Syskon med diagnoser
Hej,
Jag undrar om det finns några experter på neuropsykiatriska diagnoser i gruppen?
Mina barn är 13, 17 och 20 år gamla. Samma mamma och pappa. Vi skiljde oss för 10 år sedan. Då hade jag tre barn som mådde bra och nu har jag tre som är vrak.
Den äldsta har ADHD och Aspbergers syndrom.
Den mellersta har ADD med tvångssyndrom.
Den yngsta har ADHD och Aspergers syndrom.
Är det möjligt?
Vi har haft problem i vår skilsmässa i alla år. Det var jag som ville skiljas. Jag hade inte träffat någon ny, utan ville skiljas. Det fanns ingen kärlek alls. Hon höll inte med utan tyckte att jag svek kärnfamiljsidealet. Vid tillfället vi berättade för barnen slöt hon en slags symbios med barnen som jag aldrig lyckats ta mig genom. Jag har haft problem med kontakten med mina barn i 10 år. Det är en extremt lång historia.
För två år sedan berättade jag allt för en psykolog och hon sa att barnen lever i mammans posttraumatiska stress och visar alla former av symtom på detta.
Nu till min fråga. Hur stor är sannolikheten att tre barn med samma genuppsättning allihopa får neuropsykiatriska diagnoser? Kan det bero på miljö? Kan det bero på stress? Min äldsta flyttade för ett år sedan till en släkting i annan stad för att läsa på universitetet. Det går sådär. Studierna går bra men att vara separerad från sin mamma går dåligt. De andra två har mått sämre än på länge det senaste året. Min ide ligger nu i att den stress över sin mors välmående de förut delade på tre delas nu på två.
Är jag helt galet ute?