MammaBecca skrev 2016-11-30 08:34:46 följande:
Låter inte alls konstigt.
Det är ju just för att hon är känslig som hon gör sådär, för att distansera sig från det som är jobbigt. Som ett skydd. Jättevanligt, både hos vuxna och barn.
Som en del redan skrivit, kan det komma som ett ton tegel på begravningen, när det inte längre går att skjuta ifrån sig det jobbiga.
Att skämta om det, är ett led i att hantera det jobbiga. Låt henne göra det. Finns till och fånga upp henne när det kommer.
Folk i min närhet brukar inte dö, jag skjuter inte upp, det kopplar bara inte.
Ser ingen mening med att "gräva ner mej" för sakens skull när det ändå kommer sen.
milli79 skrev 2016-11-30 09:05:50 följande:
När barnens farfar gick bort var den äldsta 6 och han reagerade inte alls mer än att han visade medkänsla för sin pappa när han var ledsen. Våra barn har alla sett sin farfar efter att han har gått bort så för dem är döden så naturlig ooh deras farfar stod dem inte så nära så någon sorg har de nog inte känt.
Yngsta sonen sa en dag när vi cyklade att "mamma kolla där flyger farfar"...
Han förstår inte riktigt men sorg kan komma i form av saknad om någon stått nära.
Ett litet barn kan sörja sitt döda marsvin mer än en människa som inte stod så nära.
Anonym (Mamma) skrev 2016-11-29 23:23:39 följande:
Men att dra nått skämt då, är det normalt? Jag blev väldigt irriterad för tyckte det var väldigt konstigt gjort av henne.
Det är svårt för en 8-åring att relatera till något man själv inte upplevt och "visa respekt" därefter. Den
vuxna har inte heller tolkningsföreträde och kan inte förvänta sej att ett litet barn ska uppleva eller hantera det lika.
Skämt och humor är en försvarsmekanism, väldigt vanligt bland vuxna när någon dött. Humor är ett av det bästa man har i tråkiga situationer,
För mej känns det mer logiskt att ifråga sätta din reaktion över hur ditt barn reagerar än hur ditt barn reagerar, varför måste hon reagera som du?