Vad var det som fick dig att bli vegetarian/vegan?
... och hur lång tid tog det för dig att gå från tanken till att bli vegetarian/vegan?
Det följande är hur jag ändrades, läs om ni orkar, det blev lite långt, annars räcker det att svara på frågan.
Jag brukade alltid se veganer som extremister när jag var yngre, vegetarianer brukade jag inte ifrågasätta direkt, utan jag trodde väl att de var i olika stadie av "vi älskar djur" där vegetarianerna hade en sundare syn på livet. Efter några år så började tanken i mig gro, att visst kanske jag borde prova att bli vegetarian? Det tog ytterligare några år innan jag bestämde mig, och då gick det snabbt till att byta kurs och sikta mot att bli vegan.
Jag vet inte riktigt varför det tog mig så lång tid att förstå köttindustrins negativa miljöpåverkan, varför jag inte kopplade att alla djur som föds upp för att bli till föda föds i fångenskap och alltså endast lever för att bli mat.
Under tiden de lever så får de mat, självfallet, en del av maten odlas på mark som en gång varit regnskog. Ett djur blir till ett relativt litet nummer av köttbitar, iaf om man jämför med den mängd mat som man har gett djuret under dess livstid, mat som vi själva hade kunnat äta.
Att bli vegetarian/vegan är något av det bästa man kan göra om man värnar om jorden.
Jag vet att det finns filmer som t.ex. Earthlings (finns att se gratis online om man vill), jag köpte främst svenskt kött innan jag ändrade mig så filmen kändes lite avlägsen, men det ändrar inte faktumet att djur föds upp av människor för att bli mat, vilka jäkla skitliv. Läderindustrin var nog det enda nya för mig, jag vet att jag förut trodde att det kom från samma djur som man åt, men nu är det visst inte så.
Det faktum att vi inte behöver äta kött och t.ex. mjölk gör det här ännu gräsligare, vi kan få det vi behöver genom att äta en helt växtbaserad kost, och om man har problem med t.ex. vitamin b12 ... ja, då finns det tillskott man kan ta. Människan har kommit så pass långt så vi kan få färska grönsaker i princip när vi vill under året, visst kanske det importerat, men det är ingenting gentemot vad köttindustrin bidrar med.
Nog av det där, jag vet inte varför det tog så lång tid för mig att bli vegan, minst 4 år, skulle jag vilja säga.
Upprepar frågan ifall det blev lite förvirrat:
Vad var det som fick dig att bli vegetarian/vegan?
Hur lång tid tog det att gå från tanke till handling?