• Jojjo92

Är mitt embryo för litet?

Hej!

Jag var och gjorde ett vul idag. Enligt läkaren kunde man se ett hjärta slå(!) men embryot var endast 2.66mm långt! Enligt mina beräkningar borde jag vara i 6+2 då jag gjorde ägglossningstest och eftersom mensen är regelbunden. Jag plussade dessutom tre dagar innan bim. Läkaren sa att jag är i vecka 5+5 vilket känns jättekonstigt med tanke på mina beräkningar. Dessutom är embryot superlitet och jag har en känsla av att något är fel.

Kan man se ett hjärta när det endast är 2.66mm långt? Borde jag förbereda mig på ett missfall? Kanske fanns det inte ens hjärtslag utan läkaren såg fel? Är så orolig!

:(

• Svar på tråden Är mitt embryo för litet?
  • Mallemamma

Räknade inte läkaren ut graviditetslängden baserat på ultraljudet? I så fall är ju längden rätt för vecka 5+5 som läkaren räknade ut. Dessutom är det så yttepyttelitet så det är ju inte 100% att man mäter rätt. Är det bara pytte pytte större än vad som räknades ut så kan det skilja dom dagarna du saknar :)

• Brödrost81

Det skiljer väll bara 3 dagar mellan 6+2 och 5+5? (Jag har glömt hur man räknar det där så jag kanske förstår fel...) I så fall är ju beräkningarna nästan helt lika och storleken verkar ju vara precis som den ska

• Jojjo92
    Mallemamma skrev 2016-10-19 17:17:08 följande:

Räknade inte läkaren ut graviditetslängden baserat på ultraljudet? I så fall är ju längden rätt för vecka 5+5 som läkaren räknade ut. Dessutom är det så yttepyttelitet så det är ju inte 100% att man mäter rätt. Är det bara pytte pytte större än vad som räknades ut så kan det skilja dom dagarna du saknar :)

Mallemamma skrev 2016-10-19 17:17:08 följande:

Nej han räknade bara ut längden på embryot. Eftersom det är 4 dagars skillnad så ska jag enligt nya beräkningarna, plussat en hel vecka innan bim. Känns väldigt orimligt. Men tänker samtidigt att inget hjärta hade slagit om det var något fel på fostret?
  • Mallemamma
    Jojjo92 skrev 2016-10-19 17:52:22 följande:

Nej han räknade bara ut längden på embryot. Eftersom det är 4 dagars skillnad så ska jag enligt nya beräkningarna, plussat en hel vecka innan bim. Känns väldigt orimligt. Men tänker samtidigt att inget hjärta hade slagit om det var något fel på fostret?

Hur kom han fram till att du var i vecka 5+5 då?
  • Ilse79

Vid min första graviditet visste jag precis när jag haft ÄL och sex. På tidigt VUL sa de att jag var en vecka kortare än vad jag beräknat.

Sa det till min bm, och då fick jag ett UL några veckor senare. Då fick jag tillbaka min vecka :), så man hade uppskattat fel på det tidiga, vilket är väldigt vanligt (en mm hit eller dit gör stor skillnad). Även RUL i vecka 18 bekräftade min beräkning.

Lycka till!

• Jojjo92
    Mallemamma skrev 2016-10-19 17:57:21 följande:

Hur kom han fram till att du var i vecka 5+5 då?

Han gick efter längden (2.66m) och sa att jag då borde vara 5+5.
  • Jojjo92
    Ilse79 skrev 2016-10-19 18:17:33 följande:

Vid min första graviditet visste jag precis när jag haft ÄL och sex. På tidigt VUL sa de att jag var en vecka kortare än vad jag beräknat.

Sa det till min bm, och då fick jag ett UL några veckor senare. Då fick jag tillbaka min vecka :), så man hade uppskattat fel på det tidiga, vilket är väldigt vanligt (en mm hit eller dit gör stor skillnad). Även RUL i vecka 18 bekräftade min beräkning.

Lycka till!

Åh känns skönt att du skriver så. Hoppas verkligen att han mätt lite fel. Tack för svaret! :)
  • Mallemamma

Ja, då har han angett graviditetslängd baserat på vad han såg på ultraljudet. Har han angett vecka 5+5 utan konstigheter på den längden låter det inte konstigt. Tyckte läkaren att det var för litet?

Förstår att du är orolig för googlar man kommer det upp alla möjliga dåliga historier på "för små embryon". Jag tycker du ska be om ett ultraljud om en/ett par veckor igen för att se hur det utvecklas, och stilla oron.

Men verkade inte läkaren orolig så tycker jag inte du ska oroa dig heller :) det är ju också lätt att mäta fel, en liten blubb i den storleken. Kanske låg embryot lite konstigt till så han inte fick med hela längden.

Hoppas det går vägen för dig.

• The one in Blue

Jag tycker att det låter som
    Att allt är som det ska. Särskilt som ni fick se ett hjärta vilket inte alls är givet i så tidig vecka. När hjärtaktivitet konstaterats minskar risken för missfall markant. Stort grattis! :)

• Bmwz34

Vad glad och lycklig över att du fick se ett hjärta! :) Jag var också på vul idag (pga tidigare missfall) och trodde jag var 6+6, men ingen hjärta syntes och läkaren trodde snarare jag var 5+4 baserat på storleken på fostret :( hade gärna också velat lugna nerverna med ett tickande hjärta!!

• Jojjo92
    Mallemamma skrev 2016-10-19 18:41:53 följande:

Ja, då har han angett graviditetslängd baserat på vad han såg på ultraljudet. Har han angett vecka 5+5 utan konstigheter på den längden låter det inte konstigt. Tyckte läkaren att det var för litet?

Förstår att du är orolig för googlar man kommer det upp alla möjliga dåliga historier på "för små embryon". Jag tycker du ska be om ett ultraljud om en/ett par veckor igen för att se hur det utvecklas, och stilla oron.

Men verkade inte läkaren orolig så tycker jag inte du ska oroa dig heller :) det är ju också lätt att mäta fel, en liten blubb i den storleken. Kanske låg embryot lite konstigt till så han inte fick med hela längden.

Hoppas det går vägen för dig.

Nej läkaren tyckte inte att det var för litet. Det är bara jag som inte får ihop det me äl och positivt test. :) tack!
  • Jojjo92
    Bmwz34 skrev 2016-10-19 19:22:23 följande:

Vad glad och lycklig över att du fick se ett hjärta! :) Jag var också på vul idag (pga tidigare missfall) och trodde jag var 6+6, men ingen hjärta syntes och läkaren trodde snarare jag var 5+4 baserat på storleken på fostret :( hade gärna också velat lugna nerverna med ett tickande hjärta!!

Fick du en ny tid för vul? Läkaren sa att jag kom i det tidigaste laget, hade jag kommit dagen innan hade han inte kunnat se något sa han. Du kommer säkert att se ett tickande hjärta på nästa ul! :)
  • Bmwz34
    Jojjo92 skrev 2016-10-20 08:41:41 följande:
    Fick du en ny tid för vul? Läkaren sa att jag kom i det tidigaste laget, hade jag kommit dagen innan hade han inte kunnat se något sa han. Du kommer säkert att se ett tickande hjärta på nästa ul! :)
    Tack för lugnande ord! :) jag ska tillbaka om en vecka, och då skulle han helt säkert kunna se sa han, förutsatt att det är en levande graviditet. Håller tummar å tår! Alla graviditetssymptom lever vidare så finns väl egentligen ingen anledning att tvivla förutom hjärnspöken då.. hur mår du, har du mycket symptom än?
  • happylife

Jag trodde jag var 6+2 när jag va på tidigt vul, tempar så jag vet. Men han sa 5+5 och jag blev orolig, man såg hjärtat slå iaf, gjorde ett till ul ett par v senare och visst hade jag rätt, blev så framflyttad fem dagar! Så de är svårt i början när de är så mini mini!

• Jojjo92
    Bmwz34 skrev 2016-10-20 12:30:13 följande:

Tack för lugnande ord! :) jag ska tillbaka om en vecka, och då skulle han helt säkert kunna se sa han, förutsatt att det är en levande graviditet. Håller tummar å tår! Alla graviditetssymptom lever vidare så finns väl egentligen ingen anledning att tvivla förutom hjärnspöken då.. hur mår du, har du mycket symptom än?

Har du haft ditt andra vul än? Jag fick en ny tid på torsdag, jätteskönt att få veta då! Jag mår lite illa på morgonen och är såååå trött men har annars inga klara symptom. Hade ömma bröstvårtor innan men det har försvunnit. :/ Hur är det själv?
  • Bmwz34
    Jojjo92 skrev 2016-10-24 08:14:34 följande:
    Har du haft ditt andra vul än? Jag fick en ny tid på torsdag, jätteskönt att få veta då! Jag mår lite illa på morgonen och är såååå trött men har annars inga klara symptom. Hade ömma bröstvårtor innan men det har försvunnit. :/ Hur är det själv?
    Ska också på mitt andra på torsdag! :) dör av nervositet och tiden går så himla långsamt..samtidigt som jag inte alls vill dit ens!! Jag mår illa mest hela dagarna men är vrålhungrig.. Får panik ena stunden när brösten inte alls ömmar, så går det något dygn å sen ömmar dom som sjutton igen. Rena känslomässiga berg och dalbanan! Är helt inställd på negativt besked på torsdag.. hur känner du det, är du hoppfull??
  • Jojjo92
    Bmwz34 skrev 2016-10-24 18:03:18 följande:

Ska också på mitt andra på torsdag! :) dör av nervositet och tiden går så himla långsamt..samtidigt som jag inte alls vill dit ens!! Jag mår illa mest hela dagarna men är vrålhungrig.. Får panik ena stunden när brösten inte alls ömmar, så går det något dygn å sen ömmar dom som sjutton igen. Rena känslomässiga berg och dalbanan! Är helt inställd på negativt besked på torsdag.. hur känner du det, är du hoppfull??

Känner nästan precis som du. Är hungrig hela tiden vilket leder till illamående. Men tycker typ all mat är äcklig just nu så är hungrig mest hela tiden. Är verkligen jättenervös inför imorgon och vågar inte hoppas att ett hjärta kommer slå. Jag ställer in mig på det värsta. Men kommer antagligen börja gråta ändå om det visar negativt. Jag hoppas för oss båda inför imorgon!
  • Jojjo92
    Bmwz34 skrev 2016-10-24 18:03:18 följande:

Var precis på vul och fick ett positivt besked. Hjärtat slog och blev framflyttad 3 dagar så nu är jag bara 1 dag ifrån det jag beräknade. Känns så himla bra och nu vågar jag vara lycklig! Hur gick det för dig idag?
  • Bmwz34
    Jojjo92 skrev 2016-10-27 09:39:49 följande:
    Var precis på vul och fick ett positivt besked. Hjärtat slog och blev framflyttad 3 dagar så nu är jag bara 1 dag ifrån det jag beräknade. Känns så himla bra och nu vågar jag vara lycklig! Hur gick det för dig idag?
    Åh vad underbart skönt, grattis!! Jag fick också positiva besked idag, hjärtat slog precis som det skulle!! ?? knappt så jag kan tro det! Däremot tyckte han att embryot var något småväxt, ska vara mellan 7-12 mm i vecka 7 som jag förstått det, och vårt lilla var 6,5. Så det blir det till VUL om två veckor för att se så det håller takten och lägger på sej som det ska! Blir nästa kontroll för dej ordinarie UL nu?
  • Anonym (Också orolig)
    Bmwz34 skrev 2016-10-27 17:47:08 följande:
    Åh vad underbart skönt, grattis!! Jag fick också positiva besked idag, hjärtat slog precis som det skulle!! ?? knappt så jag kan tro det! Däremot tyckte han att embryot var något småväxt, ska vara mellan 7-12 mm i vecka 7 som jag förstått det, och vårt lilla var 6,5. Så det blir det till VUL om två veckor för att se så det håller takten och lägger på sej som det ska! Blir nästa kontroll för dej ordinarie UL nu?
     Förstår att det är längesedan du skrevs detta nu men hur har de gått för dig? Jag är i en liknande situation nu 🥺 var på Vul igår och blev beräknad i vecka 7 istället för 8 (vilket borde stämma för har långt mellan mens och ÄL). Man kunde se ett litet hjärta men embryot var bara 6.6 mm, Hon sa inget om de utan konstaterade mer att hon tryckte de stämde med att jag var en vecka kortare än beräknat från början (hade själv sagt det innan). så börjar jag googla nu? och oj då kommer nojan tillbaka! Varför håller man på såhär tidigt i graviditeten 😩
Svar på tråden Är mitt embryo för litet?