• KarinMedK

Har han rätt att byta förskola åt vår dotter?

Familjerätten går inte in och beslutar i enskilda ärenden (vilken förskola som gäller) utan nästa steg för ditt x skulle i detta fall i sådana fall vara att stämma dig och be om enskild vårdnad.

Däremot så har alla föregående svar helt rätt, självklart är alla bedömningar baserade på barnets bästa. Diskussionen kommer bli att ni två då ska bevisa/motbevisa varför det ena förslaget är mer bra för barnet än den andra. Oftast går dock rätten på vad barnet är van vid (om barnet inte av annan anledning visar tecken på att behöva byta omsorgsplats). Dvs om barnet går på en förskola där det trivs bra, riskerar man inget för att byta till en annan förskola marginellt närmare en förälder.

Så, summa summarum, så tror jag inte att du behöver oroa dig för att bli påtvingad byte av förskola. Men däremot är det aldrig roligt att hamna i en vårdnadstvist. Vore jag du skulle jag, via familjerätten eller privat, be ditt ex om rådgivning för att ni ska kunna hitta ett gemensamt beslut och arbetssätt för att kunna komma överens i framtiden.

Svar på tråden Har han rätt att byta förskola åt vår dotter?