• EpicNurse

Utflykt och resturang med barn som precis börjat äta mat-mat

Har ni några tips på mat man kan ha med sig till barn som precis börjat äta riktigt mat, alltså plocka själv av enklare rätter typ pyttipanna, pasta med korv, potatisbitar, kokta grönsaker osv?

Tycker inte det känns riktigt ok att ta med mat hemifrån när man är på restaurang tex. Det är ju en helt annan sak om det är burkmat.

Sen undrar jag också hur ni gör när ni ska på utflykt tex. Lagar ni mat till barnet hemma och har med kylväska?

Tar gärna emot tips på hur man får ihop det på tex restaurang och även tips på rätter som funkar att ge till dessa små nybörjare :)

• Svar på tråden Utflykt och resturang med barn som precis börjat äta mat-mat
  • Meriall

Ni kan inte be om en extra tallrik (eller ha med barntallrik) och ge barnet lite från er mat? Så skulle nog jag gjort... eller beställa en barnportion. Gör inte så mkt om barnet bara smakar lite.

• Carambolan

Jag har gett barnet av min restaurangmat helt enkelt. Jag gillar kryddstark mat men det brukar alltid finnas lite ris, bröd, gurka eller annat som går ner.

• EpicNurse
    Meriall skrev 2017-03-13 08:53:38 följande:

Ni kan inte be om en extra tallrik (eller ha med barntallrik) och ge barnet lite från er mat? Så skulle nog jag gjort... eller beställa en barnportion. Gör inte så mkt om barnet bara smakar lite.

Jo absolut! Men tänker dels att maten på just den restaurangen inte passar en ettåring, och att om barnet skulle få en hel egen portion så kommer det vara några hundra i sjön haha
  • Lena

Nästan alla restauranger kan fixa något till barnet till halva priset eller mindre. Prata med dem. När vi ska ut tar vi med oss till alla i kylväska eller bara i ryggsäck om det är kortare tills vi ska äta.

• Duckan

Hur litet är barnet? Jag hade haft med mig en burkmat (mitt barn åt sånt), men inte köpt en hel rätt till en så liten som äter några tuggor bara.

• Sommar15

Jag ger alltid av min egen mat plus lite extra bröd eller ngt sånt till min 1,5 åring. Hon äter på en extra assiett eller en brödtallrik. Tar med haklapp och en mugg att dricka ur och ser till att städa upp ordentligt efter oss efteråt (även på golvet) och det brukar gå utmärkt.

• EpicNurse
    Duckan skrev 2017-03-13 10:00:21 följande:

Hur litet är barnet? Jag hade haft med mig en burkmat (mitt barn åt sånt), men inte köpt en hel rätt till en så liten som äter några tuggor bara.

Lite mer än 1! :) han är inte så pepp på burkmat längre tyvärr annars hade det varit det smidigaste xD
  • EpicNurse
    Sommar15 skrev 2017-03-13 11:08:40 följande:

Jag ger alltid av min egen mat plus lite extra bröd eller ngt sånt till min 1,5 åring. Hon äter på en extra assiett eller en brödtallrik. Tar med haklapp och en mugg att dricka ur och ser till att städa upp ordentligt efter oss efteråt (även på golvet) och det brukar gå utmärkt.

Ja vi får nog göra så! Och ha med nån klämmis med nåt gott i :)
  • Duckan

Ts, så kan det ju vara att burkmat ratas.
    När vår tjej var så liten såg vil alltid till att ge henne mat innan vi gick ut och åt (det gjorde vi bara på semestern, annars har vi helst haft barnvakt vid dessa tillfällen). Då kunde hon roas med majskrokar eller dylikt.
    För oss hade det varit helt bortkastat med att beställa in en rätt åt henne.

• EpicNurse
    Duckan skrev 2017-03-13 15:01:24 följande:

Ts, så kan det ju vara att burkmat ratas.

När vår tjej var så liten såg vil alltid till att ge henne mat innan vi gick ut och åt (det gjorde vi bara på semestern, annars har vi helst haft barnvakt vid dessa tillfällen). Då kunde hon roas med majskrokar eller dylikt.

För oss hade det varit helt bortkastat med att beställa in en rätt åt henne.

Ja oftast brukar vi också försöka få ihop det så. Men nu ska vi på semester och han vill väldigt gärna äta maten som andra äter haha. Så han får väl smaka vår. Kollade på menyn på ett av ställena där vi ska äta och det var faktiskt inte katastrofdyrt, utan typ 50 spänn för en barnrätt. Så det kanske blir så nån gång ändå!
  • Lia4

Har alltid gett våra barn det vi själva ätit. Finns ju ingen som helst anledningen att utesluta barbet från att smaka på det som finns på restaurangen?

• Lia4
    EpicNurse skrev 2017-03-13 15:37:36 följande:

Ja oftast brukar vi också försöka få ihop det så. Men nu ska vi på semester och han vill väldigt gärna äta maten som andra äter haha. Så han får väl smaka vår. Kollade på menyn på ett av ställena där vi ska äta och det var faktiskt inte katastrofdyrt, utan typ 50 spänn för en barnrätt. Så det kanske blir så nån gång ändå!

Men en sån liten räcker det ju att skrapa ihop lite från era tallrikar till. Se det som något positivt att barnet vill äta det ni äter!
  • EpicNurse
    Lia4 skrev 2017-03-13 18:30:56 följande:

Men en sån liten räcker det ju att skrapa ihop lite från era tallrikar till. Se det som något positivt att barnet vill äta det ni äter!

Ingen har sagt att han inte ska få smaka. Han får alltid smaka allt och det tycker vi är jättebra. Problemet i detta fallet är att han äter så pass mycket att våra portioner skulle bli för små för oss haha. Så därför behöver han en egen portion.
  • Lia4
    EpicNurse skrev 2017-03-13 18:45:29 följande:

Ingen har sagt att han inte ska få smaka. Han får alltid smaka allt och det tycker vi är jättebra. Problemet i detta fallet är att han äter så pass mycket att våra portioner skulle bli för små för oss haha. Så därför behöver han en egen portion.

Ok, utgick ifrån att han inte är van vid att smaka på annat än "barnmat" då du skrev det i ts.
  • EpicNurse
    Lia4 skrev 2017-03-13 19:03:08 följande:

Ok, utgick ifrån att han inte är van vid att smaka på annat än "barnmat" då du skrev det i ts.

Aha tänkte inte på att det kunde tolkas så!

Nä vi har kört 50/50 ett tag men nu vill han inte ha barnmat längre.
  • Seven Costanza

Vår son på 14 månader har alltid fått smaka från våra tallrikar av sådant vi känt varit lämpligt, men vi har även alltid med en liten plastburk med egengjord mat som vi vet att han äter. Aldrig varit någon som misstyckt att vi haft med egen mat (trots att det alltså inte är en köpt barnmatsburk) när den tydligt dukas upp enbart till barnet. Tror inte du behöver oroa dig för att någon blir sur om ni tar med er lite mat som backup.

Svar på tråden Utflykt och resturang med barn som precis börjat äta mat-mat