• JohannaSaGo

Rutiner utomlands.

Hur gör ni med era barns rutiner utomlands på semester? Känns som det är viktigt att stå fast i dom.. min son är 7 månader. Vi kommer vara borta 1 månad utomlands när han är omkring 1 år.

Nu sover han för natten vid 08 och vaknar vid 06..

Låter ni era barn somna i vagnen om ni skulle vara ute någonstans och käka och sen bär upp barnet ? Hur gör ni isåfall med tandborstningen? Tar med tandborsten? Skulle inte funka att väcka honom när man kommit hem för att borsta tänderna sen somna om..

Eller kan man skjuta fram sovrutiner utomlands? Känns det okej? Att han får sova senare på eftermiddagen successivt så han är uppe lite lite längre.. kanske till 21-22... är det dumt?

Känns inte som man kommer vara hemma i lägenheten varje kväll vid läggning utomland..

• Svar på tråden Rutiner utomlands.
  • modsey

vet du en månad utan rutiner kommer inte vara någon fara. Inte heller att skippa tandborstningen vissa kvällar.
    Njut av att vara rutinlösa en period i livet! Solig

• Frontline

Hur många barn har ens fått tänder när dom är 1 år?

Sen att ändra på rutiner vad det gäller att sova funkar bra, kan vara lite kinkigt dom första nätterna men sen går det bra..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • RakelO

Slappna av på semestern, både hemma och utomlands. Och under föräldraledigheten är det så skönt att följa barnets rytm för mat och sov. Inga tider att passa. Gör det som känns bekvämt för föräldrar och barn. ( Är barnet nöjt, så blir livet lättare för föräldern) Men om du verkligen gillar era rutiner och sovtider så kör du såklart på det. Men räkna med att det ändå brukar ändras när månaderna går, på barnets initiativ. Ha en skön resa!

• Seven Costanza

Vore ju skittråkigt att behöva passa en viss tid varenda kväll när man är på semester anser jag. Jag tycker generellt att det är lite överdrivet med allt tjat om rutiner för bebisar, åtminstone om man inte har ett barn som sover väldigt lite/dåligt. De flesta barn är anpassningsbara. Är man ändå ledig och barnet ska vara ledigt även när man kommit hem igen dvs inte direkt kommer behöva väckas en viss tid för att gå till förskola så har man ju tid att ändra om i sovtiderna igen.

Vi har varit på events och resor under föräldraledigheten och har aldrig haft barnvakt utan sonen har varit med oss överallt och när han blivit trött på kvällen har han somnat i vagn/bärsele/bil. Klart ni kan ta med tandborsten, men vaknar barnet aldrig av sig självt på natten så att ni vid behov kan fixa tandborstning, nattblöja och byta till pyjamas då? Så gjorde vi om han somnat när vi varit iväg. Inga problem. Njut av er semester .

• gruvan

Jag tycker ni ska gå på det som passar bäst där och då. Vi reste i en månad med äldsta sonen när han var 8 månader. Vi hade kämpat extremt mycket med hans sömn eftersom han knappt sov varken på natten eller dagen. Vi hade äntligen kommit in i bra rutiner sedan en månad tillbaka och äntligen fått tillbaka våra liv typ. Så att bryta de rutinerna bara för en semester fanns inte på kartan. Han sov ute i vagnen i skuggan i 20 min efter frukost. Sen 2 timmar efter lunch på vårt rum där vi hade AC. Under tiden satt vi på balkongen och spelade kort, läste eller bara pratade. Jättemysigt! På kvällen tog vi med välling, blöja, pyjamas och tandborste till restaurangen och när kl var 19 och det var dags att sova för natten la vi honom i vagnen. Funkade hur bra som helst! Vi kunde vara ute hur länge vi ville och lyfte bara över honom till hans säng när vi kom hem.

Nu är vi ute och reser igen och lillebror är snart 11 månader. När vi började resan när han var 7 månader och även om han aldrig varit någon supersovare är han mycket bättre på det än vad storebror var. I början av resan försökte vi hålla någorlunda på tiden när han skulle sova på natten för att inte ställa om dygnet. Nu har vi släppt mer på rutinerna och tar det lite som det kommer. Vi försöker dock hålla så att han sover lika många timmar per dygn men det kan variera hur. Ibland sover en flera korta stunder under dagen och ibland en gång och då längre. Ibland somnar han sent på kvällen och tar då oftast sovmorgon och sover lite kortare dagtid dagen efter. Han är så nyfiken och har svårt att komma till ro i vagnen både på dagen och kvällen utan vill upp och titta på allt som händer. Därför försöker vi hålla oss inne mitt på dagen så att han får sova ostört (stort plus med ac!) och det kan vara skönt för storebror att få vila lite också eftersom han är uppe längre än vad han brukar på kvällarna. Då håller man dem dessutom borta från solen när den är som starkast. Sen är det självklart att vi inte sitter inne och häckar varje dag mitt på dagen men då och då är det bra att han får ett ordentligt sovpass på dagen. Vad gäller tandborstning är vi noga med att komma ihåg det på morgonen så känns det inte som nån katastrof om det inte blir av på kvällen. De gånger han somnar i vagnen på kvällarna får han fortsätta sova där när vi kommer hem och vaknar han under natten flyttar vi över honom då.

Så hur ni väljer att göra beror nog till stor del på hur ert barn är. Och det hinner ju ändras innan han blir 1 år och ni ska iväg så vänta och se. Det blir säkert bra hur ni än väljer att göra. Njut av semestern!

• Det kommer bli bra

Några tips: ta med extra tandborste, där den ena alltid är med i skötväskan. Då kan ni borsta tänderna även när ni är ute på restaurang och barnet somnar i vagnen.

Jag tycker ni ska göra saker som är kul och prova er fram om vad som funkar. 

• Dixie
    Frontline skrev 2017-04-23 01:05:39 följande:

Hur många barn har ens fått tänder när dom är 1 år?

Det är väl inte ovanligt, mina fick sina första tänder när de var 6 månader - så att ha tänder vid 1 är nog inget konstigt.....
  • 2009

Vi har varit utomlands (USA) tre gånger med vår 4-åring, första gången när han var strax över året och har varit borta 3-6v varje gång. Vi har alltid ruckat på rutinerna när vi varit borta, han har fått somna när han vill på dagarna och har ofta varit vaken till sent på kvällarna, så klart tandborstningen blivit lidande och att han inte alltid somnat med pyjamas på men det där beror nog på vad man själv tycker som förälder, vi är ganska laid back... :) Sen är alla barn olika, ert barn kanske mår jättedåligt utan rutiner, men jag tror nog att alla kan slappna av lite mera och ha roligare utan att strikt följa samma rutiner som hemma. Hoppas ni får en bra resa! :)

• Duckan

Semster = inga sk rutiner för vår del.
    Hon har alltid fått vara vaken längre. Somnat i vagnen, i en soffa eller var vi befunnit oss.

Svar på tråden Rutiner utomlands.