• Anonym (Kvinna 35)

Från 1 flaska vin/dag till ingen, vikt?

Har från att dricka 1 flaska rödvin per dag helt slutat.

Borde jag inte gå ner i vikt av bara detta?

• Svar på tråden Från 1 flaska vin/dag till ingen, vikt?
  • Jennie med ie

Om du inte som sagt ersätter med nåt annat i stället eller minskar din aktivitetsnivå lär du ju skapa ett energiunderskott om du hittills hållt vikten stilla. Då bör du alltså gå ner i vikt. Dessutom kan du i början snabbt upplevas smalare p g a att alkoholen kan ha gjort dig "uppsvälld".

Lycka till med ett nyktrare liv!

• Anonym (Kvinna 35)
    Marten skrev 2016-09-27 22:46:34 följande:

Det är klart att du går ner i vikt med 5 liter mindre vin i veckan. Det motsvara ca 5000kcal i veckan eller 260000kcal per år.

Alkohol ökar även på aptiten varför du säkert sparar ännu fler kalorier.

Vad skall du göra för alla pengar du sparar (350 kr i veckan minst, 18000 per år)?

Grymt jobbat!

Tack ????

Jo såg nu redan att jag gått ner 2 kg
  • Anonym (Kvinna 35)
    Anonym (Kvinna 35) skrev 2016-09-28 11:49:11 följande:

Tack ????

Jo såg nu redan att jag gått ner 2 kg

Konstigt att det blir massa ?????? När det skulle vara ett hjärta. Aja.
  • MAN78

Hur har det gått TS, har viktnedgången fortsatt? Förutsatt att du låtit bli vinet förstås... Jag skall försöka kapa bort några kilo, och behöver troligtvis minska på ölintaget. Behöver lite inspiration.. :)

• klyban
    MAN78 skrev 2017-03-21 13:21:57 följande:
    Hur har det gått TS, har viktnedgången fortsatt? Förutsatt att du låtit bli vinet förstås... Jag skall försöka kapa bort några kilo, och behöver troligtvis minska på ölintaget. Behöver lite inspiration.. :)

Vad som brukar ske är att man ersätter det med nått annat, som ger liknande problem med vikten.

• Domesticgoddess

Jag är överraskad att så många av er menar att det finns stor risk att vinet ersätts med annat. Om det rör sig om ett regelrätt missbruk är det alldeles säkert så men annars tycker jag att en vit period är ett smidigt sätt att gå ner lite i vikt.

Inte främst pga de kalorier man sparar in genom att inte dricka vin utan dessutom - för mig iaf - är det lättare att motstå andra frestelser / att överäta när man inte druckit vin.

• klyban
    Domesticgoddess skrev 2017-03-21 13:39:18 följande:
    Jag är överraskad att så många av er menar att det finns stor risk att vinet ersätts med annat. Om det rör sig om ett regelrätt missbruk är det alldeles säkert så men annars tycker jag att en vit period är ett smidigt sätt att gå ner lite i vikt.

Inte främst pga de kalorier man sparar in genom att inte dricka vin utan dessutom - för mig iaf - är det lättare att motstå andra frestelser / att överäta när man inte druckit vin.

Det är väldigt svårt och missbruka alkohol och inte dricka en flaska vin.
    Inte omöjligt men mycket svårt.

Sen vem säger att det är en stor risk om man ersätter viner vinet med annat?

• Domesticgoddess
    klyban skrev 2017-03-21 19:05:25 följande:

Det är väldigt svårt och missbruka alkohol och inte dricka en flaska vin.

Inte omöjligt men mycket svårt.

Sen vem säger att det är en stor risk om man ersätter viner vinet med annat?

Oj, jag menade ATT man ersätter vinet med annat, inte att det var riskfyllt om man gjorde det.

Har haft en lång dag så ber om ursäkt att jag är seg men, förstår inte riktigt hur du menar? Att den som missbrukar alkohol per automatik dricker en hel flaska varje gång han/hon dricker?

Det jag ville förmedla var att om man, som jag, dricker ett glas eller två till middagen de flesta av veckans kvällar så funkar det - utifrån min erfarenhet - bra att fimpa vinet när man vill gå ner i vikt. Utöver de kalorier man spar in på själva vinet blir iaf jag mer sugen på choklad etc när jag dricker vin.
  • klyban
    Domesticgoddess skrev 2017-03-21 20:11:12 följande:
    Oj, jag menade ATT man ersätter vinet med annat, inte att det var riskfyllt om man gjorde det.

Har haft en lång dag så ber om ursäkt att jag är seg men, förstår inte riktigt hur du menar? Att den som missbrukar alkohol per automatik dricker en hel flaska varje gång han/hon dricker?

Det jag ville förmedla var att om man, som jag, dricker ett glas eller två till middagen de flesta av veckans kvällar så funkar det - utifrån min erfarenhet - bra att fimpa vinet när man vill gå ner i vikt. Utöver de kalorier man spar in på själva vinet blir iaf jag mer sugen på choklad etc när jag dricker vin.
    Det gör man antagligen mer automatik utan ens reflektera över detta.

Svårt och missbruk om man endast dricker en flaska vin per dag.
  • Domesticgoddess
    klyban skrev 2017-03-22 11:50:47 följande:

Det gör man antagligen mer automatik utan ens reflektera över detta.

Svårt och missbruk om man endast dricker en flaska vin per dag.

Nja, det beror väl på varför man dricker den tror jag. Dricker man en flaska om dagen för att slappna av, dämpa ångest eller liknande så bör det väl klassas som missbruk?

Därmed inte sagt att man per automatik utvecklar ett beroende eller att organen tar skada men b-peth (vilket mig veterligen anses vara ett av de mer rättvisande verktygen) hade definitivt hamnat på ett högre än önskvärt resultat av sju flaskor vin i veckan!

Vill tillägga att jag absolut inte moraliserar eller kommer med pekpinnar - jag älskar vin och dricker något glas de flesta dagar - utan tycker bara att gränsdragningen mellan bruk / riskbruk / missbruk och beroende är väldigt intressant.
  • klyban
    Domesticgoddess skrev 2017-03-22 12:31:27 följande:
    Nja, det beror väl på varför man dricker den tror jag. Dricker man en flaska om dagen för att slappna av, dämpa ångest eller liknande så bör det väl klassas som missbruk?

Därmed inte sagt att man per automatik utvecklar ett beroende eller att organen tar skada men b-peth (vilket mig veterligen anses vara ett av de mer rättvisande verktygen) hade definitivt hamnat på ett högre än önskvärt resultat av sju flaskor vin i veckan!

Vill tillägga att jag absolut inte moraliserar eller kommer med pekpinnar - jag älskar vin och dricker något glas de flesta dagar - utan tycker bara att gränsdragningen mellan bruk / riskbruk / missbruk och beroende är väldigt intressant.

Nä.
    Det troligaste är på sin höjd beroende.
    Men visst enstaka fall finns säkert.

Sen kan jag säga att 7 flaskor vin i veckan är lite för mycket att dricka kontinuerligt.
    Men bättre än ta en varje dag än alla på en helg.

• Domesticgoddess
    klyban skrev 2017-03-22 12:45:05 följande:

Nä.

Det troligaste är på sin höjd beroende.

Men visst enstaka fall finns säkert.

Sen kan jag säga att 7 flaskor vin i veckan är lite för mycket att dricka kontinuerligt.

Men bättre än ta en varje dag än alla på en helg.

Inom klinisk verksamhet anses dock missbruk föregå beroende. Ett missbruk kan leda till ett beroende.
  • klyban
    Domesticgoddess skrev 2017-03-22 12:52:37 följande:
    Inom klinisk verksamhet anses dock missbruk föregå beroende. Ett missbruk kan leda till ett beroende.

Nä, det finns alla varianter här.
    Det troliga är att man blir beroende först, och sen utvecklar missbruket.
    Men det skiljer sig givetvis mellan en person och annan.
    Och även mellan de olika substanserna.
    Finns tom de substanser som är omöjliga att bli beroende av och missbruka.
    Just för de slutar och fungera efter en användning, och för nära till nästa.

• Domesticgoddess
    klyban skrev 2017-03-22 13:01:03 följande:

Nä, det finns alla varianter här.

Det troliga är att man blir beroende först, och sen utvecklar missbruket.

Men det skiljer sig givetvis mellan en person och annan.

Och även mellan de olika substanserna.

Finns tom de substanser som är omöjliga att bli beroende av och missbruka.

Just för de slutar och fungera efter en användning, och för nära till nästa.

Vi får nog enas om att vara oense här.

Kanske att riktlinjerna skiljer sig åt mellan olika delar av landet? -jag har bara jobbat med bcm i region Skåne och västra Götaland så har lånat min definition ifrån dem.

Den tycks vara allmänt vedertagen då även 1177 tillämpar den men därmed inte sagt att det inte finns andra skolor!
  • klyban
    Domesticgoddess skrev 2017-03-22 13:58:09 följande:
    Vi får nog enas om att vara oense här.
    Kanske att riktlinjerna skiljer sig åt mellan olika delar av landet? -jag har bara jobbat med bcm i region Skåne och västra Götaland så har lånat min definition ifrån dem.

Den tycks vara allmänt vedertagen då även 1177 tillämpar den men därmed inte sagt att det inte finns andra skolor!
    Nä, kriterierna är rätt tydliga.
  • Domesticgoddess
    klyban skrev 2017-03-22 14:28:18 följande:

Nä, kriterierna är rätt tydliga.

DSM-IV el ICD-10 menar du? Länka gärna!
  • klyban
    Domesticgoddess skrev 2017-03-22 14:54:58 följande:
    DSM-IV el ICD-10 menar du? Länka gärna!
    Finns inget i TS som uppfyller kraven för missbruk.
  • Domesticgoddess
    klyban skrev 2017-03-22 15:06:54 följande:

Finns inget i TS som uppfyller kraven för missbruk.

Jag har heller inte hävdat att ts missbrukar. Beklagar om jag uttryckt mig på ett sätt som antytt det.

Det jag ställde mig frågande till var ditt uttalande att det på sin höjd var ett beroende.

Alla källor jag kan finna styrker min tidigare uppfattning att ett missbruk/skadligt bruk av alkohol är ett bruk där fysiologiskt beroende ännu ej uppstått men där risken anses vara stor att det kan göra det.

Vore därför väldigt intressant att ta del av de kriterier du hänvisar till i ett tidigare inlägg, har du möjlighet att länka? Jag hänvisar till de diagnoskriterier jag tidigare nämnt samt 1177, netdoktorn.se och Västra Götalands regions hemsida.
  • klyban
    Domesticgoddess skrev 2017-03-22 22:15:45 följande:
    Jag har heller inte hävdat att ts missbrukar. Beklagar om jag uttryckt mig på ett sätt som antytt det.

Det jag ställde mig frågande till var ditt uttalande att det på sin höjd var ett beroende.

Alla källor jag kan finna styrker min tidigare uppfattning att ett missbruk/skadligt bruk av alkohol är ett bruk där fysiologiskt beroende ännu ej uppstått men där risken anses vara stor att det kan göra det.

Vore därför väldigt intressant att ta del av de kriterier du hänvisar till i ett tidigare inlägg, har du möjlighet att länka? Jag hänvisar till de diagnoskriterier jag tidigare nämnt samt 1177, netdoktorn.se och Västra Götalands regions hemsida.

För det finns INGET i det TS säger som ens kommer i närheten av missbruk.
    Och ser även nu när jag läser ts, att även beroende är av bordet.

Svar på tråden Från 1 flaska vin/dag till ingen, vikt?