Har han rätt att byta förskola åt vår dotter?
Jag och min exmake separerade i september förra året, efter separationen har vi haft en ganska bra kontakt och det har inte varit så mycket vi varit oense om tills nu...
Just nu bor vi i samma område och vår son (2,5 år) går på en förskola ca 10 minuter härifrån med bil och cirka 20 minuter med buss. Mitt arbete ligger ca 6-7 från förskolan med bil, hans cirka 15-16 med buss.
Sonen trivs bra på förskolan och är trygg där.
Nu ska min exmake flytta till andra sidan stan och vill då att hon skall byta förskola för att han åker buss till arbetet och jag bil. Han behöver gå cirka 6 minuter från bussen till förskolan. Våra arbeten ligger inte alls långt från förskolan nu.
Han anser att då jag har bil kan jag köra en extra sväng för att hämta och lämna honom och tar inte då hänsyn till att jag börjar tidigare än honom på mornarna (jag börjar 07:30 och lämnar vår son vid 07 medan han kan lämna honom till 08. Han tycker ändå att det är mer rimligt att jag skall väcka honom tidigare och köra genom stan i rusningstrafik för att han skall slippa åka buss. Dit han ska flytta går en buss direkt till förskolan.
Jag har INGENTING emot att gå upp tidigare, men jag tänker på vår son och jag tänker på att han fortfarande inte helt vant sig till att mamma o pappa inte bor ihop, nu ska han dels flytta varannan vecka till en ny lägenhet och sen även en ny förskola med nya pedagoger och barn.
Jag tror det kommer bli för mycket för honom under en sådan kort period.
Han har hotat att gå vidare med detta om jag inte går med på att han byter förskola. Om han tar det vidare, kommer rätten gå på barnets linje då att han är trygg på förskolan eller hur kommer de tänka/döma?
Inga elaka kommentarer nu tack. Som sagt, jag har ingenting emot att samarbete och jag vill inte ställa till det för någon, jag vill bara vad som är bäst för vår son och jag anser att han mår bra av att inte byta förskola som är en trygg punkt för honom.