Syskon med diagnoser
Zaphiod skrev 2016-09-28 19:27:08 följande:
Tack för svar,
Jag är inte ute efter att lägga skulden på någon, jag vill bara det bästa för mina barn. Jag har svårt att förstå hur en social och välmående 13-åring kan på fem år växla över till en ung vuxen som inte vågar åka buss själv, vägrar att gå till affären såvida inte någon annan är med och så obeslutsam att inte ens kunna välja skor själv utan att först titta på mamma. Är det något medfött som plötsligt blommar ut i form av autism med tvångssyndrom?
Man kan ju förstärka symptomen av diagnosen alt skapa nya och större problem genom att inte bemöta barnet korrekt, däremot kan man som en del andra skriver inte få en diagnos pga dålig uppfostran eller trauma. Har ett barn med diagnos och när han haft det jobbigt pga elaka klasskamrater reagerar han kraftigt på den stressen och blir tvångsmässig, får utbrott, självskadar mm. Nu efter sommarlovet när han mår bra har det helt försvunnit. Ang att en hel barnaskara får diagnos så är det inget ovanligt, ser jag på de runt mig är det mer regel än undantag att flera barn får en diagnos, insynnerhet om det är pojkar då npp är vanligare hos dessa samt ofta upptäcks tidigare.