• Hejvardag

Får inte stå med på kontraktet

Hej.

Jag och min sambo och hans son har bott tillsammans i 6 år.

Jag har varit folkbokförd på hans adress i 1 år då jag var skriven i en annan stad innan hos mina föräldrar och lät det vara så.

Jag Har jobbat på samma heltidsjobb i 3 år i sommar 2017.

Nu ska vi flytta till en större lägenhet.

Han står ensam på kontraktet på denna lägenhet men vi vill båda stå på det nya kontraktet.

Min inkomst är inräknad i nya lägenheten men dom hävdar att jag endå inte får stå med på kontraktet förens om två år??????

Detta gäller svenska bostäder i Stockholm.

Min sambo som har kronofogden på sig uppfyller inte kraven för lägenheten själv.

Jag har inga skulder hos varken kronofogden eller inkasso.

Jag vill stå tillsammans med min sambo på ett hyreskontrakt om dom nu ska räkna in min inkomst. Men enligt dom är det ett tvär nej.

Får dom verkligen göra så här?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Får inte stå med på kontraktet
  • Gabzan

Du har ingen lägenhet att byta med så får får du inte stå på kontraktet heller. Hade du varit skriven hos honom i 3 år så hade det däremot gått bra

• Carambolan

Svenska bostäder har rätt. Byter man kontrakt så byts de i regel rakt av utan ändringar.

• Hejvardag

Även fast min inkomst är inräknad?

Då väljer jag att min inkomst inte ska vara inräknad!

Och då blir det juh ingen lägenhet för då uppfyller han inte kraven!

Hur tänker dom då?

• Anonym (Ex)
    Hejvardag skrev 2016-12-25 11:30:48 följande:

Hur tänker dom då?

Vad spelar det för roll?
  • Seven Costanza

Hur tänker dom då?

Det struntar väl de i, då lär de väl ge kontraktet till någon annan.
  • Gabzan

Hur tänker dom då?

Ja det väljer du ju själv. Behöver ni större så kanske du inte ska skjuta dig i foten
  • Hejvardag
    Anonym (Ex) skrev 2016-12-25 11:31:55 följande:

Vad spelar det för roll?

Jo för jag kanske vill känna att det är mitt hem på RIKTIGT nångång?

Inte så kul att hela tiden "bo hos han" som jag nu gjort i 6 år.

Svårt o förstå för er som inte varit i den situationen!
  • Hejvardag
    Gabzan skrev 2016-12-25 11:37:40 följande:

Ja det väljer du ju själv. Behöver ni större så kanske du inte ska skjuta dig i foten

Jag gör hellre det än att aldrig få stå på kontraktet.

Inte så kul att va "inneboende" hela tiden.

Men inget som du förstår troligtvis :/
  • Anonym (Roxi)

Men vad spelar det för roll? Jag har bott tio år nu i en lägenhet som min man och hans ex står på kontraktet för (han har bott här i 15). Mitt namn står på dörren och om vi skiljer oss ingår den i bodelningen.

• Hejvardag
    Anonym (Roxi) skrev 2016-12-25 11:40:01 följande:

Men vad spelar det för roll? Jag har bott tio år nu i en lägenhet som min man och hans ex står på kontraktet för (han har bott här i 15). Mitt namn står på dörren och om vi skiljer oss ingår den i bodelningen.

Mitt namn får inte stå på dörren :)
  • Anonym (Sambo)

Klart ditt namn får stå på dörren? Enda orsaken att ditt namn inte skulle få stå på dörren är väl om det rör sig om en studentlägenhet där hyresvärden inte tillåter mer än en boende, eller om du hyr illegalt i andra hand. Och du är inte inneboende, i lagens ögon är ni ju sambo oavsett vems namn som står på kontraktet.

• Anonym (Ex)
    Hejvardag skrev 2016-12-25 11:38:06 följande:
    Jo för jag kanske vill känna att det är mitt hem på RIKTIGT nångång?

Inte så kul att hela tiden "bo hos han" som jag nu gjort i 6 år.

Svårt o förstå för er som inte varit i den situationen!
    Hur skulle det vara om fröken näbbgädda inte kom med påhittade sanningar om andra människor?

Jag står inte med på kontraktet som på VÅR lägenhet. Självvalt till hundra procent. Det kändes bättre för mig att stå kvar i bostadskön än att ha mitt namn på ett papper. Skulle det t ex ta slut så har jag elva år i kön, lika med en lägenhet inom max ett halvår.

Jag känner mig inte inneboende för fem öre, vi skaffade lägenheten tillsammans på hans långa kötid och jag sa upp min lägenhet och flyttade in.
  • Anonym (Sambo)

Har ni sen bott tillsammans i sex år och hyresvärden kräver att båda är skrivna på adressen ett visst antal år innan bpda kan stå med på kontraktet får du ju faktiskt skylla dig själv lite grann att du inte skrev dig på den adress du faktiskt bodde på (vilket dessutom är ett brott mot folkbokföringslagen om man ska vara noga).

• Fiaa89

Om jag minns rätt så får de inte göra så men de allra flesta bolag gör så i alla fall. Ni skulle kunna komma runt det genom att först kräva att ni ska stå båda på kontraktet i lägenheten ni bor i och sen byta men det kommer ändå att bli skitsvårt pga hans betalningsanmärkning. Ingen fastighetsägare godkänner såna hyresgäster.

Mitt råd är att ni nu försöker ta strid för att få med dig på nuvarande kontrakt. Sen betalar av sina skulder och blir ren hos Kronofogden och SEN byter ni.

Svar på tråden Får inte stå med på kontraktet