Varför lägger så många upp facebookbilder på vinglas varje sommar? Blir less!
Jag vet att Facebook är frivilligt och att man kan avsluta det, så det behövs inte kommenteras, är väl medvetet om att detta är ett I-landsproblem, men tycker detta vore intressant att diskutera. Hur som helst, tycker att många av mina facebookvänner under vår- och sommar lägger upp sådana enorma mängder på främst rosévin, särskilt tre personer som lägger upp alkoholbilder, högsäsong typ 3-4 bilder per vecka på alkohol i glas. Alltså...vad är poängen? Det är inte ens kul att bara se en bild på ett glas champagne eller rosévin. Kul för folk att de har det mysigt och trevligt, men bilderna är ju så märkliga, lite som om det är en världshändelse att folk dricker sprit, som att sprit är så centralt att man inte ens behöver ha med en människa på bilden, utan det räcker att bara fotografera öl- eller vinglaset. Jättekonstigt, men antagligen är det bara jag som tycker det eftersom många lägger upp den typen av bilder, så scrollar man i flödet en lördagskväll får man se ett antal vin- och champagneglas. Och nu snackar jag vuxna människor mellan 30 och 60, inga 18-åringar alltså.
Hur tänker ni som lägger upp vin- och spritbilder kontinueligt på Facebook? Och hur tänker ni som ser den typen av bilder ofta? Varför beter sig folk så här? Är det som med rökning förr, att särskilt rosévin av kvinnor har börjat ses som glamouröst och att man försöker bygga en image av sig själv med hjälp av alkohol? Jag känner så ibland. För inte fan lägger folk upp bilder på ett glas saft eller en kopp thé, utan det är i stort sätt alltid alkohol om det är en dryck på bild.