Ala1310 skrev 2016-11-14 09:53:23 följande:
Om du tillhör dem som känner starkt misstroende mot politiker, journalister eller till och med samhället i stort - kan inte du här försöka förklara varför? Jag vill inte starta en diskussion om vem som har rätt, utan bara försöka förstå vad missnöjet beror på, utan att svaren filtreras genom media.
Ja, och i det lilla perspektivet då, min helt egna motivering:
Jag är en kvinnlig akademiker som bor i glesbygden. Har invandrarbakgrund, och är gift med en man som är låginkomsttagare. Jag är politiskt intresserad, både lokalt och nationellt, men kommer inte ihåg när jag senast kunde glädjas över ett politiskt beslut.
Känns som om inga beslut är riktade till mig eller för att underlätta min vardag. Infrastruktur, vård och samhällsservice monteras ner, mina barn ges inte lika förutsättningar som barn i städerna och mina arbetsgivare ges inte lika villkor som företag i städerna och i andra länder. De fördelar som skulle kunna uppväga nackdelarna blir ständigt kring och ned- skurna, och mitt liv blir mer och mer styrt av människor jag inte har förtroende för.
Jag är utbildad inom miljöteknik, och jobbar med miljöfrågor inom flera olika branscher, och utifrån min fackkunskap kan jag se lögnerna och felaktigheterna som är grunden i många delar av den klimat- och miljö- debatt som drivs av politiker och media. Debatten saknar helhetsperspektiv och kunskap, och med minsta källkritik kan man se hur stort inflytande även små lobbygrupper/intresseföreningar kan ha.
Hur ska man kunna ha förtroende för samhället med de här erfarenheterna? Antar att det situationen är liknande för boende i förorter, eller för akademiker inom andra fack-områden.
Politiken och media skapar sina egna sanningar, allt för ofta utifrån intresseorganisationer och lobbyisters argument, som sällan är tillräckligt breda
för att hålla ihop samhället, eller tillräckligt teoretiskt förankrade för att hålla för närmare granskning. Det ger grogrund för misstro hos många människor i många olika situationer.