• eyyan1

Min katt vill plötsligt inte kissa på lådan

Hej!

Jag vet inte vart jag ska vända mig, så jag provar här. Min ena katt är lite känslig vart hon kissar och så. Nu har hon helt plötsligt börjat kissa bredvid lådan. Vi har en med tak och hon kan sitta upprätt där inne. Hon har börjat kissa på badrumsgolvet bredvid lådan.

Hon har varit känslig tidigare och vi provade att ha två lådor men hon ville ändå bara gå på ena lådan och till slut gav hon med sig, men nu verkar hon inte ge sig. Vi har skrubbat rent badrumsgolvet, vi har gjort rent lådan från grunden och haft i helt ny sand (vi har klumpbildande så vi tar ju ut allteftersom) men hon skulle ändå kissa på badrumsgolvet.

Nu har vi flyttat ut kattlådemöbeln från badrummet och ändå kissade hon på golvet därinne. Nu får hon inte vara där så nu har hon gått över till att kissa bredvid lådan inne i möbeln. Hon är inte sjuk eller så, det är inte längesen vi gjorde en kontroll hos veterinären. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Kommer absolut inte avliva henne för att hon kissar utanför lådan så det är inget alternativ, men finns det tips på vad som kan lösa detta problem?

Tack!

• Svar på tråden Min katt vill plötsligt inte kissa på lådan
  • Domesticgoddess

Fy så jobbigt! Eftersom fysiska orsaker uteslutits undrar man vad det är hon vill ha sagt.. Har det inträffat några förändringar i ert hushåll som hon kan tänkas vilja protestera emot/som gjort henne extra orolig? Om nej, kanske värt att prova att ta bort taket och se om lådan blir mer attraktiv för henne då?

• Ulltand
    Scalaren skrev 2016-11-30 13:09:24 följande:

Gjordes kollen hos vet efter detta hade börjat? hon kan ha fått UVI.

Skulle kunna vara det.

Hade också provat att ta bort taket. Anna typ av låda. Annan sand. Står den stabilt så den inte vinglar?
  • Domesticgoddess

För många år sedan köpte jag en spray hos min veterinär som skulle inbjuda till att gå på lådan. Bodde dock utomlands då, vet inte om sådan finns i Sverige?

Om ja och om du fått uvi uteslutet vore det kanske något att prova om övriga förslag inte fungerar.

• eyyan1

Det var i samband med sterilisering de gjorde en rutinkoll på henne, hon höll på såhär när hon löpte men ska nog absolut kolla upp det. Lådan står stabilt, inget som vinglar. Hon bajsar på lådan som vanligt men vägrar just att kissa. Kan inte komma på att det är något speciellt som kan ha hänt som gör henne orolig heller :( Men får kolla upp så hon inte har urinvägsinfektion och se om hon vill kissa där om jag fäller upp "takluckan", tack för tips!

• EnGladPingvin

Om katten har uvi gör det ont att kissa. I så fall kan hon sätta smärtan i samband med lådan. Skulle absolut kolla upp det.

• Harvester

Inte säkert det är UVI men kan vara FIC (googla det, finns en hel del på engelska). Man måste ta ett urinprov för att kolla. Kan behöva smärtstillande ett tag. Kan också vara problem med urinkristaller eller urinsten (kan ses med urinprov resp rtg och/eller ultraljud).

Kontakta veterinär ganska snart då hon som sagt ovan kan förknippa lådan med smärta och då kan det vara svårt att få bort beteendet sen...

• eyyan1

Fällde upp "taket" på lådan men hon kissade bredvid ändå. Hon kissar så nära att det rinner in under lådan liksom. Hon kissar mycket också och jag har för mig att katten kissar väldigt lite när den har uvi, men jag ska kolla det ändå, kan ju vara individuellt. Ska ringa veterinären imorgon och höra, vill absolut inte att hon ska gå och ha ont om det skulle vara så :( 

• Ulltand
    eyyan1 skrev 2016-11-30 20:44:09 följande:

Fällde upp "taket" på lådan men hon kissade bredvid ändå. Hon kissar så nära att det rinner in under lådan liksom. Hon kissar mycket också och jag har för mig att katten kissar väldigt lite när den har uvi, men jag ska kolla det ändå, kan ju vara individuellt. Ska ringa veterinären imorgon och höra, vill absolut inte att hon ska gå och ha ont om det skulle vara så :( 

Ja då kissar man väl lite och ofta men det kan ju vara bra att utesluta. Det låter ju ändå som det mest troligt är något i hennes beteende.

Kissar nära verkar som hon egentligen vill kissa i sand. Kan det ha hänt något som skrämt henne när hon kissat i lådan som gör henne rädd för den och kiss? I så fall skulle man kunna testa något som inte alls liknar lådan och på en annan plats. Tex en bakplåt direkt utanför badrummet.
Svar på tråden Min katt vill plötsligt inte kissa på lådan