• Utanidentitet

Kan inte släppa saker... sjukligt besatt!

Hej allihopa!

Jag har en man i 30-35 års åldern som mått psykiskt dåligt i ett par års tid. De senaste månaderna har det dock eskalerat på ett sånt sätt att jag nu inser att jag måste söka vård. Mitt problem är att jag är besatt av hur det ser ut i bostaden och framför allt väggarna. Visst låter det konstigt? Hur kan man vara besatt av väggar tänker nog de flesta? Men så är det för mig.

Det hela började sommaren 2013 då jag och sambon målade om för första gången. Det blev inte bra, men vi lät det vara så. Året därpå återupptog vi målandet. Det fortsatte dock att gå grus i maskineriet och vi, eller jag, målade om drygt 30 ggr till (ja ni hör...) utan att resultatet blev acceptabelt (i mina ögon). Till sist blev en av väggarna så dålig att den behövde spacklas om. Vi fick hjälp av en bekant med detta.

Därefter fortsatte jag med mitt eviga målande. Men snart uppstod samma problem igen. Väggen hade återigen blivit ojämn pga all färg och behövde spacklas på nytt. Då fanns inget annat val än att leja en fackman som kunde göra det. Att vi inte anlitade en professionell målare från början var mycket dumt, vilket kan konstateras så här i efterhand. Skälet till att vi avstod var att vi var rädda om golven (nojar över mycket) och var rädda för att ha hantverkare hemma. Målaren lyckades dock inte med det han skulle. Det blev blåsor på väggarna (förmodligen en konsekvens av att vi målat så mycket). Jag mådde såklart skit över detta men betalade ändå då jag inte orkade driva process. Därefter anlitades en ny målare som då i stället skulle tapetsera väggen.

Tapetseringen gick bra. Åtminstone tyckte jag det initialt. Men sedan smög sig ångesten på och jag började syna hela arbetet inpå millimetern. Såg då en rad uppenbara fel, bland annat några som jag själv försökte att åtgärda. Det mesta med ännu sämre resultat som följd (en del har blivit så dåligt att det inte går att fixa utan att börja om från början, alltså tapetsera om...). Och någonstans där är jag i dag. Jag har en mycket allvarlig form av titt-och pillmani. En sjuklig besatthet av att granska, grubbla och "åtgärda". Jag går och lyser med ficklampa på väggens brister 20-30 ggr per dag och gör lika många sökningar på Google varje dag över målning/tapetsering, men även annat som hör hemmafix till. Totalt ägnar jag minst 5-10 timmar/dag åt min besatthet. Allt detta kostar mig oerhörd energi och påverkar både relation och jobb (har bra jobb och en fantastisk fästmö). Vissa dagar klarar jag inte av att göra någonting alls utan blir mest liggande (bortsett från att jag undersöker väggarna) med min ångest och oro. Ibland kommer även panikattacker och det känns i hjärttrakten. Har flertalet gånger fått åka hem från jobbet för att jag känt mig tvungen att titta på väggarna. Är det någon som känner igen sig i hur negativa tankar kan bita sig fast på detta sätt? Hur man inte kan släppa dem utan till och med uppsöker det som framkallar smärta (i mitt fall titta och pilla)? Om det är någon där ute som gör det, hur hanterar ni det? Kanske även ni som inte har någon erfarenhet av detta kan komma med tips och råd. Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

Har till och med funderat på att ta mitt liv då jag inte längre orkar brottas med ångesten.

• Svar på tråden Kan inte släppa saker... sjukligt besatt!
  • zoolook1

Till att börja med är det jättebra att du förstått att det gått över styr. Då är förutsättningarna bra för att det ska bli bättre.

Det första du bör förstå är att det inte handlar om väggarna. Det handlar om ångest som du har. Det är inte säkert att den ångesten har någon särskild orsak. Det kanske inte finns någon "knut" som kan lösas upp så att du blir bra igen. Du kan vara en de personer som har disposition för att drabbas av det här.
    Din ångest upptar stor del av din dag och du har funderat på att ta ditt liv. Jag tror att du hör till dom som skulle ha hjälp av medicinering - t ex antipsykotisk eller stämningsstabiliserande. Det skulle helt enkelt kunna ge dig livet tillbaks.
    Boka en tid på din vårdcentral, dom kommer nog att förmedla en kontakt med psykiatrin. Förklara *exakt* hur läget ligger och försköna inget. Dom kommer inte låsa in dig, dom kommer att ge dig hjälp.

Hoppas mina råd är till lite hjälp och att det går bra för dig.

• Dixie

Det finns ju hjälp för detta - kanske kbt kan vara något! Finns ju ingen anledning att gå runt och må dåligt ....

• Utanidentitet

Jag inser att jag är sjuk och att min ångest till viss del är överdriven (en del upplever jag dock vara berättigad då det inte alls ser bra ut). Men vetskapen om detta får mig ändå inte att sluta. Ska träffa en terapeut nästa vecka och hoppas att det kan bli en vändpunkt. Till dess får alla som har goda råd att dela med sig av gärna göra det.

• zoolook1
    Utanidentitet skrev 2017-04-14 20:30:04 följande:

Jag inser att jag är sjuk och att min ångest till viss del är överdriven (en del upplever jag dock vara berättigad då det inte alls ser bra ut). Men vetskapen om detta får mig ändå inte att sluta. Ska träffa en terapeut nästa vecka och hoppas att det kan bli en vändpunkt. Till dess får alla som har goda råd att dela med sig av gärna göra det.

Du funderar på att ta livet av dig för att du har en ful vägg. Din ångest är inte till viss del överdriven, den ÄR överdriven.
Svar på tråden Kan inte släppa saker... sjukligt besatt!