• Anonym (Oliven)

Vad var det som fick dig att bli vegetarian/vegan?

... och hur lång tid tog det för dig att gå från tanken till att bli vegetarian/vegan?

Det följande är hur jag ändrades, läs om ni orkar, det blev lite långt, annars räcker det att svara på frågan.

Jag brukade alltid se veganer som extremister när jag var yngre, vegetarianer brukade jag inte ifrågasätta direkt, utan jag trodde väl att de var i olika stadie av "vi älskar djur" där vegetarianerna hade en sundare syn på livet. Efter några år så började tanken i mig gro, att visst kanske jag borde prova att bli vegetarian? Det tog ytterligare några år innan jag bestämde mig, och då gick det snabbt till att byta kurs och sikta mot att bli vegan.

Jag vet inte riktigt varför det tog mig så lång tid att förstå köttindustrins negativa miljöpåverkan, varför jag inte kopplade att alla djur som föds upp för att bli till föda föds i fångenskap och alltså endast lever för att bli mat.
    Under tiden de lever så får de mat, självfallet, en del av maten odlas på mark som en gång varit regnskog. Ett djur blir till ett relativt litet nummer av köttbitar, iaf om man jämför med den mängd mat som man har gett djuret under dess livstid, mat som vi själva hade kunnat äta.

Att bli vegetarian/vegan är något av det bästa man kan göra om man värnar om jorden.

Jag vet att det finns filmer som t.ex. Earthlings (finns att se gratis online om man vill), jag köpte främst svenskt kött innan jag ändrade mig så filmen kändes lite avlägsen, men det ändrar inte faktumet att djur föds upp av människor för att bli mat, vilka jäkla skitliv. Läderindustrin var nog det enda nya för mig, jag vet att jag förut trodde att det kom från samma djur som man åt, men nu är det visst inte så.

Det faktum att vi inte behöver äta kött och t.ex. mjölk gör det här ännu gräsligare, vi kan få det vi behöver genom att äta en helt växtbaserad kost, och om man har problem med t.ex. vitamin b12 ... ja, då finns det tillskott man kan ta. Människan har kommit så pass långt så vi kan få färska grönsaker i princip när vi vill under året, visst kanske det importerat, men det är ingenting gentemot vad köttindustrin bidrar med.

Nog av det där, jag vet inte varför det tog så lång tid för mig att bli vegan, minst 4 år, skulle jag vilja säga. 

Upprepar frågan ifall det blev lite förvirrat:

Vad var det som fick dig att bli vegetarian/vegan?
    Hur lång tid tog det att gå från tanke till handling?

• Svar på tråden Vad var det som fick dig att bli vegetarian/vegan?
  • Anonym (Oliven)

Jag ger tråden en liten puff, är intresserad av att höra hur ni andra kom dit ni är idag :)

• Aniiee

Jag var vegetarian i 7 månader när jag var 16. Orsak? Nä, hade ingen orsak, egentligen. Förutom min filosofi att man ska ha testat allt minst en gång.

Sen slutade jag med de dumheterna (säger inte att det är dumheter för andra, men för mig var de jäkligt dumt.)

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 17. Bara 83 kvar.
  • Anonym (Oliven)
    Aniiee skrev 2017-01-18 15:59:25 följande:
    Jag var vegetarian i 7 månader när jag var 16. Orsak? Nä, hade ingen orsak, egentligen. Förutom min filosofi att man ska ha testat allt minst en gång.

Sen slutade jag med de dumheterna (säger inte att det är dumheter för andra, men för mig var de jäkligt dumt.)
    Haha, ja, så kan man ju också göra.

Jag tror inte att det här hade varit något smart val för mig när jag var tonåring, tvivlar på att jag hade kunnat räkna ut hur jag skulle äta för att få i mig det jag behövde.

Får jag fråga på vilket sätt det inte var bra för dig?
  • Aniiee
    Anonym (Oliven) skrev 2017-01-18 17:32:29 följande:
    Haha, ja, så kan man ju också göra.

Jag tror inte att det här hade varit något smart val för mig när jag var tonåring, tvivlar på att jag hade kunnat räkna ut hur jag skulle äta för att få i mig det jag behövde.

Får jag fråga på vilket sätt det inte var bra för dig?
    Ska man bli vegetarian som tonåring så beöver man nog lite stöd för att få till det, tror jag.

Jag kan inte äta vegetariskt för att jag har fel i systemet som gör att jag inte tar upp tillräkligt med näringsämnen från bönor och linser, framför allt, men även andra grönsaker. De där sju månaderna slutade med att jag lades in på sjukhus med ganska svår näringsbrist, trots att jag på pappret gjorde rätt med maten. Efter en utredning kom de fram till att jag skulle behöva äta 5 kg bönor om dagen för att få i mig tillräckligt, och det är helt enkelt inte rimligt.

Istället väljer jag kött, fisk och fågel med stor omsorg och efter säsong (inte många som vet att kött har säsonger =P).
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 17. Bara 83 kvar.
  • Anonym (Oliven)
    Aniiee skrev 2017-01-18 17:47:54 följande:
    Ska man bli vegetarian som tonåring så beöver man nog lite stöd för att få till det, tror jag.

Jag kan inte äta vegetariskt för att jag har fel i systemet som gör att jag inte tar upp tillräkligt med näringsämnen från bönor och linser, framför allt, men även andra grönsaker. De där sju månaderna slutade med att jag lades in på sjukhus med ganska svår näringsbrist, trots att jag på pappret gjorde rätt med maten. Efter en utredning kom de fram till att jag skulle behöva äta 5 kg bönor om dagen för att få i mig tillräckligt, och det är helt enkelt inte rimligt.

Istället väljer jag kött, fisk och fågel med stor omsorg och efter säsong (inte många som vet att kött har säsonger =P).
    Oj, ursäkta språket, men fan vad jobbigt! Då förstår jag. Tur att det finns mat som fungerar för dig, kan inte tänka mig att äta 5 kg av något under en dag.

Haha, nja, jag måste erkänna att jag inte heller har tänkt mig kött i säsonger :)
  • Aniiee
    Anonym (Oliven) skrev 2017-01-18 18:00:25 följande:
    Oj, ursäkta språket, men fan vad jobbigt! Då förstår jag. Tur att det finns mat som fungerar för dig, kan inte tänka mig att äta 5 kg av något under en dag.

Haha, nja, jag måste erkänna att jag inte heller har tänkt mig kött i säsonger :)
    uh-huh. Jag äter gärna vego, jag äter vego många gånger på en vecka, men det får bli för att det är gott. 

Kött, och framför allt fisk, har säsonger percis som frukt och grönt. Just nu är det framför allt strömming, gös och aborre och räkor och blåmusslor på fisk/skaldjurssidan.

För kött, som blir lite speciellt med tanke på modern djurhållning, men om vi går på det gamla bondelivet, så att säga, (och äter naturbeteskött...) så är det charksäsong nu. 
  • Anonym (Oliven)
    Aniiee skrev 2017-01-18 18:18:57 följande:
    uh-huh. Jag äter gärna vego, jag äter vego många gånger på en vecka, men det får bli för att det är gott. 

Kött, och framför allt fisk, har säsonger percis som frukt och grönt. Just nu är det framför allt strömming, gös och aborre och räkor och blåmusslor på fisk/skaldjurssidan.

För kött, som blir lite speciellt med tanke på modern djurhållning, men om vi går på det gamla bondelivet, så att säga, (och äter naturbeteskött...) så är det charksäsong nu. 
    Intressant! vet inte om jag själv kommer ha nytta av kunskapen då jag är vegan, men det var roligt att lära sig något nytt :)
  • Anonym (M)

Av hälsoskäl, miljöskäl och etiska skäl. 

• Anonym (VEG)

Varit vegetarian i 10 år. Etiska, miljö och hälsoskäl är mina orsaker.

• Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2017-01-18 19:37:11 följande:

Av hälsoskäl, miljöskäl och etiska skäl. 

Glömde svara på hur lång tid det tog. Vegetarian blev jag successivt, när jag var omkring 11-12 år slutade jag äta "köttiga" köttbitar, efter ytterligare några år slutade jag helt med gris och nöt, ett par år efter det med kyckling och tillslut slutade jag med allt annat kött såsom fisk när jag var runt 20 år. Idag är jag 24 år, fuller 25 år, och tog steget till att bli vegan i början av hösten. Vegan övervägde jag under ett bra tag, ville gå över men kändes som att det skulle bli krångligt. Men tillslut tog jag tag i att verkligen läsa på om vad det innebar för hälsan och för djuren, och det blev det genast mer värt att bara sluta.
  • Anonym (Veg 4-ever)

Jag har varit vegetarian i minst 15 år. Jag äter ingenting som har ett ansikte. Det är enbart för djurens skull som jag är vegetarian. Men det är en bonus förstås att det är bättre för miljön och hälsan också.

Vidare så köper jag ingenting som är djurtestat varken kosmetika, hygienprodukter eller städ-och tvättprodukter. Läderprodukter köper jag inte heller.

Jag låter mig inte heller luras av det så kallade djurförsöksförbudet i Europa gällande kosmetika. Om ett märke säljer till Kina (vilket nästan alla gör) så är produkterna testade på djur och då vägrar jag köpa dom. Så med det så går alla mainstream märken bort. Det enda jag har riktigt svårt att hitta är en bra parfym. De som inte djurtestar parfym är halvmärkliga hälsokostmärken där parfymen oftast luktar billigt skräp ärligt talat. Jag har letat högt och lågt men hittar ingen bra parfym men om just du råkar veta ett bra märke som inte testar så får du mer än gärna berätta om det här.

• Anonym (M)
    Anonym (Veg 4-ever) skrev 2017-01-19 00:54:33 följande:

Jag låter mig inte heller luras av det så kallade djurförsöksförbudet i Europa gällande kosmetika. Om ett märke säljer till Kina (vilket nästan alla gör) så är produkterna testade på djur och då vägrar jag köpa dom. Så med det så går alla mainstream märken bort. Det enda jag har riktigt svårt att hitta är en bra parfym. De som inte djurtestar parfym är halvmärkliga hälsokostmärken där parfymen oftast luktar billigt skräp ärligt talat. Jag har letat högt och lågt men hittar ingen bra parfym men om just du råkar veta ett bra märke som inte testar så får du mer än gärna berätta om det här.

Hej! Angående parfym, kika in dessa listor. Tyvärr kanske en del är svårare att få tag på (amerikanska märken), men du kan möjligen få en hel del shippade till Sverige. Nackdelen är ju då dock att du inte kan testa de... En del kanske finns i Sverige? Osäker, googla runt på märkena listade. På flera av dessa kan du också beställa provexemplar, så det kan ju också vara en lösning :)

www.peta.org/living/beauty/cruelty-free-vegan-perfumes-fragrance-for-every-budget/

Försöker själv hitta en ny, brukade köpa från Bath & Body Works och hade en favoritparfym. Det företaget brukade vara helt cruelty free, köpte både parfymer, dusch krämer, body lotions och dyl. därifrån, men de ändrade för bara några få år sedan till att de skulle gå med och testa på djur "as required by law". Hade köpt på mig tre förpackningar av min favoritparfym där innan de ändrade sin policy, men vågar inte köpa där nu då jag inte kan vara säker på att de inte testar (de säger att de inte har som regel att göra det, endast "as required by law" men det duger ju inte). Nu börjar sista förpackningen sina, så behöver hitta en ny. Ska beställa hem lite samples och så från olika sidor, tipsar om jag hittar någon bra :)
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2017-01-19 01:34:32 följande:
    Hej! Angående parfym, kika in dessa listor. Tyvärr kanske en del är svårare att få tag på (amerikanska märken), men du kan möjligen få en hel del shippade till Sverige. Nackdelen är ju då dock att du inte kan testa de... En del kanske finns i Sverige? Osäker, googla runt på märkena listade. På flera av dessa kan du också beställa provexemplar, så det kan ju också vara en lösning :)

www.peta.org/living/beauty/cruelty-free-vegan-perfumes-fragrance-for-every-budget/

Försöker själv hitta en ny, brukade köpa från Bath & Body Works och hade en favoritparfym. Det företaget brukade vara helt cruelty free, köpte både parfymer, dusch krämer, body lotions och dyl. därifrån, men de ändrade för bara några få år sedan till att de skulle gå med och testa på djur "as required by law". Hade köpt på mig tre förpackningar av min favoritparfym där innan de ändrade sin policy, men vågar inte köpa där nu då jag inte kan vara säker på att de inte testar (de säger att de inte har som regel att göra det, endast "as required by law" men det duger ju inte). Nu börjar sista förpackningen sina, så behöver hitta en ny. Ska beställa hem lite samples och så från olika sidor, tipsar om jag hittar någon bra :)
    Länkade fel lista, my bad! För snabb i fingrarna :) Den är lite äldre den listan och stämmer inte helt, menade denna: 
    www.crueltyfreekitty.com/bath-body/cruelty-free-perfume/
  • Anonym (M)
    Anonym (Veg 4-ever) skrev 2017-01-19 00:54:33 följande:

Jag har letat högt och lågt men hittar ingen bra parfym men om just du råkar veta ett bra märke som inte testar så får du mer än gärna berätta om det här.

Har du testat Lush parfymerna förresten? Tänkte kika förbi någon dag i veckan och provlukta, aldrig provat de förut. De finns ju i Sverige iallafall tänkte jag så man kan lukta och testa. 
  • Anonym (Elin)

Blev vegetarian när jag fyllde 15 och har varit det i 27 år nu. Vet inte hur länge jag funderade innan (är ju rätt länge sen :))

Som 15-åring var det en kombination av etiska skäl, att jag äcklades av en del mat och ätstörningstendenser.

Idag är det en kombination av etiska skäl och att att jag trivs och mår bra av att äta som jag gör. Det är en så väl inpräntad vana och jag kan absolut inte tänka mig att äta kött igen.

• Anonym (Veg 4-ever)
    Anonym (M) skrev 2017-01-19 01:34:32 följande:

www.peta.org/living/beauty/cruelty-free-vegan.../

B & B Works började sälja till Kina därför "as requried by law". Har aldrig testat Lush men har för mig att jag läste att dom inte är cruelty free? Jag är inte helt säker men jag tror att dom inte var okej. Det var ett tag sen jag googlade just dom så jag får nog göra det igen. Om du hittar något bra märke får du gärna säga till. Pacifica är ett cruelty free märke som du kan titta på men jag gillar bara en av deras parfymer för dom andra luktar ganska billigt och skarpt tyvärr. Ska kolla din länk sen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Veg 4-ever) skrev 2017-01-19 15:37:14 följande:
    B & B Works började sälja till Kina därför "as requried by law". Har aldrig testat Lush men har för mig att jag läste att dom inte är cruelty free? Jag är inte helt säker men jag tror att dom inte var okej. Det var ett tag sen jag googlade just dom så jag får nog göra det igen. Om du hittar något bra märke får du gärna säga till. Pacifica är ett cruelty free märke som du kan titta på men jag gillar bara en av deras parfymer för dom andra luktar ganska billigt och skarpt tyvärr. Ska kolla din länk sen.
    Gjorde de det alltså? Försökt läsa mig till det, men inte kunnat hitta att det faktisk gjort det än (var ändå strax över två år sedan de ändrade sin policy), men att det liksom ville hålla dörren öppen för att börja göra det. Därför jag tyckte det var så extra synd att det ändrade, om de ändå inte började sälja i Kina. 

Nja, alltså LUSH, de är helt vegetariska, men alla produkter är inte veganska har jag för mig. Vissa body lotions och grejer eller något, innehåller honung bland annat tror jag. Men deras parfymer är helt veganska och de testar inte på djur. De är dock listade som cruelty-free på flera sidor, så inte säker riktigt.
  • volvo142

blev vegetarian för 4/5 år sedan. det kom väldigt sakta träffade en tjej, som var det. Jag blev också det av bara farten. fick inte pussas när jag hade käkat djur och sådär.. Sen när vi gjorde slut fortsatte det bara, har försökt att äta djur men det går inte för mig blir så äcklad så jag får kväljningar. Sen att det är bättre för kroppen är väl bra. Vill helst inte stötta djur industrin men det gör jag ju när jag använder mejeriprodukter. Så det är väl bara av "ego" skäl. vill inte bli vegan tycker att havre mjölk osv smakar SKIT. Sen vill jag alltid kunna beställa nått på en restaurang eller snabbmatshak. Fuskar med gelatin när det gäller medicin och en glass sort jag gillar. så är väl "medel" vegetarian.

• Anonym (Oliven)

Tack för alla svar! Tycker det är kul att läsa vad som fick er andra att gå över. :) Tyvärr kan jag inte speciellt mycket om parfym då jag inte använder sånt.

• Anonym (Tanja)

Det tog ett par år för mig. Jag var missnöjd med hur köttindustrin ser ut och ville inte äta kött i skolan. Mina föräldrar köpte iaf svenskt kött. Jag var 16 år då. Jag var fick lära mig på biologin i skolan om energiförlusten när ett djur (eller människa) äter och insåg vad otroligt mycket resurssnålare det är att äta vegetariskt. Flyttade hemifrån direkt efter studenten (18 år) och slutade äta djur förutom vid enstaka tillfällen. Från och med ca 20 års ålder äter jag bara små bitar inlagd sill vid midsommar och jul - annars inga djur.

Nu är jag snart 40 och miljöfördelarna med minskat köttätande är mer kända. Det gläder mig mycket. Förr var det sällan någon som fattade om jag sa att miljön var en orsak till min diet.

Idag tycker jag att kött ser äckligt ut. Jag känner inför att äta däggdjur som de flesta svenskar känner inför att äta larver. Jag förstår att det är ofarligt och helt görligt - men sånt äter man ju inte, det ser läbbigt ut.

Svar på tråden Vad var det som fick dig att bli vegetarian/vegan?