• Anonym (Kuntakinte)

Stämma på mer umgänge.

Hej.

Jag är pappa till en dotter (7 år) som börjat i andra klass nyss. Jag träffar min dotter varannan helg (hämtar på skolan på fredag eftermiddag och lämnar på skolan på måndag morgon).

Jag och hennes mamma har delad vårdnad, och det finns inga domar som bestämmer hur vår dotter ska bo. Det har helt sonika blivit så för att hennes mamma varit stark och jag har varit svag under vår dotters uppväxt. Jag har upprepade gånger under åren bett om utökat umgänge, men mamman säger nej. (Däremot får jag något extra dygn med min dotter då och då när mamman ska göra något själv). Jag har själv, utan inblandning från FK, betalat underhåll utan anmärkningar sedan hennes födsel.

Jag är gift, och vi har tre andra barn (inga gemensamma) som vi har varannan vecka. Med våra andra barn och ex funkar det utmärkt. Jag har ett heltidsarbete (kontor) där jag arbetat sedan 2012.

Jag kommer snart att stämma min dotters mor, eftersom varje försök till att öka boendet har fallerat (både i familjerätten och privat). Jag har svårt att se att en stämning skulle kunna resultera i mindre boende än nu. Jag kommer att yrka på mer boende hos mig. Jag kommer att agera utan ombud. Jag räknar med att min ex kommer att skaffa ett ombud. Jag kommer INTE att svartmåla, utan mitt ENDA mål är att se hur rätten ställer sig till att min dotter ska bo mer hos mig.

Har ni någon hjälp eller tips eller annat att ge mig? Jag söker bland annat exempel på liknande stämningar, så att jag har något att börja med.

Tack.

• Svar på tråden Stämma på mer umgänge.
  • Brumma
    Anonym (hulia) skrev 2016-09-28 12:41:32 följande:
    Ja men dottern behöver ett eget riktigt liv hos dig med om hon ska bo där. Hon behöver ha sina aktiviteter (har du tänkt köra henne eller ska hon ha andra aktiviteter hos dig?). Och hon behöver ha ett socialt liv med jämnåriga. Det blir allt viktigare ju äldre hon blir. Hon kommer i längden inte må bra om hon blir helt beroende av dig (dina vänners barn) för sitt sociala liv eller om hon bara kommer hänga hemma och umgås med syskonen.

Många bor såpass långt från aktiviteter och vänner. 15km är liksom ingen lång sträcka utan körs på en kvart..

Vi bor tex på landet och barnen som tillhör samma skola bor allt från grannar till 30min med bil.. Barnen kan följa med varandra ibland efter skolan (de tar skolbuss ihop) och sedan hämtar/lämnar en förälder på eftermiddagen. Fungerar säkert för TS också.

Alla undersökningar visar att barn med separerade föräldrar mår bäst om de bor växelvist.

• Anonym (hulia)
    BioBonus skrev 2016-09-28 13:27:02 följande:

Vi bor nästan fyra mil från den andra föräldern och aktiviteter och kompisar har aldrig varit ett problem under de fem år det handlat om. Vi skjutsar till aktiviteter, vi hämtar hos kompisar och vi hämtar kompisar om det behövs. Sen har hon ju förstås fått kompisar även här där vi bor, som hon passar på att umgås med på våra veckor. Så hennes umgängeskrets har snarare ökat än minskat av att vi bor i två olika områden.

Sånt behöver inte bli ett problem att man inte låter det bli ett :)

Brumma skrev 2016-09-29 07:42:54 följande:

Många bor såpass långt från aktiviteter och vänner. 15km är liksom ingen lång sträcka utan körs på en kvart..

Vi bor tex på landet och barnen som tillhör samma skola bor allt från grannar till 30min med bil.. Barnen kan följa med varandra ibland efter skolan (de tar skolbuss ihop) och sedan hämtar/lämnar en förälder på eftermiddagen. Fungerar säkert för TS också.

Alla undersökningar visar att barn med separerade föräldrar mår bäst om de bor växelvist.

Ja generellt mår barn bättre av att bo växelvis eftersom tillgång till båda föräldrarna överträffar mycket annat. Men i ett individuellt fall kan man inte säga att det ena är bättre än det andra utan måste väga in alla faktorer.

Om föräldrarna bor långt ifrån varandra så förutsätter det vid växelvis boende oftast att föräldrarna har bil och är villiga att skjutsa. Och att det ändå inte är en garanti för att barnet kommer att trivas. Vissa barn mår helt enkelt inte bra av att bo växelvis. Och att sakna ett socialt umgänge hos den ena föräldern kan givetvis bidra till missnöje.

Jag har aldrig sagt att ts inte ska sträva efter växelvis boende. Jag ville bara få honom att tänka till.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (hulia) skrev 2016-09-29 09:05:30 följande:

Ja generellt mår barn bättre av att bo växelvis eftersom tillgång till båda föräldrarna överträffar mycket annat. Men i ett individuellt fall kan man inte säga att det ena är bättre än det andra utan måste väga in alla faktorer.

Om föräldrarna bor långt ifrån varandra så förutsätter det vid växelvis boende oftast att föräldrarna har bil och är villiga att skjutsa. Och att det ändå inte är en garanti för att barnet kommer att trivas. Vissa barn mår helt enkelt inte bra av att bo växelvis. Och att sakna ett socialt umgänge hos den ena föräldern kan givetvis bidra till missnöje.

Jag har aldrig sagt att ts inte ska sträva efter växelvis boende. Jag ville bara få honom att tänka till.

Finns ingen anledning att Ts ska låta bli att stämma henne. Om mamman argumenterar som du så är det bra om han även har ett yrkande om hela boendet.
  • Påven Johanna

Vad får dig att tro att han inte tänkt till?
  • Påven Johanna

Ts, det är bra att vara optimist, men det får du vara i andra sammanhang, tycker jag. Om du inte under alla år på egen hand lyckats få till stånd ett tätare umgänge så kommer du inte att lyckas nu heller med mindre än att du har ett juridiskt ombud. 

• Brumma

Då är det väl rätt bra att utgå från hur de flesta mår - TS uttrycker även en tro att barnet kommer må bättre av att bo hos honom mer - och OM det inte kommer att funka så tar man tag i det då?
    Skjutsen har redan konstaterats att det inte kommer bli något problem så jag tycker nog att det är onödigt att måla upp fan på väggen. Det är ju "tänka till" han gör - för att hans dotter skall må så bra som möjligt.
    Chansen är ju även stor att barnet kommer lära känna nya vänner på pappans ort. Barn har en förmåga att göra det :) 
  • Anonym (hulia)
    Brumma skrev 2016-09-29 09:30:13 följande:

Då är det väl rätt bra att utgå från hur de flesta mår - TS uttrycker även en tro att barnet kommer må bättre av att bo hos honom mer - och OM det inte kommer att funka så tar man tag i det då?

Skjutsen har redan konstaterats att det inte kommer bli något problem så jag tycker nog att det är onödigt att måla upp fan på väggen. Det är ju "tänka till" han gör - för att hans dotter skall må så bra som möjligt.

Chansen är ju även stor att barnet kommer lära känna nya vänner på pappans ort. Barn har en förmåga att göra det :) 

Det var därför jag frågade hur ts hade tänkt sig.
  • Påven Johanna
    Anonym (hulia) skrev 2016-09-29 09:36:43 följande:
    Det var därför jag frågade hur ts hade tänkt sig.
    Jag tyckte att du påpekade självklara saker, som om du på något sätt antog att ts per default är naiv och enfaldig och inte förstår sig på växande barns behov eftersom han är man.

Men du menade kanske något helt annat.
  • Anonym (hulia)
    Påven Johanna skrev 2016-09-29 09:43:52 följande:

Jag tyckte att du påpekade självklara saker, som om du på något sätt antog att ts per default är naiv och enfaldig och inte förstår sig på växande barns behov eftersom han är man.

Men du menade kanske något helt annat.

Tycker du går över gränsen som antyder att jag skulle ägna mig åt sexism. Skäms på dig.
  • Anonym (hulia)
    Påven Johanna skrev 2016-09-29 09:18:52 följande:

Vad får dig att tro att han inte tänkt till?

Han gav inte intrygg av att vara varken någon handlingens man eller någon större strateg. Tänkte att han kanske behövde lite hjälp på traven.
  • Anonym (V)

Hej pappa jag är en släkting till en mamma som kämpar med detta som du. Pappan är en egoist tänker bara på sig själv hon har boendet hon varan helg. Det du kan göra är en stämning få blir en rättegång angående boendet och utredning i familjerätten har man inga problem som psykiska, missbruk finns ingen anledning Att ena föräldern träffar mindre varannan vecka ska gälla. min släkting ska upp i hovrätten nästa vecka om detta med boendet.

• Dicko

Synd att du skriver anonymt. Då vill jag inte ge dig tips.

• Anonym (Klara)
    Anonym (Kuntakinte) skrev 2016-09-28 11:44:15 följande:

Hej.

Jag är pappa till en dotter (7 år) som börjat i andra klass nyss. Jag träffar min dotter varannan helg (hämtar på skolan på fredag eftermiddag och lämnar på skolan på måndag morgon).

Jag och hennes mamma har delad vårdnad, och det finns inga domar som bestämmer hur vår dotter ska bo. Det har helt sonika blivit så för att hennes mamma varit stark och jag har varit svag under vår dotters uppväxt. Jag har upprepade gånger under åren bett om utökat umgänge, men mamman säger nej. (Däremot får jag något extra dygn med min dotter då och då när mamman ska göra något själv). Jag har själv, utan inblandning från FK, betalat underhåll utan anmärkningar sedan hennes födsel.

Jag är gift, och vi har tre andra barn (inga gemensamma) som vi har varannan vecka. Med våra andra barn och ex funkar det utmärkt. Jag har ett heltidsarbete (kontor) där jag arbetat sedan 2012.

Jag kommer snart att stämma min dotters mor, eftersom varje försök till att öka boendet har fallerat (både i familjerätten och privat). Jag har svårt att se att en stämning skulle kunna resultera i mindre boende än nu. Jag kommer att yrka på mer boende hos mig. Jag kommer att agera utan ombud. Jag räknar med att min ex kommer att skaffa ett ombud. Jag kommer INTE att svartmåla, utan mitt ENDA mål är att se hur rätten ställer sig till att min dotter ska bo mer hos mig.

Har ni någon hjälp eller tips eller annat att ge mig? Jag söker bland annat exempel på liknande stämningar, så att jag har något att börja med.

Tack.

Klart du ska stämma på umgänge! Du borde få vv eftersom dottern är så pass ung samt att mamman motarbetat ett utökat boende hos dig i alla år. Det är viktigt å ta upp. Lycka till!
  • Anonym (//)

Nej, undersökningarna visar att barn vars föräldrar har ett bra samarbete mår bäst, oavsett boendeform. Sedan finns det ett samband mellan bra samarbete och hälftenboende, de föräldrar som har ett gott samarbete har i stor utsträckning hälftenboende för sina barn.
  • Brumma
    Anonym (//) skrev 2016-10-07 10:50:26 följande:
    Nej, undersökningarna visar att barn vars föräldrar har ett bra samarbete mår bäst, oavsett boendeform. Sedan finns det ett samband mellan bra samarbete och hälftenboende, de föräldrar som har ett gott samarbete har i stor utsträckning hälftenboende för sina barn.
    Jag har snarare uppfattat det som att det är BARNETS relation till sina föräldrar som är det viktiga. Iochmed växelvist boende har barnet tillgång till båda sina föräldrar lika mycket - det går att uppnå bra utan att föräldrarna har ett bra samarbete. Men visst spelar det in att det ofta är ett bra samarbete mellan föräldrarna till barnen som mår bättre. Vid ett bra samarbete har man oftare, som du påpekar, växelvist boende än om samarbetet är dåligt.
    Men det är ju fortfarande TILLGÅNGEN till föräldrarna som är viktig. Inte föräldrarnas relation till varandra.

Du får gärna hänvisa till forskning som visar att det är föräldrarnas relation till varandra som är viktig för barns mående, istället för barnets relation till föräldrarna.

"I en majoritet av studierna rapporteras barn i växelvis boende ha mindre psykisk ohälsa och bättre välbefinnande än jämnåriga som bor med bara en förälder. Detta mönster är likartat hos pojkar och flickor. Tvärsnittsdesignen i samtliga studier gör dock att man bör vara försiktig med alltför definitiva slutsatser, eftersom denna design inte gör det möjligt att fullt ut ta hänsyn till skillnader i bakomliggande faktorer som t ex föräldrars hälsa, sociala situation och kommunikation sinsemellan. Barn i växelvis boende har genomsnittligt bättre materiella resurser än barn som bor med bara en förälder. Även med god kontroll för socioekonomiska skillnader mellan olika slags familjer visar dock merparten av studierna att skolbarn och tonåringar i växelvis boende mår bättre än de som bor enbart med en förälder, varför det är rimligt att spekulera i andra fördelar med växelvis boende. En möjlig förklaring skulle kunna vara att barn i växelvis boende har tillgång till, och stöd från, båda sina föräldrar."

www.chess.su.se/research/projects/elvis-projektet

www.chess.su.se/polopoly_fs/1.261599.1450340833!/menu/standard/file/Barn%20i%20va%CC%88xelvis%20boende%20-%20en%20forskningso%CC%88versikt.pdf
Svar på tråden Stämma på mer umgänge.