Att påpeka andra föräldrars attityd..
Svårt att hitta rätt forum men jag testat här..
Har man som medmänniska/annan förälder rätt att påpeka till andra föräldrar hur de t.ex pratar med sitt barn??
På grannavdelningen på dagis går ett barn vars föräldrar pratar med sitt barn på ett sätt som gör att jag och min sambo reagerar starkt. De är alltid irriterad på barnet, säger saker som att "varför åkte du inte in på Coop och köpte godis då? Nu kommer du bara sitta och tjata ikväll om att "jag vill ha godis", din j..la gottegris" (barnet är 4-5 år och det var en vanlig veckodag), "du beter dig ju som en liten bäbis".. (barnet grinar)..
Det känns inte ok..att de allt som oftast är så irriterad på barnet och säger saker som, jag i alla fall, upplever som kränkande vissa gånger. Man funderar liksom hur det är bakom stängda dörrar..
Det är kanske dumt att döma av sporadiska "samtal" dom kanske är snäll och så mot barnet i övrigt, kanske barnet är "jobbigt" men känslan är inte ok. Jag skulle vilja säga till föräldrarna.
Vad tror ni? Överreagerar vi? Om inte, kan man få säga till en annan förälder att "jag tycker ni pratar till ert barn på ett sätt som inte känns ok"? Om ja, kan man säga till när barnet är med eller ska man ta det när föräldern är själv? Säga till på dagis?
/ Fundersam mamma...