Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

8 årings reaktion på döden?

Min dotters farmor har dött för 10 dagar sen. Inte helt oväntat men ändå väldigt jobbigt såklart. Min dotter var som mycket liten väldigt empatisk.

Nu säger hon inget om att farmor, som hon stod väldigt nära, har dött. Inga tårar och knappt några frågor. Hon skojade till och med häromdagen om nått med begravning. (Den är nästa vecka) är detta normalt? Jag vet alla alla reagerar olika men var inte alls beredd på att det skulle vara såhär. Mina andra barn är väldigt ledsna men hon nämner inget när de är ledsna heller.

• Svar på tråden 8 årings reaktion på döden?
  • Anonym (Mamma)

Ska tilläga att vi pratar öppet om det hemma och vi jobbar och går i skolan som vanligt.

• Anonym (Mamma)

Upplever att hon förstår att hon är borta och aldrig kommer igen. Men ja jag hoppas det är normalt som du skriver. Är väl bara så förvånad över reaktionen då hon är den känsligaste av mina barn. Som kan gråta över att ett barn tappat sitt gosedjur eller över att morfar måste gå hem själv för att mina föräldrar inte bor tillsammans

• Anonym (Mamma)

Men att dra nått skämt då, är det normalt? Jag blev väldigt irriterad för tyckte det var väldigt konstigt gjort av henne.

• Anonym (Mamma)
    KlunsSmurfen skrev 2016-11-30 08:29:16 följande:

Hon är 8, inte vuxen.

Jaha? Jag tycker inte att någon ska skoja om sånt.
  • Anonym (Mamma)

Jag skrev inte att hon måste reagera som mig (jag har själv knappt gråtit) utan att jag var förvånad över hennes reaktion. Det är ju inte alls samma sak eller hur :) första nära anhörig för henne som har gått bort.

• Anonym (Mamma)

Tack för alla era svar! Känns skönt att läsa om alla olika reaktioner.

Är lite rädd att hon bara håller allt inne, hon har gjort det för (dock ej vid dödsfall) och hon var länge väldigt arg och agerade ofta förvirrat. Tog månader innan hon berättade om sina tankar

Svar på tråden 8 årings reaktion på döden?