• Anonym (Trött...)

Hur länge ska man kämpa???

Har en bonus som jag kämpat med i snart 10 år...nu orkar jag inte mer. Inte min man heller.

Respekten är lika med noll, bonusen utsätter våra barn för farligheter/säger dumma saker osv....

Nu känner min man att det räcker. Det skylls på alla andra, så fort det blir en tillsägelse rings biomamman och det blir bråk, det sprids skitsnack om oss av biomamman och det gör ont...

Bonusen har själv ingen insikt i att det h*n gör är fel verkar det som, det rycks på axlarna och sägs: jaha, jag klarar väl inte att vara med då. Osv osv....

Jag orkar verkligen inte längre....min lust att komma överens är slut. Ska inte spela någon roll men bonusen har ADHD och det är sällan medicinerna tas i tid för biomamman servar med det. Jag har installerat appar och hjälpt till med larm (bonusen är 15) för att det måste börja tas ett eget ansvar men appar raderas och larm stängs av.

Hur har ni det i era familjer?

• Svar på tråden Hur länge ska man kämpa???
  • Jw83

TS. Du borde iallfall kämpa för dina egna barn. Om dom utsätts för risker och mår dåligt så måste du ju flytta med barnen omedelbart. Varje dag som dom utsätts för risker är ju faktiskt ännu en dag som du inte tar ansvar som mamma. Låt pappan vara pappa till bonus. Bonusen behöver att han tar ansvar som pappa. När pappan har gjort sitt jobb med sitt första barn så kan ni ju flytta ihop igen.

• Anonym (Trött...)

Alltså...h*n tar medicinerna här men efter tjat.

Det kommer gärna ett "ojdå" och ryck på axlarna istället. Självklart kämpar jag för mina barn, och bonusen har jäkligt strikta ramar här, men hallå....15 år? När anser ni att ett barn med ADHD borde kunna sköta medicinerna själv? Om man läser vad jag skrivit så är det ju så att det har försökts med appar och larm men bonusen ser hellre att det ska serveras.

Och tack du anonyme...inte fan är man efterbliven pga av adhd

• Anonym (ssk)
    Anonym (Trött...) skrev 2017-03-20 08:01:23 följande:
    Det kommer gärna ett "ojdå" och ryck på axlarna istället. Självklart kämpar jag för mina barn, och bonusen har jäkligt strikta ramar här, men hallå....15 år? När anser ni att ett barn med ADHD borde kunna sköta medicinerna själv? Om man läser vad jag skrivit så är det ju så att det har försökts med appar och larm men bonusen ser hellre att det ska serveras.
    Du verkar inte ha mycket kunskap om ADHD om du anser att en 15 åring ska kunna sköta medicineringen själv.

Läs på!
  • Anonym (Trött...)

Jag har en hel del kunskap om adhd, du har ingen aning om mitt yrke/utbildning.

När man är 15 år kan man sköta medicinering med hjälpmedel, vägras det av ena parten går det i stöpet. Är det verkligen så främmande för er att en biomamma faktiskt kan stjälpa sina barn?

Och det var en simpel fråga jag ställde men det verkar vara så jäkla ivrigt att sätta sig på höga hästar och klanka istället för att ge råd. Varför?

Och varför ska biomamman höjas till skyarna?

Och det är klart han orkar med våra gemensamma barn därför att då finns det 2 föräldrar som drar åt samma håll! Inte en som stoppar allt för egen vinning skull.

Om jag nu hade haft alla dessa 3 barn som biologiska hade min frågeställning sett likadan ut om läget varit detsamma. Anser ni då att jag skulle tagit dom 2 yngsta och dragit? Försök kliva ner från piedestalen och stötta andra istället för att vara så jävla hårda i orden och dömande så ska ni se att världen blir lite lättare att leva i.

• Anonym (Särbo)

Lev som särbo varannan vecka så att pappan kan ta hand om alla sina barn och inte skyffla över hela ansvaret på mamman!

• Jw83
    Anonym (Trött...) skrev 2017-03-20 08:44:36 följande:

Jag har en hel del kunskap om adhd, du har ingen aning om mitt yrke/utbildning.

När man är 15 år kan man sköta medicinering med hjälpmedel, vägras det av ena parten går det i stöpet. Är det verkligen så främmande för er att en biomamma faktiskt kan stjälpa sina barn?

Och det var en simpel fråga jag ställde men det verkar vara så jäkla ivrigt att sätta sig på höga hästar och klanka istället för att ge råd. Varför?

Och varför ska biomamman höjas till skyarna?

Och det är klart han orkar med våra gemensamma barn därför att då finns det 2 föräldrar som drar åt samma håll! Inte en som stoppar allt för egen vinning skull.

Om jag nu hade haft alla dessa 3 barn som biologiska hade min frågeställning sett likadan ut om läget varit detsamma. Anser ni då att jag skulle tagit dom 2 yngsta och dragit? Försök kliva ner från piedestalen och stötta andra istället för att vara så jävla hårda i orden och dömande så ska ni se att världen blir lite lättare att leva i.

Det är väl ingen som höjer biomamman till skyarna? Oavsett hur dum hon är så ursäktar det inte att pappan inte ens orkar med sitt barn varannan helg. Att pappan dessutom har magen att klaga på den som tar det absolut största lasset är väldigt fult.

Om alla tre hade varit biologiska så hade din inställning varit helt annorlunda. Om det älsta barnet hade varit ditt biologiska barn så hade du väl inte haft tankar på att ge upp? Du hade inte haft en biomamma att skylla allt på och dina känslor inför barnet hade varit annorlunda. Troligtvis så hade du redan lämnat pappan om älsta barnet var biologiskt. Han orkar inte vara förälder till sitt barn ens nu när han bara har barnet varannan helg och du hade troligtvis blivit förbannad på hans brist på ansvarskänsla om ni hade haft barnet heltid.

Nu har ni en bonus som enligt dig själv är farlig för de yngre barnen. Dina biologiska barn har bara dig som kan se till deras bästa. Din modersinstinkt borde kicka in och få dig att vilja skydda dom. Just nu så är det bara en sak som gäller då, flytta. Permanent eller bara varannan helg. Du kan inte begära att pappan ger upp sitt älsta barn.

Just nu drar ni åt samma håll som du skriver. Men om ni skiljer er? Kommer han vara en varannan helg pappa då också? Kommer han ge upp era barn om han får nya barn med en ny fru?

( och nej, väldigt många med adhd klarar inte av sin medicinering själv. Några inte ens när dom är vuxna)
  • Anonym (Linn)

Har du skrivit om detta förut TS? Tycker mig känna igen ämnet, bonusbarn i tonåren med diagnos som är fullständigt livsfarlig mot sina yngre syskon. Stoppade in farliga grejer i bebisens mun och allt vad det var.

I alla fall, pappan bör inte överge sitt barn bara för att det är kämpigt och besvärligt. Ni har bara bonus vh.
    Förstår absolut att moderns beteende gör allt jättejobbigt.
    Kanske kan pappan gå på något slags samarbetssamtal med modern. Så de börjar dra åt samma  håll. Antingen via familjerätten eller att pappan ringer BUP och kräver att få komma på gemensamt samtal där.
    Kan pappan begränsa mamman till tex mail?
    Vad tycker och vill pappan? Det är hans barn.

Annars får väl du eller du och barnen fly fältet den helgen så får pappan lägga lite extra krut på 15-åringen den helgen. Kanske bra med egen tid för de två.
    Din relation till bonus kan dock bli lidande av det om bonus känner att du undviker hen.

• Anonym (Trött...)

Har inte skrivit om detta förut...Inga saker in i munnar här iaf. Vår relation är redan lidande eftersom bonusarna enligt biomamma inte ska ha ngt att säga till om. Jag har redan börjat ta våra gemensamma på turer på helgerna bonusen är här.

Dom har gått på samarbetssamtal men det funkade inte. Det blev mest anklagelser från mammans sida.

Det är fruktansvärt jobbigt för min man.. han vill inte göra biomamman "upprörd" eftersom hon sprider snack runtom.

Det är en knivig sits men att jag skulle lämna mina barns pappa finns inte. Han är en bra pappa men det är oavsett vad ni säger svårt att ha en bra kontakt med sitt barn när den mest närvarande föräldern gör som hon för. Det känns som att en del av er läser bitar av det jag skriver och blundar för resten.

• nevermind
    Anonym (Trött...) skrev 2017-03-19 22:36:01 följande:

Svårt att utesluta mamman då hon kontaktar min man via sms med jämna mellanrum....tack för tipset med ungdomshabiliteringen ????????

Jaha? Skit i att svara om hon tjafsar.
  • Lilit
    Anonym (Trött...) skrev 2017-03-20 06:36:48 följande:

Fast riktigt så är det ju inte ...ibland skriver man av sig för att få idéer om vad sjutton man kan göra.

Och det är ju inte riktigt så att man bara har bonusen varannan helg eftersom det finns en biomamma som har ett behov av att ständigt höra av sig och tala om vad värdelös pappan är som inte skjutsar/ger pengar/låter bonusen göra som bonusen vill. Har du ingen förståelse för att det kan bli överjäkla jobbigt eller tycker du bara att det ska bitas ihop oavsett hur alla runtomkring påverkas?

Det tänds eld, ljugs, försvinns när det inte duger och bonusen vägrar svara på samtal/sms, pappan ringer sitt barn tiderna barnet inte är här nästan varje dag men det svaras inte i telefonen/rings inte upp.

Tror ingen människa dör av lite förståelse men din lösning ska tas i övervägande. Tack

Jag ber om ursäkt för mitt onödigt syrliga inlägg. Jag förstår att det är jobbigt för er och jag förstår att känslan av att inte orka mer. Men jag blev otroligt provocerad av att din man fått nog, kanske läste jag in mer i det än du menade, men jag uppfattade det som att din man inte ville mer och jag har mycket svårt att tycka att det är okej att ge upp sitt barn. Att du kanske vill ge upp och inte orkar mer kan jag förstå och tycka är helt okej.

Vill bonusbarnet komma och bo hos er varannan helg? Om inte tycker jag faktiskt att din man ska överväga att släppa på det och fokusera på en annan typ av umgänge med sonen. Det låter som att de behöver bygga upp sin relation.

Jag tror att din man måste förstå hur svårt det är att uppfostra ett barn man bara träffar varannan helg. Det är givetvis inte omöjligt men jag tror att det kräver att barnet ifråga är väldigt säker på att föräldern ifråga älskar barnet, och jag tror att det är där det har gått snett för bonusen. Man kan vara älskad utan att känna sig älskad, så jag påstår verkligen inte att din man inte älskar bonusen när jag skriver att jag inte tror att bonusen känner sig älskad.

Det är till att börja med svårare för ett barn som bara träffar sin förälder varannan helg att känna sig lika älskad som ett barn som bor varannan vecka eller heltid gör. Om föräldern dessutom bor med barnets syskon, kan det bli ännu svårare. Viktigt att komma ihåg är att känslor inte alltid är rationella, barnet kan känna sig oälskat även om det finns en logisk förklaring till att boendet är upplagt så som det är som inte handlar om att barnet har blivit bortvalt.

För det andra är det väldigt vanligt att mycket bråk får ett barn att börja tvivla på kärleken från föräldern. Återigen är känslor inte rationella, barnet kan känna så även om det är barnet som börjar bråket. Detta gäller även barn som bor heltid med sin förälder, men förstärks antagligen om barnet bara träffar sin andra förälder varannan helg.

Att bonusen inte respekterar er och behandlar syskonen illa kan vara för att han känner sig oälskad. Att gå på syskonen är ett effektivt sätt att skada pappan, dessutom kanske han är arg på dem för att han upplever det som att pappan älskar dem mer än vad pappan älskar honom. Det gör det givetvis INTE OKEJ för bonusen att bete sig illa, och syskonen måste så klart skyddas från att bonusen behandlar dem illa. Däremot spelar det roll när det kommer till att förändra bonusens beteende. Känner sig bonusen inte älskad räcker det inte med att skälla på honom, han behöver också få känna sig älskad och viktig.

I situationen ni befinner er i tror jag därför att det bästa vore om pappan och bonusen under en period umgås utanför ert hem på tu man hand. Där fokus ligger på att ha trevligt och att bygga upp ett förtroende för varandra, utan några krav. Det gynnar även bonusens syskon som slipper att bli illa behandlade och dig också kan jag tro.
  • Anonym (oOo)
    Anonym (ssk) skrev 2017-03-20 08:36:38 följande:
    Du verkar inte ha mycket kunskap om ADHD om du anser att en 15 åring ska kunna sköta medicineringen själv.

Läs på!
    Jag har själv ADHD och jag vet att det är svårt att komma ihåg att ta mediciner. Men han får ju hjälp att hjälpa sig själv. Man är som sagt inte efterbliven eller elak bara av diagnosen. Sen kan det ju vara så att han inte vill ta medicinen och han vill vara elak, och då är det bara att säga : Nej du är inte välkommen här då, det är ditt val!!
  • smulpaj01
    Anonym (oOo) skrev 2017-03-20 15:13:07 följande:
    Jag har själv ADHD och jag vet att det är svårt att komma ihåg att ta mediciner. Men han får ju hjälp att hjälpa sig själv. Man är som sagt inte efterbliven eller elak bara av diagnosen. Sen kan det ju vara så att han inte vill ta medicinen och han vill vara elak, och då är det bara att säga : Nej du är inte välkommen här då, det är ditt val!!
    Fiffigt,... sen säger mamman likadant och 15 åringen får bo under en bro?!
  • Anonym (Trött...)
    Lilit skrev 2017-03-20 13:36:27 följande:

Jag ber om ursäkt för mitt onödigt syrliga inlägg. Jag förstår att det är jobbigt för er och jag förstår att känslan av att inte orka mer. Men jag blev otroligt provocerad av att din man fått nog, kanske läste jag in mer i det än du menade, men jag uppfattade det som att din man inte ville mer och jag har mycket svårt att tycka att det är okej att ge upp sitt barn. Att du kanske vill ge upp och inte orkar mer kan jag förstå och tycka är helt okej.

Vill bonusbarnet komma och bo hos er varannan helg? Om inte tycker jag faktiskt att din man ska överväga att släppa på det och fokusera på en annan typ av umgänge med sonen. Det låter som att de behöver bygga upp sin relation.

Jag tror att din man måste förstå hur svårt det är att uppfostra ett barn man bara träffar varannan helg. Det är givetvis inte omöjligt men jag tror att det kräver att barnet ifråga är väldigt säker på att föräldern ifråga älskar barnet, och jag tror att det är där det har gått snett för bonusen. Man kan vara älskad utan att känna sig älskad, så jag påstår verkligen inte att din man inte älskar bonusen när jag skriver att jag inte tror att bonusen känner sig älskad.

Det är till att börja med svårare för ett barn som bara träffar sin förälder varannan helg att känna sig lika älskad som ett barn som bor varannan vecka eller heltid gör. Om föräldern dessutom bor med barnets syskon, kan det bli ännu svårare. Viktigt att komma ihåg är att känslor inte alltid är rationella, barnet kan känna sig oälskat även om det finns en logisk förklaring till att boendet är upplagt så som det är som inte handlar om att barnet har blivit bortvalt.

För det andra är det väldigt vanligt att mycket bråk får ett barn att börja tvivla på kärleken från föräldern. Återigen är känslor inte rationella, barnet kan känna så även om det är barnet som börjar bråket. Detta gäller även barn som bor heltid med sin förälder, men förstärks antagligen om barnet bara träffar sin andra förälder varannan helg.

Att bonusen inte respekterar er och behandlar syskonen illa kan vara för att han känner sig oälskad. Att gå på syskonen är ett effektivt sätt att skada pappan, dessutom kanske han är arg på dem för att han upplever det som att pappan älskar dem mer än vad pappan älskar honom. Det gör det givetvis INTE OKEJ för bonusen att bete sig illa, och syskonen måste så klart skyddas från att bonusen behandlar dem illa. Däremot spelar det roll när det kommer till att förändra bonusens beteende. Känner sig bonusen inte älskad räcker det inte med att skälla på honom, han behöver också få känna sig älskad och viktig.

I situationen ni befinner er i tror jag därför att det bästa vore om pappan och bonusen under en period umgås utanför ert hem på tu man hand. Där fokus ligger på att ha trevligt och att bygga upp ett förtroende för varandra, utan några krav. Det gynnar även bonusens syskon som slipper att bli illa behandlade och dig också kan jag tro.

Jag tror du sätter fingret på rätt punkt....jag personligen och min man tycker att det vore en superbra lösning, bonus har uttryckt att h*n inte vill komma (vi bor utanför stan) men då har vi biomamman igen. Hon vägrar ha det så.

Det har varit gånger bonusen låst in sig på toa hemma eller hos andra och inte vill hit men blir alltså tvingad. Det skapar inte så bra förutsättningar....

Då är frågan vad man gör? Självklart är det svårare med vh men vi har haft vv och ville ha merparten av tiden men då skulle mamman förlora bidrag (hennes ord) och inte ha råd att bo kvar. Vi har verkligen testat allt möjligt men det funkar liksom inte....det är därför vi är slut
  • nevermind
    Anonym (Trött...) skrev 2017-03-20 18:00:54 följande:
    Jag tror du sätter fingret på rätt punkt....jag personligen och min man tycker att det vore en superbra lösning, bonus har uttryckt att h*n inte vill komma (vi bor utanför stan) men då har vi biomamman igen. Hon vägrar ha det så.

Det har varit gånger bonusen låst in sig på toa hemma eller hos andra och inte vill hit men blir alltså tvingad. Det skapar inte så bra förutsättningar....

Då är frågan vad man gör? Självklart är det svårare med vh men vi har haft vv och ville ha merparten av tiden men då skulle mamman förlora bidrag (hennes ord) och inte ha råd att bo kvar. Vi har verkligen testat allt möjligt men det funkar liksom inte....det är därför vi är slut
    Ska hon bära honom hem till er eller..?
  • lissy123
    Anonym (Trött...) skrev 2017-03-20 08:01:23 följande:

Det känns ganska rimligt att en 15-åring med ADHD inte kan ta ansvar för sin egen medicinering. Det är ju just en del av ADHD, att inte klara av ansvar, rutiner, struktur på samma sätt som andra i samma ålder. Barn med ADHD kan i många avseenden räknas som betydligt yngre än sin faktiska ålder. 

Det andra du beskriver låter som att hela han är ett enda stort skrik på hjälp! Han försöker förmedla att hans livssituation är ohållbar på nåt sätt och det är ni vuxna som måste se till att det blir bättre för honom innan det går helt överstyr.

Att bli arg, skälla, ge hårda konsekvenser mm brukar sällan hjälpa barn/ungdomar med ADHD. Det brukar istället göra saker värre. 

Ni vuxna borde se till att hamna på samma nivå i kraven gentemot honom. Ni borde göra allt ni kan för att samarbeta. Pojken kanske borde få bo på ett enda ställe (inte tre som det verkar nu! - vem orkar det?). Ni vuxna omkring honom kanske behöver gå en utbildning i hur ni ska bemöta en ungdom med ADHD, kanske gå till BUP för att få mer specifika råd gällande just er pojke.

Och jag kan garantera att han vet precis hur jobbig ni tycker att han är och att det spär på hans redan dåliga självbild och förvärrar hans beteende ytterligare. 
Svar på tråden Hur länge ska man kämpa???