• fannny

Gravid - när fick du ont i brösten?

Halloj, undrar hur tidigt ni som e gravida fick ont i brösten? Jag har alltid ont mellan ägglossning och mens.

Jag gör just nu ivf och är på dag 5 efter insättning av embryot, så är lite nojig över att mina bröst inte är lika svullna igår och idag jämfört med veckorna före :P Å andra sidan tar ja inte längre hormoner, eller jo progesteron-tabletter (Lutinus), men inte sprutor. Kanske var det spruthormonerna som gjorde mig så svullen tidigare veckor?

Fanny

• Svar på tråden Gravid - när fick du ont i brösten?
  • fannny
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-01-26 18:39:24 följande:

Två första graviditeterna blev brösten spända och ömma ganska snart, vecka 6 ungefär. Gjorde så ont att jag knappt ville lyfta armarna och var tvungen att ha bh dygnet runt.
    Denna gång blev de lite ömma vecka 12 ungefär. Är i vecka 15 nu och de känns men gör inte alls lika ont som tidigare graviditeter. Denna gång har de inte blivit direkt fastare heller.

Haha, ok - jag är "i så fall" på DAG 6 istället för vecka 6 Skrattande Så i så fall e d kanske inte så mysko att jag inte har ont i brösten än. Jag är van vid att ha det annars mellan ägglossning och mens - så kanske därför jag känner efter hela tiden ;)

Men visst, de är lite små-ömma. Och mer fasta än vad de brukar vara, så de känns absolut annorlunda. Men kan ju vara hormonerna jag tar i form av vaginaltabletter (Lutinus) eftersom detta e ivf.

Men då kanske ont i brösten kommer lite senare än dag 6 då ;) Typiskt mig... ;)

OM jag nu e preggo :/ 
  • Anonym SE

Min bröst började göra ont strax efter BIM.
    Jag har alltid ont i brösten innan min mens i vanliga fall.
    När jag blev gravid blev jag inte öm innan utan precis efter.

Jag fick ondare i mina bröst ju längre tiden gick. Kunde inte ha BH. Beröring var bara att glömma. Vänster bröst var värst och jag hade svårt att sova på vänster sida om bröstet kom lite i kläm.

Jag sökte läkare av annan anledning som då tryckte strax ovanför mitt bröst. Det gjorde fruktansvärt ont. Mitt bröst var enligt denne alldeles för ömt och det ömmade upp i armhåla. Då jag hade förhöjd snabbsänka behandlade man bröstet med antibiotika.
    Efter behandlingen försvann smärtan
    Nu är jag i V 24 och känner inte alls av brösten på samma sätt.

Så jag fick ju ont tidigt men förmodligen var ju något galet i flertalet veckor men jag trodde det var normalt.

Kanske blir ett luddigt svar, hoppas du förstår vad jag menar =)

• Anonym (Nu)
    Anonym SE skrev 2017-01-26 19:34:27 följande:

Min bröst började göra ont strax efter BIM.

Jag har alltid ont i brösten innan min mens i vanliga fall.

När jag blev gravid blev jag inte öm innan utan precis efter.

Jag fick ondare i mina bröst ju längre tiden gick. Kunde inte ha BH. Beröring var bara att glömma. Vänster bröst var värst och jag hade svårt att sova på vänster sida om bröstet kom lite i kläm.

Jag sökte läkare av annan anledning som då tryckte strax ovanför mitt bröst. Det gjorde fruktansvärt ont. Mitt bröst var enligt denne alldeles för ömt och det ömmade upp i armhåla. Då jag hade förhöjd snabbsänka behandlade man bröstet med antibiotika.

Efter behandlingen försvann smärtan

Nu är jag i V 24 och känner inte alls av brösten på samma sätt.

Så jag fick ju ont tidigt men förmodligen var ju något galet i flertalet veckor men jag trodde det var normalt.

Kanske blir ett luddigt svar, hoppas du förstår vad jag menar =)

Upplevde också att det var annorlunda den månaden jag blev gravid, i form av brist på symtom. Jag kände mig gravid några gånger men den månaden det blev tänkte jag inte ens så. Anledningen till att jag testade (innan BIM) var för att tempen inte sjönk när den skulle och att min mens-hy inte kom. Blev väldigt förvånad när testet visade tydligt positivt.
  • Anonym (tvillingmamma)

Fick inte ont alls och då väntade jag tom tvillingar.

• fannny
    Anonym (Nu) skrev 2017-01-26 20:56:38 följande:
    Upplevde också att det var annorlunda den månaden jag blev gravid, i form av brist på symtom. Jag kände mig gravid några gånger men den månaden det blev tänkte jag inte ens så. Anledningen till att jag testade (innan BIM) var för att tempen inte sjönk när den skulle och att min mens-hy inte kom. Blev väldigt förvånad när testet visade tydligt positivt.
    Hej och tack för svar :) Väntar fortf på test här........ ;) Ja, sen nån vecka har jag INTE ont i brösten, vilket jag oxå brukar få före mens. Sjukt förvirrande. Tror den tidigare svullenheten var Lutinus, progesterontabletter.
  • fannny
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2017-01-29 14:08:00 följande:

Fick inte ont alls och då väntade jag tom tvillingar.

Oj :D Låter underbart. Hoppas allt gick bra! 
  • legomum
    fannny skrev 2017-01-31 11:48:08 följande:
    Oj :D Låter underbart. Hoppas allt gick bra! 
    Det gjorde det. De är i dag 3 år och konstant full rulle Solig
  • Anonym (Nu)
    fannny skrev 2017-01-31 11:38:18 följande:

Hej och tack för svar :) Väntar fortf på test här........ ;) Ja, sen nån vecka har jag INTE ont i brösten, vilket jag oxå brukar få före mens. Sjukt förvirrande. Tror den tidigare svullenheten var Lutinus, progesterontabletter.

2 dagar kvar då? Jag hade inte kunnat hålla mig, så imponerande om du kan uppdatera gärna vad det blir! Håller tummarna.
  • fannny
    Anonym (Nu) skrev 2017-01-31 19:04:06 följande:
    2 dagar kvar då? Jag hade inte kunnat hålla mig, så imponerande om du kan uppdatera gärna vad det blir! Håller tummarna.
    Hej igen :) Ja, två dar till test och BIM idag. Redan rusat till toan flera ggr, men ingen mens än. Detta är faktiskt hemskt jobbigt, alltså väntan - även om mens såklart är ännu värre. Livet...

Jag har inga känningar i brösten tyvärr, de känns helt "tomma". Behöver ju inte betyda nåt, men ändå orolig. Ljumsksmärtorna försvann. Dock lite känningar i livmodern från och till, men det känns även väldigt "mensigt", så kan vara det åså...

Man måse ju försöka vänja sig vid tanken att det kanske inte funkar, men kanske nästa gång. Men d e lögn i helsike att tänka "rätt", eller snarare att känna. Freeeedag.... ;) 
  • Anonym (Majbebis)

För mig kändes det precis som kring ägglossning och mens ända till vecka 7-8 ungefär när de inte bara var "vanligt" ömma utan även började öka i storlek.

• Anonym (Nu)
    fannny skrev 2017-02-01 14:21:20 följande:

Hej igen :) Ja, två dar till test och BIM idag. Redan rusat till toan flera ggr, men ingen mens än. Detta är faktiskt hemskt jobbigt, alltså väntan - även om mens såklart är ännu värre. Livet...

Jag har inga känningar i brösten tyvärr, de känns helt "tomma". Behöver ju inte betyda nåt, men ändå orolig. Ljumsksmärtorna försvann. Dock lite känningar i livmodern från och till, men det känns även väldigt "mensigt", så kan vara det åså...

Man måse ju försöka vänja sig vid tanken att det kanske inte funkar, men kanske nästa gång. Men d e lögn i helsike att tänka "rätt", eller snarare att känna. Freeeedag.... ;) 

Får man mens så är det i alla fall ett besked och man kan vara ledsen, sedan ta nya tag. Men att bara vänta är ju sjukt jobbigt. Men BIM borde du väl kunna testa på? De sätter väl testdatumet med lite marginal för att vara på den säkra sidan?

Jag hade som sagt inte heller känningar sådär tidigt så det betyder ingenting. Men det hjälper ju iofs inte att få upp förhoppningarna om det inte blivit något. Svårt det där!
Svar på tråden Gravid - när fick du ont i brösten?