• Jelin92

5 eller 7 dagar föräldrapenning? Vad är smartast?

Hej!

Jag planerar min föräldrapenning nu och planen är att jag ska vara hemma med barnet den första tiden, i 8 månader. Därefter tar pappan över och sedan tänkte vi att barnet ska börja förskolan när hen är 1,5 år ungefär.

Frågan är då, är det smart för mig att ta ut 7 dagar i veckan och få ut lite mer i månaden? Eller ska jag ändå ta ut 5 dagar? med tanke på att barnet inte kommer vara hemma så länge..

Tacksam för tips!

• Svar på tråden 5 eller 7 dagar föräldrapenning? Vad är smartast?
  • Ms H

Det beror på om ni vill ha möjlighet att ta föräldraledigt sen eller inte.

• Lena

Ta ut så lite som du har råd med. Det är skönt att ha extra dagar för lov och långa semestrar

• Harvester

Innan ett års ålder passar man självfallet på att ta ut så få dagar man klarar ekonomiskt...

• Seven Costanza

Om du klarar dig inkomstmässigt tycker jag att du ska ta ut ännu mindre föräldrapenning än fem dagar i veckan så att du kan spara så många dagar som möjligt till senare, t ex för längre semestrar, för att kunna skydda din SGI om du vill jobba deltid, vara ledig med FP när barnet har skollov etc. Under barnets första år behöver man ju inte ta ut en enda dag föräldrapenning så du kan ta ut 0-7 dagar i veckan beroende på hur mycket pengar du behöver.

Svar på tråden 5 eller 7 dagar föräldrapenning? Vad är smartast?