• Anonym (T)

Företräda sig själv samt goda råd på vägen!

Hejsan!

Jag har nu helt klart tröttnat på min dotters pappa och hans nya sambo som helt klart ej samarbetar som vi kom överens om hos familjerätten. Till saken hör att min dotter mår sämre och sämre för varje vecka hon spenderar hos dem. Ett annat barn finns också med dessa veckor som är en stor problematik. Jag har bjudit in till samtal och lek oss emellan, gått på samarbetssamtal och gjort allt i min makt för att få det att fungera. Som svar på detta fick jag en orosanmälan mot mig ifrån en släkting på den sidan som direkt lades ner då socialen förstod vad som var i görningen. Nu till mitt dilemma!

Jag har inte råd med en advokat och har ej haft min hemförsäkring så länge så att det skulle täckas där heller. Jag har försvarat mig själv sen jag var liten, driver mitt eget företag och har läst strökurser i juridik så känner att jag vet vad jag pratar om!

Är det verkligen helt omöjligt att företräda sig själv och vinna? Han kommer säkert om det går så långt anlita en advokat men han själv kan ju knappt kommunicera med människor alls utan det är då hans sambo som skulle stå för informationen. Sambon som skrivit ut förtal på internet mot mig som förälder och som vägrar samarbeta. Exet har dykt upp men knappt sagt någonting förutom: Det finns inga problem, allt är bra!

Jag hade tänkt att inleda med nästa samarbetssamtal med att förklara mina nya krav.

? Boende hos mig på skoldagar ( Då slipper hon skolskjuts och fritids)

? Umgänge med pappa med familj NÄR pappa har tid och är ledig ifrån jobb.

? Fortsatta samarbetssamtal

? Inga mer diskussioner med dottern om denna situation, ingen mer press på henne eller prat om mig på ett negativt sätt, inget mer skuldbeläggande.

? Uppgjorda semester perioder om 3 veckor var när han själv har semester. Vill dottern avbryta så ska hon få göra detta.

? Lov och andra längre ledigheter kan jag avvara för deras umgänge om de önskar och kan.

? Varannan Jul/Nyår som innan

Går han med på detta så blir allt bra! Om inte kommer jag själv göra en orosanmälan om deras familjeförhållanden. Ville verkligen inte detta men har ingen annan utväg. Vår dotter bryts ner. Går ner i vikt, har störd sömn där och är blek och sliten efter en vecka där. Även psyket och självkänslan tar stryk då hon får höra att hon är känslig, fjantig osv!

Sista utvägen är en stämning i tingsrätten.

Där har jag detta att stå på samt det att han förgrep sig på mig 2 gånger mot min vilja under och efter vårt förhållande. Hur det är relevant i denna fråga förutom oro då vi har en dotter och hans inställning till sex och intimitet skrämmer mig och alltid har gjort så vet jag inte. Hans egen mamma blev orosanmälan till socialen av skolsköterskan för att hon valde att klä av vår dotter mot hennes vilja upprepade gånger. Exet svarade då med att det inte var något konstigt trots att vår dotter sa att hon upplevde det både pinsamt och obehagligt. Hon berättade för skolsköterskan som då agerade! Jag visste att det förekom men hade blivit lovad av mitt ex att min dotter överdrev. Fick en chock när jag hörde vad hon sagt till sköterskan.

Dotter är 9 år, väldigt mogen och ansvarstagande vad gäller förståelse av denna vidriga situation.

Och Nej, jag pratar inte om mitt ex på ett nedlåtande sätt inför vår dotter, har kämpat för fungerande relation i 5 år men sedan han blev sambo för 2 år sedan har allt gått utför för vår dotter. Det är fruktansvärt att se och vara den som kämpar och nu räcker det.

Jag har själv en ny familj med stabil sambo och barn! Exets sambo kämpde länge för att få egen vårdnad av sitt eget barn. Vägrade sammarbeta med pappan, undvek att köra honom till umgänge osv. Pappan gav upp! Är rädd att hon är ute efter någon störd illusion av lilla lyckliga familjen där jag inte ska existera. Hon har även uttalat: Gå och dö mot mig så där har ni hela historien!

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Företräda sig själv samt goda råd på vägen!
  • Anonym (:()

Det finns ett talesätt: Den advokat som företräder sig själv har en idiot till klient. Så gör allt du kan för att få en kunnig jurist!
    I övrigt har jag tyvärr inga råd.

• Anonym (T)
    Anonym (:() skrev 2017-02-11 12:29:09 följande:

Det finns ett talesätt: Den advokat som företräder sig själv har en idiot till klient. Så gör allt du kan för att få en kunnig jurist!

I övrigt har jag tyvärr inga råd.

Rättskydd läste jag om nu! Har varit FL i 1 år nu och innan det inkomst på 136.000/år.

Läste även något om att om hon är skriven hos mig så kan jag inte stämma honom? Men hur gör man då om man vill att hon ska bo mer hos mig?
  • Kjell2
    Anonym (T) skrev 2017-02-11 12:33:23 följande:

Rättskydd läste jag om nu! Har varit FL i 1 år nu och innan det inkomst på 136.000/år.

Läste även något om att om hon är skriven hos mig så kan jag inte stämma honom? Men hur gör man då om man vill att hon ska bo mer hos mig?

Har du inte koll på detta bör du ordna proffshjälp.
  • Anonym (:()
    Anonym (T) skrev 2017-02-11 12:33:23 följande:

Gjorde du det? : Är det verkligen helt omöjligt att företräda sig själv och vinna? Enligt den mening jag kursiverat här, så sa du exakt att du vill företräda dig själv. Dvs sätta dig själv på juristens plats. Men du har inte de kunskaperna om du säger så.

Du skriver även att Jag har försvarat mig själv sen jag var liten, driver mitt eget företag och har läst strökurser i juridik så känner att jag vet vad jag pratar om! Nej, du verkar inte veta vad du talar om. Ett försvar inom juridiken är något helt annat än att "försvara sig själv sen jag var liten".

Du har uppenbarligen inte koll på hur man gör. Därför ska du anlita en jurist. De har ofta en halvtimmes kostnadsfri rådgivning och på den tiden hinner man ställa en hel del relevanta frågor. Skriv upp vilka frågor du vill ställa innan du ringer. Och kolla upp att den juristen du pratar med är insatt i just familjerätt.
  • Anonym (Vårdnaden)
    ? Boende hos mig på skoldagar ( Då slipper hon skolskjuts och fritids): Barnen har rätt till sina båda föräldrar. Varför skulle hon inte få gå till fritids? Det finns många som får skolskjuts. Det kan nog bli svårt att få igenom.

? Umgänge med pappa med familj NÄR pappa har tid och är ledig ifrån jobb.: Vad har pappan för arbetstider?

• Anonym (Tydligen idiot)

Går utmärkt att företräda sig själv om man har hygglig juridisk insikt och klarar att hålla lite distans till själv situationen.

Företrädde mig själv större delen av vårdnadstvisten. Hade jurist vid första föreberedelsen men bröt sen samarbetet för att föra min egen talan.
    Vann boendet och mamman nästan exakt det umgänge jag yrkade på.

• Anonym (123go)

Man kan, men det kommer inte att gå bra. Man föraktas bara av domaren för att man inte är tillräckligt proffsig. Jag skulle inte chansa.

• Anonym (Tsss)

Ni mammor har väldigt lätt för att slänga ur er "barnet mår bara sämre och sämre, hos mig har barnet det bra" "jag vill ha barnet för mig själv"

Du famlar i mörkret enligt vad du skriver, du har inge kött på benen. Vad finns det i det du skriver som skulle ligga till grund för att du skulle få ha ditt barn som du vill, och styra när pappan får träffa barnet?

Svar på tråden Företräda sig själv samt goda råd på vägen!