• Anonym (Fundersam mamma)

Har han rätt att byta förskola åt vår dotter?

Jag och min exmake separerade i september förra året, efter separationen har vi haft en ganska bra kontakt och det har inte varit så mycket vi varit oense om tills nu...
    Just nu bor vi i samma område och vår son (2,5 år) går på en förskola ca 10 minuter härifrån med bil och cirka 20 minuter med buss. Mitt arbete ligger ca 6-7 från förskolan med bil, hans cirka 15-16 med buss. 
    Sonen trivs bra på förskolan och är trygg där.
    Nu ska min exmake flytta till andra sidan stan och vill då att hon skall byta förskola för att han åker buss till arbetet och jag bil. Han behöver gå cirka 6 minuter från bussen till förskolan. Våra arbeten ligger inte alls långt från förskolan nu. 
    Han anser att då jag har bil kan jag köra en extra sväng för att hämta och lämna honom och tar inte då hänsyn till att jag börjar tidigare än honom på mornarna (jag börjar 07:30 och lämnar vår son vid 07 medan han kan lämna honom till 08. Han tycker ändå att det är mer rimligt att jag skall väcka honom tidigare och köra genom stan i rusningstrafik för att han skall slippa åka buss. Dit han ska flytta går en buss direkt till förskolan.

Jag har INGENTING emot att gå upp tidigare, men jag tänker på vår son och jag tänker på att han fortfarande inte helt vant sig till att mamma o pappa inte bor ihop, nu ska han dels flytta varannan vecka till en ny lägenhet och sen även en ny förskola med nya pedagoger och barn.
    Jag tror det kommer bli för mycket för honom under en sådan kort period.

Han har hotat att gå vidare med detta om jag inte går med på att han byter förskola. Om han tar det vidare, kommer rätten gå på barnets linje då att han är trygg på förskolan eller hur kommer de tänka/döma? 

Inga elaka kommentarer nu tack. Som sagt, jag har ingenting emot att samarbete och jag vill inte ställa till det för någon, jag vill bara vad som är bäst för vår son och jag anser att han mår bra av att inte byta förskola som är en trygg punkt för honom. 

• Svar på tråden Har han rätt att byta förskola åt vår dotter?
  • Anonym (Minna)

Var är sonen skriven? Har ni gemensam vårdnad? Ligger det nya området pappan flyttar till i samma kommun eller en annan.

Överlag så är chansen liten att pappan får sin vilja igenom med byte av förskola pga barnets trygghet, samt att det är han som väljer flytta. 

• WWL

Är det inget som underlättar för barnet så har jag väldigt svårt att tro att ditt x skulle få igenom att barnet ska byta förskola bara för att det andra ligger närmare ditt x hem.. Det är ditt x som väljer att flytta till andra sidan stan, då får han oxå stå för det.

Är du osäker tycker jag att du ska ringa till familjerätten.

• Anonym (Fundersam mamma)

Vår son är skriven hos mig och vi har gemensam vårdnad om honom (varannan vecka). Vi kommer fortfarande bo i samma kommun.

Funderar på att ringa dit imorgon och kolla vad de anser. Jag hoppas att få svaret att de går på vad som är bäst för barnet.

• KarinMedK

Familjerätten går inte in och beslutar i enskilda ärenden (vilken förskola som gäller) utan nästa steg för ditt x skulle i detta fall i sådana fall vara att stämma dig och be om enskild vårdnad.

Däremot så har alla föregående svar helt rätt, självklart är alla bedömningar baserade på barnets bästa. Diskussionen kommer bli att ni två då ska bevisa/motbevisa varför det ena förslaget är mer bra för barnet än den andra. Oftast går dock rätten på vad barnet är van vid (om barnet inte av annan anledning visar tecken på att behöva byta omsorgsplats). Dvs om barnet går på en förskola där det trivs bra, riskerar man inget för att byta till en annan förskola marginellt närmare en förälder.

Så, summa summarum, så tror jag inte att du behöver oroa dig för att bli påtvingad byte av förskola. Men däremot är det aldrig roligt att hamna i en vårdnadstvist. Vore jag du skulle jag, via familjerätten eller privat, be ditt ex om rådgivning för att ni ska kunna hitta ett gemensamt beslut och arbetssätt för att kunna komma överens i framtiden.

• Anonym (Cissi)

Om det skulle gå så långt som till Tingsrätten så dömer de i stort sett alltid boendet till den förälder som bor kvar, de anser nämligen att barnet ska vara kvar i sin sociala trygghet med skola/förskola och kompisar.

Familjeenheten/familjerätten har ingen bestämmanderätt. Se har bara till uppgift att medla mellan föräldrar, men de kan mycket väl vara pappakramare som tycker att pappan ska få som han vill så länge han är "duktig" och vill träffa barnet. I så fall får du stå på dig och neka till ett byte av förskola. Hävda bara att du anser att det bästa för barnet är att vara kvar i sin trygghet, sedan kan de andra tjata sig blåa i ansiktet om att du ska vara schysst och ställa upp för pappan.

När det gäller kommunen så föreslår jag att du ringer till den som har hand om placeringarna och gör fullständigt klart att du som vårdnadshavare vägrar ett byte och att du kommer driva saken vidare om de kör över dig. De måste nämligen ha underskrift från båda vårdnadshavarna för att göra ett byte, annars bryter de mot lagen.

• Anonym (Dee)
    Anonym (Fundersam mamma) skrev 2017-03-07 00:34:16 följande:

Vår son är skriven hos mig och vi har gemensam vårdnad om honom (varannan vecka). Vi kommer fortfarande bo i samma kommun.

Funderar på att ringa dit imorgon och kolla vad de anser. Jag hoppas att få svaret att de går på vad som är bäst för barnet.

Du skall bara ignorera det han säger, han vill bara slippa transportera sig själv och ert barn. 

Barnet är skrivet hos dig och inget domstol kommer slita upp barnet. Skit i vad pappan säger helt enkelt! Tänk på barnet i första hand.
  • Anonym (Dee)

Pappan flyttade 5 mil bort till annan kommun också. Våra 2 döttrar är skrivna hos mig, han försökte också få en skola först i sin egen kommun, sedan närmare centrum i vår stad. Jag vägrade pga barnets bästa. Den andra föräldern har inte mycket att komma med om barnet/barnen inte är skrivna hos den, speciellt inte när det gäller att riva upp barnen från en redan trygg miljö. Bara för att han ska slippa åka buss. 

Han får väl ta körkort då!

Svar på tråden Har han rätt att byta förskola åt vår dotter?