• miau56

Tas bort som dotter från sina föräldrar pga arv

Hejsan.

Ska försöka lite kort vad jag undrar över. Känner en äldre dam, 75 år, från Norge, men bosatt i Sverige flera år. Som barn bodde hon hos föräldrarna. Bodde i en mindre by i Norge, där alla känner alla. Dom tog även en fosterson på 10 månader som växte upp hos familjen. Han har aldrig blivit adopterad. Han är högt uppsatt på Försäkringskassan i Norge, och är väl ca 65 år nu.

Dagen efter damens pappas död, var hon i familjehemmet, när boupptecknaren sa till henne att lämna huset. Hon begrep ingenting. Alla i hennes omgivning började vara otrevliga och ville bli av med henne. Boupptecknaren, advokater, banken m.m. "Hon hade inget där att göra", sa dom otrevligt.Hon tvingandes lämna Norge!

Hon fick inte ens gå på sin pappas begravning! Den här fostersonen tog hand om allt. Och som sagt. Han var inte adopterad eller stått med i testamenten.
    Han plundrade hennes föräldrahem. Han plockade ut pengar på hennes fars kontokort, som han beställt flertalet av.

Nåväl. Så småningom fick hon reda på att hon stod som föräldralös.Att hennes föräldrar inte varit hennes föräldrar. Hon fick papper på det från folkbokföringen i Norge, och där stod klart o tydligt hon inte var deras dotter. Fostersonen hade med andra ord manipulerat alla att tro det, och att hon var lite "bakom flötet" som inbillade sej att dom varit hennes föräldrar.

Med andra ord. Hon blev grundlurad.

Hur kan någon gå in och ändra i folkbokföringen så? Hjälper det om man är högt uppsatt som utredare på F-kassan? Har dom möjlighet att gå in och ändra via datorn?

Hon gav sej inte damen. Utan skrev till en högre instans och bad om familjebevis där. Efter att ha skickat in personnumren på sina döda föräldrar, sände dom ett intyg att hon var deras dotter. Och alltid varit.

Damen misstänker att fostersonen planerat detta i flera år. Att lura henne på allt.
    Allt pekar mot honom.

Vad säger ni?? Hur får man fast honom? Och hur kan personuppgifter plötsligt ändras?

• Svar på tråden Tas bort som dotter från sina föräldrar pga arv
  • miau56
    Margaux skrev 2016-11-30 20:55:34 följande:

Försäkringskassans motsvarighet i Norge är NAV. Men det är skatteetaten som folkbokför. Låter osannolikt att systemen skulle kunna manipuleras av någon utifrån.
    Kjell2, vilken typ av advokat behöver man till detta?

Men någon var inne och såg till det blev ändrat. Lagom till hennes pappa dog.
    Den här fostersonen verkar ha "makt" i byn. Det är han som styrt upp allt. Både med hot och annat mot dom gamla föräldrarna. 
    Han sitter som sagt med hög befattning som utredare. På NAV Jag tänkte via datorn. 

Hon skaffade en advokat i Oslo i juli-augusti  i år. Skickat honom alla papper, träffat honom i Köpenhamn, med vittne. Han sa då att han aldrig tar på sej nåt fall som han inte kan vinna. Sa också att om advokaten (och alla andra inblandade) i lilla byn inte ville samarbeta, skulle media kopplas in.
    Efter vad damen och "vittnet" berättat, verkade advokaten "tuff" nog för ärendet.
    Väldigt beslutsam osv. Men händer inget. Gått nästan ett halvår.

Skum känsla. 
  • miau56
    Kjell2 skrev 2016-11-30 20:49:05 följande:

Norsk lagstiftning är inte min grej. Enda rådet jag kan ge är att anlita en norsk advokat hon litar på, försöka få fram alla handlingar kring bouppteckning, arvskifte mm samt om möjligt överklaga till domstol.

Ska hon gå till pressen bör hon ha papper på så mycket som möjligt.

Som sagt. Hon har lådvis med papper. :)
  • Kjell2
    miau56 skrev 2016-11-30 22:10:25 följande:

Det har hon inte fått svar på efter att ha ringt till Norge, vilken myndighet kommer jag inte ihåg, men dom vägrar uppge vilket.

Det här är en mycket invecklad och otäck berättelse. Och något stämmer verkligen inte med detta! 

Är verkligen alla typ: advokater, boupptecknare, präst, bank, polis, tingsrätt m.m,  i den där norska hålan korrupta?

Hon har ALLA papper på hela denna sjuka berättelse.  Hon skriver brev, och kräver svar per brev. Som sagt. Hon har rubbet. Testamenten också.

Du skrev i ett inlägg att han var adopterad, #5, i #0 att han inte var det.

Hur ska någon helt utomlands veta om alla är korrumperade?

Ta någon advokat helt utan kopplingar till byn. Be henne själv kontakta pressen.

En liten varning som säkert är obefogad. Det finns en del bedragare som jobbar på detta sätt. De berättar trovärdigt hur de blivit lurade på massa pengar. Sen behöver de ett litet lån till advokat, resor eller liknande osv.
  • miau56
    Kjell2 skrev 2016-11-30 22:23:50 följande:
    Du skrev i ett inlägg att han var adopterad, #5, i #0 att han inte var det.

Hur ska någon helt utomlands veta om alla är korrumperade?

Ta någon advokat helt utan kopplingar till byn. Be henne själv kontakta pressen.

En liten varning som säkert är obefogad. Det finns en del bedragare som jobbar på detta sätt. De berättar trovärdigt hur de blivit lurade på massa pengar. Sen behöver de ett litet lån till advokat, resor eller liknande osv.
    Hon har redan betalat 50 000 till en advokat i Oslo. Jag har pratat med vittnet som var med i Köpenhamn, då hon träffade denna advokat där. Jag har träffat hennes son, hennes dotter. Båda vuxna ordentliga människor. Jag har sett alla papper. Nej. Så nån bluff är hon inte.

Då skrev jag fel. Han var inte adopterad. Han krävde det en gång, när damen och hennes pappa var närvarande. Damen sa då till honom att det aldrig skulle bli så. Han hade blivit vansinnig. Först. Men efter en stund blev han istället vänlig och trevlig mot henne. Undrar om han inte hämnas efter den händelsen. 

Ingen verkar vilja ta tag i det här. Gör inte hennes Osloadvokat något vettig till på fredag, drar hon in media i detta.

Tackar för alla svar. :)
  • Anonym (J)
    miau56 skrev 2016-12-01 10:33:29 följande:

Hon har redan betalat 50 000 till en advokat i Oslo. Jag har pratat med vittnet som var med i Köpenhamn, då hon träffade denna advokat där. Jag har träffat hennes son, hennes dotter. Båda vuxna ordentliga människor. Jag har sett alla papper. Nej. Så nån bluff är hon inte.

Då skrev jag fel. Han var inte adopterad. Han krävde det en gång, när damen och hennes pappa var närvarande. Damen sa då till honom att det aldrig skulle bli så. Han hade blivit vansinnig. Först. Men efter en stund blev han istället vänlig och trevlig mot henne. Undrar om han inte hämnas efter den händelsen. 

Ingen verkar vilja ta tag i det här. Gör inte hennes Osloadvokat något vettig till på fredag, drar hon in media i detta.

Tackar för alla svar. :)

Låter lite konstigt att damen sa att "det aldrig skulle bli så", det var väl inte hennes sak att bestämma..? Hoppas det löser sig för henne, det är otroligt skrämmande att en sådan situation ens kan hända.
  • miau56
    Anonym (J) skrev 2016-12-01 16:12:25 följande:

Låter lite konstigt att damen sa att "det aldrig skulle bli så", det var väl inte hennes sak att bestämma..? Hoppas det löser sig för henne, det är otroligt skrämmande att en sådan situation ens kan hända.

Hennes far ville inte adoptera honom. Vid den tidpunkten var hennes mamma död. :)
  • Anonym (J)
    miau56 skrev 2016-12-01 16:29:01 följande:

Hennes far ville inte adoptera honom. Vid den tidpunkten var hennes mamma död. :)

Ja jag tänkte bara att det borde väl pappan sagt isf? :) men det var bara en tanke, onödigt att skriva det egentligen. Jag var ju inte där i den situationen så :p
  • miau56

I torsdags fick hon brev från sin Osloadvokat. Han har skrivit till kyrkovärden, han som hade hand om hennes pappas begravning, som hon aldrig fick vara med på, och sagt att om han inte ordnar med att byta gravsten,inom två veckor, tar advokaten kontakt med Kyrkodepartementet och anmäler kyrkovärden.

• Anonym (J)
    miau56 skrev 2016-12-04 10:01:55 följande:

I torsdags fick hon brev från sin Osloadvokat. Han har skrivit till kyrkovärden, han som hade hand om hennes pappas begravning, som hon aldrig fick vara med på, och sagt att om han inte ordnar med att byta gravsten,inom två veckor, tar advokaten kontakt med Kyrkodepartementet och anmäler kyrkovärden.

Varför ska gravstenen bytas?
  • miau56
    Anonym (J) skrev 2016-12-04 16:03:29 följande:
    Varför ska gravstenen bytas?
    Eftersom den här fostersonen bara tog över begravningen, utan hennes godkännande, vill hon sätta ny sten som hon själv vill ha den. Som sagt. Här kommer det nog att rulla huvuden snart. 
    Det finns inget påskrivet papper där hon medger att han skulle ta hand om den.

Läste själv brevet igår, som hon fick av sin Osloadvokat i torsdags. Hehe. 
    Det var inget trevligt direkt han skrev till kyrkovärden. 
    Jag hoppas det går till Kyrkodepartementet, så kanske det kan bli en bra start i den här härvan.
    Dom bör vara riktigt nervösa, alla inblandade i det där lilla norska samhället.
  • Anonym (??)
    miau56 skrev 2016-12-05 10:55:16 följande:
    Eftersom den här fostersonen bara tog över begravningen, utan hennes godkännande, vill hon sätta ny sten som hon själv vill ha den. Som sagt. Här kommer det nog att rulla huvuden snart. 

Jag hoppas det går till Kyrkodepartementet, så kanske det kan bli en bra start i den här härvan.
    Det känns lite konstigt att gravstenen är det som prioriteras i det här ärendet...
  • Anonym (J)
    miau56 skrev 2016-12-05 10:55:16 följande:

Ja usch vi får iaf hoppas att huvuden rullar. Sådär får det inte gå till.

Det ska bli intressant att läsa om det när det uppdagas i tidningarna.
  • miau56
    Anonym (??) skrev 2016-12-05 11:23:01 följande:
    Det känns lite konstigt att gravstenen är det som prioriteras i det här ärendet...
    Ja. det kan man tycka. Men samtidigt kommer det fram vad som ligger i grunden till varför kyrkovärden helt plötsligt vänder henne ryggen, och tror på fostersonen istället. Det finns ju papper på att något plötsligt gjorde henne "föräldralös", lagom till att hennes far dog. Vilket bevisligen var fel! Hade kyrkovärden kollat upp det ordentligt, hade han förstått att något var helt galet med detta. 
    Går detta till departementet, kommer det fram på det viset. Det är ett grovt fel han begått, han också, kyrkisen. Bör mista sitt jobb kan man tycka.

Mycket märklig och skrämmande historia det här. Arv förvrider huvudet på många. Och har förstört relationer inom familjer för många. Bl. a i min familj.
    Tror ju inte det är så den avlidne har tänkt sej det ska bli.
  • miau56
    Anonym (??) skrev 2016-12-05 11:23:01 följande:
    Ja. det kan man tycka. Men samtidigt kommer det fram vad som ligger i grunden till varför kyrkovärden helt plötsligt vänder henne ryggen, och tror på fostersonen istället. Det finns ju papper på att något plötsligt gjorde henne "föräldralös", lagom till att hennes far dog. Vilket bevisligen var fel! Hade kyrkovärden kollat upp det ordentligt, hade han förstått att något var helt galet med detta. 
    Går detta till departementet, kommer det fram på det viset. Det är ett grovt fel han begått, han också, kyrkisen. Bör mista sitt jobb kan man tycka.

Mycket märklig och skrämmande historia det här. Arv förvrider huvudet på många. Och har förstört relationer inom familjer för många. Bl. a i min familj.
    Tror ju inte det är så den avlidne har tänkt sej det ska bli.
  • Ess

Tycker det verkar långsökt att en man kan ändra i registren bara så där. Det är inte så att han fått reda på att hon också var fosterbarn och utnyttjar detta till max nu?

Svar på tråden Tas bort som dotter från sina föräldrar pga arv