• Sissely

Var du valpledig?

Min man och jag har pratat om att skaffa hund. Vi är båda redo och har möjlighet till det. Min man har haft hund, fast det var längesen. Jag har aldrig haft hund. Jag hävdar att man kan inte bara åka och hämta en valp och sen fortsätta vardagen som innan. Man måste väl vara hemma med valpen i början? Vi jobbar båda, mannen jobbar dag och jag jobbar natt - så valpen behöver inte vara ensam, men jag behöver sova ca 9-15 då jag jobbar natt och mannen behöver ju sova på natten. 

Hur har ni gjort när ni fått hem er valp?

• Svar på tråden Var du valpledig?
  • ratchethoe

Jag kan ge er ett gott råd... vänta. Du kommer bli helt vansinnig och galen, du kommer inte få din sömn. Gör så att ni lägger era semestrar efter varandra och sen skaffa dagmatte/hunddagis. En hund kan inte vara ensam en hel arbetsdag, och det är inte ett värdigt hundliv att köpa en hund för att både husse & matte ska jobba.

En fråga också - vad är det för ras?

Ni kommer behöva ha i princip konstant tillsyn på valpen. Den ska ensamtränas, ni ska öva kontakt, passivitet, och hantering. Den ska ut och rastas efter mat, lek, sömn, och flera gånger däremellan.

På din beskrivning verkar ni inte särskilt redo, och du som aldrig har haft hund förut och behöver sova på dagarna kommer förmodligen inte trivas med valplivet, för det är SÅ JÄVLA JOBBIGT!

Detta kommer från en som skaffade hundvalp i våras, så jag talar bara ur min egen erfarenhet.

• ratchethoe

OCh ett tillägg ang att fortsätta vardagen: absolut inte. Förmodligen inte alls under hundens första halvår.

• riboflavin

Ja, jag var hemma ett par månader (semester och någon vecka tjänstledig) sen gick jag och sambon om varandra ganska mycket, med dagmatte till hjälp annars. Från det att hunden var 9 månader fick hon klara sig själv ett par timmar per dag, som utökades lite när vi skaffade ytterligare en hund.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Dexter dot com

Jag började jobba natt just för att kunna ha hund och vi la semestrarna efter varann då vi hämtade valpen så vi var hemma på heltid 10 veckor. Sen fick sambon gå upp tidigt och aktivera valpen, köra den till mitt jobb (eftersom jag inte var hemma när han åkte) Jag tog en sväng till innan jag la mig och sov. Ibland sov den 4 timmar, ibland 6 timmar innan den behövde ut/ var uttråkad. Det funkar men är jobbigt att dela upp sömnen om det är mellan 2 nätter. Jag har gjort så med 3 valpar eftersom jag klarar av att dela upp sömnen och somna om men har du svårt att somna om alt måste ha 6-8 timmars sömn mellan nätterna skulle jag råda dig att skaffa dagmatte eller vänta med hundköp.

• Carambolan

När vi hade valp sist (var förvisso 12 år sedan) så fick vi hem valpen lagom till semestern. Jag pluggade då och tog inget sommarjobb utan hade sommarlov från början av juni till slutet av augusti. Vi funderade på om mannen skulle lägga sin semester i september, men eftersom jag sällan behövde vara borta mer än 3-4 timmar i streck så skippade vi det och lämnade hunden hos svärföräldrarna de dagar det körde ihop sig.

• Betty Boop

Jag är lärare och maken pluggar och vi hämtade hem vår dvärgschnauzervalp precis i början på sommarlovet. Det hade aldrig funkat annars! Det är ett heltidsjobb i början! Efter sommaren var mina föräldrar hundvakt på dagtid ett par månader och sen började han på dagis.

• Aniiee

Alltid skaffat valp till sommaren, men aldrig varit "valpledig", jag har aldrig tagit extra ledigt, bara vanliga semestern. Hundskrällena får helt enkelt hänga med i skolan, på jobb osv. Hade det inte gått så hade jag förstått gjort annorlunda.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • elinafinabajs

Det är helt sjukt vad mycket det är i början. Jag köpte Min jämthunds tik när jag fortfarande gick gymnasiet så va lite lättare för mig att ta ledigt dom dagar ja inte fått sova nått på natten och så tog min mamma henne dagtid när jag va i skolan. Sen när hon vart äldre och även nu är hon i hundgården dom dagar jag jobbar eller näre är nattjobb för mig så är hon där dom timmar jag sover. Men valperioden va tung! Hon behövde få gå ut å kissa 4 gånger på natten (nu va hon duktig att gnälla och säga till så slapp torka så mycket pink men då fick jag ju springa ut hela tiden istället). Och det var mycket som gick sönder då tänderna kliade och man fick hålla det desto mer städat och rensa bort allt som kunde hamna i munnen och magen. Lite som att ha ett barn ???? men nu är hon ju kanon min tjej och kan va själv och följa med överallt utan problem. Jag och killen funderade på en till häromdan men vart ett snabbt nej från min sida. Har man inte tid med valperioden tycker jag man ska ta hand om en redan vuxen hund istället ????

• elinafinabajs

Oj, där det står en massa frågetecken är det egenligen mina mobil smilisar som vart frågetecken istället

Svar på tråden Var du valpledig?