• thvall

Hur enkelt att ta sig ur ketos?

Tjena, håller på med LCHf och har gjort det i ca 1.5 månad. Ibland slinker det tyvärr ner max 1 kaka eller kanske 3 chips. Oroar mig att jaha nu är dagen förstörd och nu kommer jag inte gå ner nåt mer när detta händer: Det jag undrar är om man hoppar ur själva ketosen av en enda icke lågkolhydrats-sak (?) eller om det är själva dagsintaget som ställer till det, t.ex om man har en cheat day. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur enkelt att ta sig ur ketos?
  • Annelie 76

Du hoppar ur direkt. Ketos är fettförbränning och kroppen bränner bara fett om det inte finns kolhydrater att bränna. Fettförbränningen kommer igång igen när kolhydraterna är slut.
    Däremot är det inte säkert att viktnedgången kommer igång direkt igen. Det kan ta upp emot en vecka att komma tillbaka efter en cheat day.

• Aniiee

Ungefär..... 2 fazermint.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • thvall
    Aniiee skrev 2017-03-11 21:00:24 följande:

Ungefär..... 2 fazermint.

Oj jävlar, är det så pass lite? 
  • thvall
    Annelie 76 skrev 2017-03-11 20:39:13 följande:

Du hoppar ur direkt. Ketos är fettförbränning och kroppen bränner bara fett om det inte finns kolhydrater att bränna. Fettförbränningen kommer igång igen när kolhydraterna är slut.
    Däremot är det inte säkert att viktnedgången kommer igång direkt igen. Det kan ta upp emot en vecka att komma tillbaka efter en cheat day.

Så om jag fattat det rätt så bygger man på sitt kolhydratsförråd när man råkar fuska så det tar längre tid tills att det blir tomt och man förbränner?
Svar på tråden Hur enkelt att ta sig ur ketos?