• Sommargrodan

Förstår inte "mammapeng"? Hjälp mig förklara

Jag och sambon har smått planer på att skaffa barn snart, han har fast jobb men jag är inte klar med min högskoleutbildning förens till sommaren. Jag undrar hur det funkar med mammapeng? Jag kommer inte kunna jobba så mycket innan, om vi ska ha barn i sept/okt. Och min fråga är: vad baseras egentligen mammapengen på? Ett år eller ett halvår? Så man vet hur länge man behöver jobba innan man ska ha barn, vill gärna ha en bra peng när jag ska vara mammaledig.

• Svar på tråden Förstår inte "mammapeng"? Hjälp mig förklara
  • anna7607

Om jag minns rätt räknas sgi från 180dagars arbete. Kan ha fel. Titta på fkassans hemsida.

• Sommargrodan

Men hur ska man tänka kring "hur många dagar i veckan man ska ta ut peng"? Snacka om att det är en helt ny värld det här för en nybörjare haha :)

• Anonym (A)

Har du jobbat innan högskolestudierna? Isf kan du ha en vilande SGI.

• Sommargrodan
    Anonym (A) skrev 2016-12-28 08:26:12 följande:

Har du jobbat innan högskolestudierna? Isf kan du ha en vilande SGI.

Tack för svaret, tyvärr bara extrajobb klev Nästan direkt på högskolan efter gymnasie
  • Seven Costanza

Du behöver jobba minst 240 dagar (dvs ca 8 månader) för att få din föräldrapenning baserad på din inkomst. Att bli gravid innan du börjar jobba är således en väldigt dum idé ekonomiskt eftersom du då får lägsta föräldrapenningen på bara 250 kr per dag och det blir bara ca 5000 efter skatt om du tar ut maximalt antal dagar per månad dvs 30-31 st. Det är dessutom dumt just eftersom dina dagar tar slut jättesnabbt om du måste ta ut fullt för att klara dig, istället för att vänta med barn tills din FP baseras på din inkomst. De flesta som arbetat innan barn behöver inte ta ut 30-31 dagar i månaden utan tar ut så lite som möjligt första året för att spara dagar till senare.

Läs på försäkringskassans hemsida. Om du har en högskoleutbildning borde du kunna reda ut vad det står .

• Sommargrodan
    Seven Costanza skrev 2016-12-28 09:09:09 följande:

Du behöver jobba minst 240 dagar (dvs ca 8 månader) för att få din föräldrapenning baserad på din inkomst. Att bli gravid innan du börjar jobba är således en väldigt dum idé ekonomiskt eftersom du då får lägsta föräldrapenningen på bara 250 kr per dag och det blir bara ca 5000 efter skatt om du tar ut maximalt antal dagar per månad dvs 30-31 st. Det är dessutom dumt just eftersom dina dagar tar slut jättesnabbt om du måste ta ut fullt för att klara dig, istället för att vänta med barn tills din FP baseras på din inkomst. De flesta som arbetat innan barn behöver inte ta ut 30-31 dagar i månaden utan tar ut så lite som möjligt första året för att spara dagar till senare.

Läs på försäkringskassans hemsida. Om du har en högskoleutbildning borde du kunna reda ut vad det står .

Tack för ditt svar! Nu förstår jag efter ditt svar och har läst på deras hemsida. Skönt att greppa allt nu, tack!
  • Seven Costanza
    Sommargrodan skrev 2016-12-28 12:41:05 följande:

Tack för ditt svar! Nu förstår jag efter ditt svar och har läst på deras hemsida. Skönt att greppa allt nu, tack!

Varsågod, va bra! Många gör nämligen misstaget (ur ekonomisk synvinkel) att bli gravida först och SEDAN kolla upp vad föräldrapenningen blir, och får då en chock över hur lite man får om man inte jobbat innan man får barn eller bara jobbat deltid och/eller med låg lön. I din sits är det mycket smartare att vänta med att börja försöka bli gravid tills du jobbat några månader efter studierna.
  • Sommargrodan

Ja det är såklart det bästa att se till att ekonomin är stadig innan det är dags. Är ju bebissugna men lätt värt att vänta ett år till då jag börjar jobba riktigt i juni så ekonomin är bra under första bebisåret :)

• nnnnnnnn

Som Seven Costanza skriver - om det är möjligt så vänta tills du arbetat 8 månader.
    Det gör så otroligt stor skillnad.
    Även om man kanske skulle klara sig på 5000 kr/mån (+ besparingar) så är det ju otroligt mycket bättre att ta ut färre dagar varje vecka och ha en hög SGI.

Säg att man tjänar ca 25 000 kr/mån och har arbetat 8 månader = höjd SGI. DÅ är varje SGI-dag (= föräldrapenningsdag med hög ersättning, du får 195 st sådana per barn) värd ca 600 - 650 kr. Så om du bara behöver få ut 5000 kr/mån så räcker det att ta ut ca 11-12 dagar/månad. Så antingen sparar du dagar = kan vara hemma längre, då du får ut samma peng men bara tar ut 10-15 dagar istället för 30 dagar/månad. Eller så får du ut MYCKET mer än 5000 kr när du tar ut full ersättning.
    De flesta brukar göra en mix, man sparar så många dagar man kan under första året tex tar ut 0 - 4 dagar/vecka (oavsett om det är mamman som är hemma, pappan som är hemma eller båda som är hemma). Sen när barnet fyller 1 år måste man ha inkomst 5 dagar/vecka för att inte tappa sin SGI ("bli utförsäkrad") så då tar man ut 5 FP-dagar/vecka om man är hemma heltid eller blandar tex jobbar 3 dagar/vecka och tar ut 2 FP-dagar/vecka.

Sök gärna på gamla trådar om hur man kan dela på föräldraledigheten på olika smarta sätt. Smart i det här fallet betyder att man får ut det man vill: mycket ledighet? hyggligt med pengar?

Tänk på att det inte finns någotn jämställdhetsbonus längre, så du får strunta i kommentarer om detta. (Trist att det försvann, det innebar 13 500 kr extra per familj...)

• Seven Costanza
    Sommargrodan skrev 2016-12-28 13:37:38 följande:

Ja det är såklart det bästa att se till att ekonomin är stadig innan det är dags. Är ju bebissugna men lätt värt att vänta ett år till då jag börjar jobba riktigt i juni så ekonomin är bra under första bebisåret :)

Ja alltså om man inte blir oplanerat gravid så är det ju bättre att jobba tillräckligt länge först så att man får en bättre föräldrapenning än lägsta. Själv har jag inte tagit ut en enda dag föräldrapenning under första året jag varit hemma, utan ska använda merparten av dagarna till att fylla upp vid deltidsarbete sedan. Tänkte jobba tre dagar i veckan i ett år när vårt barn börjat på förskola och ta ut föräldrapenning två dagar i veckan för att skydda min SGI.
  • nnnnnnnn

Och tag alla chanser till att spara undan inför föräldraledigheten om ni vill vara hemma länge.
    När du börjar jobba så sätt undan så mycket du bara kan och titta på sätt att dra ner på kostnaderna. Fast har man varit student så brukar man vara expert på att leva billigt, fortsätt på samma sätt fastän du jobbar och spara undan.
    Då har du pengar så att du kan vara hemma länge eller jobba deltid länge!

Svar på tråden Förstår inte "mammapeng"? Hjälp mig förklara