• JNike

    Svanskota

    Finns det någon som har/ska opererat bort svanskotan?

    Med kronisk värk är det ett allternativ och eftersom operation är så pass ovanlig hoppas jag att någon vill dela med sig av upplevelse, känsla, rädsla?, om det blev bättre? Återhämtning mm.

    Många frågor. Är så nervös!

  • Svar på tråden Svanskota
  • Anonym (Anne)

    Nej men har också kronisk värk. Har inte blivit erbjuden operation bland annat för att det ska vara så riskfyllt (och ev dålig prognos?). Vad har de sagt till dig och vilket landsting ska operera dig?

  • JNike

    Åh "kul" att jag inte är ensam om detta.. Jag har i vuxen ålder "insett" att man inte ska ha ont i svanskotan när man sitter ner.. Levt med det i så många år och att ingen har ont när de sitter o reser på sig är ju en dröm!

    Har kämpat med doktorer, sjukgymnast, magnetröntgen slätröntgen gynekolog ortoped smärtklinik i Sthlm .... Blev vidare till Norrtälje där en ortoped är kunnig på svanskotor och har nu blivit erbjuden op. Hur har din väg varit?/ Ser ut?

  • Anonym (En till)

    Följer gärna inlägget då jag ska träffa en ortoped efter nyår, ang svanskotan.

  • JNike

    Verkar som sagt inte så vanligt att ha ont i svanskotan. Jag är livrädd för op men det är nog enda chansen att ev bli bra! Ingenting annat hjälper ju

  • Anonym (Anne)

    Jag har mest blivit runtskickad i vården tills de konstaterade att de inte kunde göra något, och hänvisade mig att söka privat. Har gått ett antal år hos kiropraktor vilket ofta hjälpte lite ett kort tag åtminstone. Använder (förstås) alltid sittdyna. Varit hos privat ortoped nyligen som ju då avrådde från operation och även från kortisonsprutor pga riskerna. Röntgat igen och hoppas det går över inom 10 år eller nåt. (Kan tydligen hända...) har även fått starka "behovsmediciner" som jag inte testat dock.

  • Anonym (Anne)

    Vad har de gett dig för "prognos" efter operation? Ska du bli helt bra eller finns risk för fortsatt smärta?

  • JNike

    Också blivit runtskickad så jag blev nog i en liten chock när han ville operera mig, hade inte så mkt frågor för stunden, nu har jag desto mer såklart. Läst mig till att det är 80% att man blir bra 20% att man har fantomeneffekter efteråt. Men ska givetvis fråga massa frågor innan jag bestämmer mig till 100%

    För stt de flesta avråder är ju också för stt läkare inte är så kunniga om just svanskotan, där har ju jag hamnat hos en som e typ expert på svanskotor så set känns lite tryggare än stt en som avråder vill operera.

  • JNike

    Nu har jag opererat mig, svarar på frågor om nån är nyfiken:) skriv gärna om du också har ont eller opererat svanskotan!

  • Anonym (Anne)

    Berätta gärna allt om din operation! När var hur? Smärta? Prognos? Konvalescens? Hur gick själva operationen till?

  • JNike

    Opererade bort svanskotan i fredags i Norrtälje. Fick jättebra bemötande och alla var så snälla o förstående att jag var rädd för att sövas. Fick lugnande och sen sov jag. Operationen är enkel, tog ca 30minuter. Blev väck, var sååå trött. Jag kände ingen smärta på hela em/kvällen då jag var bedövad i hela området runt svanskotan, så det var skönt. Men sen när det började släppa gjorde det ont så fick smärtstillande och fick ligga kvar en natt. Åkte hem dagen efter med smärtstillande o alvedon. Tar dem flera ggr om dagen. Kan inte sitta så ligger ner i soffan. Låg i bilen på väg hem från sjukhuset också. Jag kan gå men inte promenader liksom utan kortare långsamma. När jag tar morfin, vid behov, kanske två ggr om dagen blir jag yr och jätte trött.

    Sjukskriven 6v så det kan bli längre det vet jag inte. Som sagt var ju bara 6dagar sen jag opererades men hoppas allt blir bra!

    Ska du opereras?

  • Anonym (Anne)

    Nej har ingen planerad operation. Jag har blivit avrådd av läkarna pga risker, men ska återkomma om jag ändå vill gå vidare. Har haft ont i svanskotan uppåt 10 år nu. Går lite upp och ner dock (men aldrig helt bra). Hade jag vetat att det skulle bli helt bra efter operation så hade jag nog valt det för man är ju handikappad med detta...

  • Anonym (Anne)

    Vart lägger de snittet och hur stort är det? Är det mest ont inuti eller i själva såret?

  • JNike

    Ja de vill ju gärna inte göra operationer för att det så pass ovanligt men jag hittade Christer och e supernöjd. Det är ett litet snitt, jag har 7 stygn ska ta bort dem på fredag men var igår och la om plåster då det lossnade i duschen och de sa att det såg jättefint ut.

    Jag kan gå och ligga ner, kan inte sitta än. Äter ju smärtstillande också så dom hjälper mycket. Men som sagt det har bara gått 11/2 v sen op. Uppdaterar gärna åt dig om du vill :)

  • Anonym (Anne)

    Var lägger de snittet? Och räknar de med att du kommer bli helt smärtfri när det har läkt?

  • JNike

    Snittet är preci ovan rumpskåran, har ännu ej sett hur det ser ut eftersom jag har plåster på än.

    Det gör mest på inuti. Känns som när Man hade ont i svanskotan när man satt fast nu är det hela tiden den känslan.

    Prognos.. osäker. Men han har aldrig haft en patient som klagat eller kommit tillbaka pga smärta. Så det ser ju lovande ut

  • JNike

    Liten uppdatering : tog bort stygn i fredags o stygnen är i själva rumpskåran (fult namn????) så det e ju bra, ärret syns inte.????

    Har fortfarande ont när jag ska sitta.. så undviker det.

  • Anonym (EEA)

    Hej, jag ska operera bort min svanskota inom en månad. 
    Har du uppdatering hur lång tid det tog att bli helt smärtfri? 

Svar på tråden Svanskota