch"
  • fluu
    Betty20 skrev 2017-05-09 15:38:39 följande:
    Haha, ja, jag antar att du bara diskuterar "riktiga" problem här, men som tråden sammanfattar det hela, alla är vi olika och andra kanske är nyfikna på sådant som inte intresserar dig? Jag har väl aldrig påstått att det är ett världsproblem för mig, det förtydligade jag t.om i trådstarten just för att det alltid ska kommenteras "men bryr du dig inte om svältande barn" typ om man skriver något mer vardagligt.
    Nja, diskutera kan man ju alltid, men att bry sig så är en annan sak. Tycker jag.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Varför lägger så många upp facebookbilder på vinglas varje sommar? Blir less!