• skatten12

alkoholen / amning / tid

Hejsan, vet de sägs de är okey att dricka alkohol vid amning. Men en fråg, om ja dricker vin, men inte ammar på ca 8-12 från de ja börja dricka . Så dricker ja 2-3 glas under lång tid ( blir inge onykter på det )

Då riskerar ja väl inte att föra över ?? För visst försvinner alkoholen ut mjölken ?? Man behöver inte pumpa ut...

• Svar på tråden alkoholen / amning / tid
  • skatten12

Men 1-2 glas vin?? Alltså om de är helt ofarligt med alkoholen så kan de ju va ok med 5 glas vin varje dag med .....

Sen att de är en HELT annan sak med att ta hand om barnen . Det jag inte förstår, det är ingen mängd
    Som
    Går över, men sen står de, inga medicinska risker att dricka 1-2 glas 1-2 ggr i veckan ....

• Jill 79

Och det är ok med 5 glas vin om dagen med. Alltså för mjölkens skull. Du kan vara stupfull och mjölken är ändå okej. Men de vill inte riskera att folk chansar och hanterar sin bebis när de är alkoholpåverkade. Men visst kan du docka fem glas vin men då kan det vara farligt att amma för att du kanske tappar bebisen i golvet. Men det gäller ju även den dom fladkmatar

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    skatten12 skrev 2016-12-25 23:30:58 följande:

Men 1-2 glas vin?? Alltså om de är helt ofarligt med alkoholen så kan de ju va ok med 5 glas vin varje dag med .....

Sen att de är en HELT annan sak med att ta hand om barnen . Det jag inte förstår, det är ingen mängd
    Som
    Går över, men sen står de, inga medicinska risker att dricka 1-2 glas 1-2 ggr i veckan ....

Det är "ok" om den ammande kvinnan har en promillehalt på 7 också, det gör ingen större skillnad för barnet om man ser till mjölken. Dock har man av förklarliga skäl inte gjort några studier på såpass hög mängd. Dessutom vill man förstås inte att någon utomordentligt korkad person får för sig att det är ok att bli redlöst berusad och hantera spädbarn så därför sätter man en låg gräns. Man skulle lika gärna kunna skriva 3-4 glas 3-4 gånger i veckan, om man endast ser till den mängd alkohol som går över till barnet. Men eftersom vi ändå har relativt sunda folkhälsomyndigheter så gör man inte det utan man väljer en lägre gräns.

Att mjölken är farlig och att det är farligt att hantera spädbarn när man är berusad är två helt olika saker.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • skatten12

Men rent medicinska risker ( ex hjärnan på bebisen är helt uteslutet ) ? Så alkoholmängden är helt ofarlig... enbart hanteringen.... ?

Jag tycker rent själv de kanske är
    Farligt att säga
    Att de Är okej ? Är jdet gjort några studier på Lång sikt ?

• Seven Costanza
    skatten12 skrev 2016-12-26 11:24:53 följande:

Men rent medicinska risker ( ex hjärnan på bebisen är helt uteslutet ) ? Så alkoholmängden är helt ofarlig... enbart hanteringen.... ?

Jag tycker rent själv de kanske är

Farligt att säga

Att de Är okej ? Är jdet gjort några studier på Lång sikt ?

Men förstår du inte skillnaden mellan procent och promille som de ovan försökt förklara för dig? Om mamman dricker säg rätt mycket vin där varje flaska innehåller 14 procent alkohol och mamman då får 0,5 promille i blodalkoholhalt, så är alkoholhalten i mjölken barnet dricker samma som i mammans blod. Dvs barnet dricker något som bara innehåller 0,5 PROMILLE (0,05 procent) medan vanlig filmjölk innehåller ca 0,5 PROCENT alkohol dvs tio gånger MER alkohol i filmjölk än i modersmjölk när mammans blod innehåller 0,5 promille alkohol. Naturligtvis är det helt ofarligt för barnet att dricka något som har tio gånger MINDRE alkohol än filmjölk. Förstår du nu?

PS. Ursäkta mina stora bokstäver, jag ville kursivera för att betona men kan inte på mobilen.
  • Seven Costanza

Sedan behöver man väl i och för sig kanske inte dricka SÅ jättemycket för att få 0,5 promille i blodet men tog det för att det var enkelt att räkna på.

• Jill 79
    Seven Costanza skrev 2016-12-26 14:23:38 följande:

Men förstår du inte skillnaden mellan procent och promille som de ovan försökt förklara för dig? Om mamman dricker säg rätt mycket vin där varje flaska innehåller 14 procent alkohol och mamman då får 0,5 promille i blodalkoholhalt, så är alkoholhalten i mjölken barnet dricker samma som i mammans blod. Dvs barnet dricker något som bara innehåller 0,5 PROMILLE (0,05 procent) medan vanlig filmjölk innehåller ca 0,5 PROCENT alkohol dvs tio gånger MER alkohol i filmjölk än i modersmjölk när mammans blod innehåller 0,5 promille alkohol. Naturligtvis är det helt ofarligt för barnet att dricka något som har tio gånger MINDRE alkohol än filmjölk. Förstår du nu?

PS. Ursäkta mina stora bokstäver, jag ville kursivera för att betona men kan inte på mobilen.

Vi kan väl spara din uträkning att ha som ett fast svar bär denna fråga återkommer då och då. Eller som BVC tanterna här sa i mammagruppen: för säkerhets skull är det bättre att inte dricka alls. Eller när min kompis inte tyckte att jag skulle få ett glas vin vid en tillställning för att jag ammade men hon som bara flaskmarade kunde förstås dricka flera glas:/ man blir så matt på folk som vägrar förstå.
  • skatten12

Jooooo !!!! Jag förstår, men känns bara knepigt att bebisen verkligen inte kan ta nån som helst skada av ex ett långvarigt alkohol drickande ... då man man mer
    Eller
    Minsta växa upp på mjölk ( dock med låg promillehalt )... känns bara som
    De bör finnas nån
    Risk. Ex. Men svl råd är enbart
    För att de inte skall skriva ut ex att de
    Är okej.

Men min BVC säger ju pumpa ut fort ..

Men försår skillnaden mellan blod / mjölk :)

Tack för alla svar :)

• Seven Costanza
    skatten12 skrev 2016-12-26 15:15:48 följande:

Jooooo !!!! Jag förstår, men känns bara knepigt att bebisen verkligen inte kan ta nån som helst skada av ex ett långvarigt alkohol drickande ... då man man mer

Eller

Minsta växa upp på mjölk ( dock med låg promillehalt )... känns bara som

De bör finnas nån

Risk. Ex. Men svl råd är enbart

För att de inte skall skriva ut ex att de

Är okej.

Men min BVC säger ju pumpa ut fort ..

Men försår skillnaden mellan blod / mjölk :)

Tack för alla svar :)

Men tror du då att ett litet skulle ta skada av att man t ex ger mycket filmjölk eller andra livsmedel med runt 0,5 procent alkohol i, dvs med tio ggr mer alkohol än i bröstmjölken i ovanstående exempel? Det är ju inte som när man är gravid och barnets blod får samma alkoholhalt som mammans om mamman dricker.

Angående BVC-sköterskor så är de väl antingen korkade och inte själv förstår skillnaden mellan procent och promille eller så är de tillsagda att säga att man inte får dricka när man ammar. Men om det skulle vara för att man inte ska vara onykter när man hanterar bebisen så borde de ju å andra sidan inte råda folk att pumpa för då har man ju ändå hand om bebisen onykter.
  • Seven Costanza
    skatten12 skrev 2016-12-27 10:48:16 följande:

Även nu.... nu sa doktor micheal på tv 4.. ett GLAS är okej. Inte mer

Nä det sa han inte. Den som ställde frågan frågade just om ETT glas bubbel till nyår och då svarade han just att det var okej. Han sa INTE att det inte är ok att dricka fler glas än ett. Hade frågeställaren istället frågat hur mycket som var okej hade troligen svaret blivit att fler än ett glas går bra men att man ska tänka just på stt kunna hantera bebisen.
  • Wooden

Dessutom så är ju råden från Livsmedelsverket, folkhälsomyndigheten eller vilka det nu är 1-2 glas 1-2 gånger i veckan väl samma rekommendation som till vilken vanlig icke-ammande person som helst. Dvs det är inte nödvändigtvis speciellt nyttigt för någon att dricka tex en flaska vin om dagen. Rekommendation gäller alla ur folkhälsosynpunkt, men det framgår ju inte när man läser angående amning utan man kan ju få för sig att det är ett råd specifikt för ammande kvinnor.

Blir för övrigt så jäkla trött på folk som ska lägga sig i huruvida man får ta ett glas vin eller inte. Som någon skrev att någon gjorde skillnad på ammande och flaskmatande kvinna. Och en pappa/man är det väl aldrig någon som har synpunkter på. Trött man blir.

• skatten12

Ok, ja tolkade hans svar mer eller mindre att ett var helt okey. Men kan ha missat. Hörde att han sa att mängden var liten..

Ja vet inte varför det är svårt agg förstå,
    Men är nog bara för min BVC inge säger de är ok. Utan om ja ska
    Ta nått
    Glas ska jag pumpa ur !

Men de gör ja inte efter 2 glas vin o amma 8 Tim senare ex .. för alkoholen försvinner ju

• Jill 79

När de frågar min idol, Agnes Wold(proffessor/forskare) om hur mycket alkohol du kan dricka vid amning svarar hon; ja vid fyra promille så dör du ju. Alltså du kan dricka hur mycket som helst och amma. Men det är ju farligt att hantera bebisar när man är onykter. Som pappa, ammande mamma eller flaskmatande förälder. Alltså helt onödigt att pumpa ut och slänga någon mjölk.

• skatten12

Fast Agnes säger väl även de är okej vid graviditet med ? :O

OKEY, Känns verkligen så nu när jag fått svar läst .

Tacl för alla svar !

Då behöver jag inte ha ångest om ja tar 1-2 glas vin då o då och sen inte ammar på många många timmar. Min baby sover hela
    Nätter så morgon amning. Tack alla

Svar på tråden alkoholen / amning / tid