Hur mycket måste JAG göra? (obs långt!)
Har ett barn med ett ex som inte varit så snäll mot oss och är väl fortfarande inte. Vi separerade för 4 år sedan och jag har varit ruskigt tillmötesgående. Vi är inte ovänner för jag är extremt noga med att vara vänner pga barnet MEN hade jag inte haft henne så hade han varit den sista på jorden jag velat ha kontakt med då han psykiskt misshandlat oss under alla år och varit otroligt oengagerad och "konstig".
Under de 6 åren vi var tillsammans var han aldrig engagerad i barnet. Jag jobbade heltid och extra, tog hand om hushållet och barnet som har speciella behov. Han jobbade deltid på ett litet "flummigt" jobb och var hemma hela fm och sov men jag fick ändå handla, städa, laga mat mm när jag kom hem efter 10 timmars jobb... anyway. Inte det jag ville berätta eg men tänkte att det är bra med lite bakgrund.
När vi separerade för 5 år sedan flyttade han direkt ihop med en annan tjej och var minimalt intresserad av vårt barn. Hade henne ca en halv/hel dag i veckan. Kom aldrig på möten i skolan eller liknande. Han skrev t o m över vårdnaden på mig självmant...jag försökte ändå med att ha speciella telefontider för att han inte skulle glömma att ringa henne?! men de sket han i efter en vecka eller två, han "hann inte". Jag gjorde veckobrev och skickade till honom och gjorde en blogg för att han skulle kunna följa dotterns framsteg, var med när vi sågs för att "hjälpa honom" med dottern då hon behöver lite extra tillsyn...men noll intresse så till slut fick jag nog!
För 3 år sedan flyttade han till Spanien och där han har nu bott. Han är hemma och "hälsar på" ca 3 ggr/år och då i ca 3 dagar varje gång. Pratar med henne i telefon 1 dag i veckan och då ca 10 min (skypar). Han har NOLL Intresse för henne. Hon har speciella behov och jag jobbar ihjäl mig här hemma och försöker få både ekonomi, vardag och jobb att gå ihop. Försöker berätta för honom hur det är, hur dottern mår och vad som händer. vad hon kostar etc. Hans svar är alltid "jaha" inget mer intresse...han vill att JAG ska se till att de har regelbunden kontakt på telefon (skype) men nu har jag satt ner foten.
Det är väl inte MITT ansvar att se till att han har kontakt med henne efter allt jag gjort?! Måste jag skicka massa veckobrev och berätta vad som händer i hennes liv när de gånger jag gjort det har jag fått noll respons. Jag undrar hur mkt han måste träffa henne och hur tillmötesgående jag måste vara där eftersom dottern (och jag) inte mår riktigt bra när de träffas. Kan jag sätta krav på vart vi ska ses. Dottern vill ha med mig och det funkar inte när han kommer hem till oss utan funkar bättre om vi åker på semester några dagar till nån stad i närheten. Kan jag kräva det för dotterns skull? Osv...vart går liksom gränsen för vad jag måste göra för honom?!