Hur mycket måste JAG göra? (obs långt!)
Ditt ansvar som boendeförälder är att underlätta umgänge. Du får inte HINDRA umgänge genom att vägra samarbeta osv.
Att förhindra umgänge/vägra samarbeta är INTE samma sak som att man låter umgängesföräldern själv ta ansvar för att umgänge sker.
Du måste inte skicka veckobrev. Du måste inte se till att dottern ringer och du måste definitivt inte släppa in honom i ditt hem.
Jag skulle skriva ett mail (bra att ha det skriftligt) och förklara att hädanefter ligger ansvaret på honom. Om han är intresserad av att få information gällande er dotters liv så kommer du att svara, men han får fråga. Vill han ringa/skypa är han välkommen att göra det men då är det HELT hans ansvar att se till att samtalen blir av. Visst kan ni ha en överenskommen tid men om han inte kan hålla den tiden varje gång så skulle jag säga upp den överenskommelsen med avseende på att det sårar barnet att vänta på någon som inte ringer.
Gällande när ni träffas. Finns det någon annan som dottern känner sig trygg med om du inte mår bra av att vara med? Dina föräldrar, en vän eller liknande? Kanske de kan närvara och pappan kan träffa dottern i deras hem?
Jag tror inte du kan kräva att han skall åka till en annan stad, men å andra sidan - vad är alternativet? Att inte träffa dottern alls?
Jag skulle ringa familjerätten och fråga om det går bra att du får rådgivning. Normalt har man ju samtal med båda föräldrarna men det är ju svårt nä pappan bor i ett annat land.