• Zoro

Ligga och amma teknik

Jag har just börjar ligga och amma min 2 veckors bebis på nätterna. Jag tycker inte att jag får till det riktigt, bebis näsa sjunker in i bröstet. Försöker på alla sätt att lägga till mig och bebis, Finns det någon som kan komma med tips på hur jag ska göra för att bebis näsa inte ska sjunka in i bröstet.

Jag undrar också om ni somnar medan ni ligger och ammar på natten? När han har ätit klart och somnat försöker jag flytta honom till babynestet men Han vaknar Alltid och blir ledsen, Ibland kan han ligga och småsnutta i timmar och jag är så rädd för att somna, speciellt eftersom näsan sjunker in i bröstet.

• Svar på tråden Ligga och amma teknik
  • mullemamma

Jag som har lite större bröst lade en ihoprullad handduk under bröstet för att få det bra :). Kan vara värt att prova. Annars tror jag bebisen ska upp ganska högt med huvudet.

• AnkiC

När jag liggammade såg jag till att bebis låg tätt mage mot mage med mig och inte för långt upp. Hen ska behöva gapa stort för att nå bröstvårtan och så den pekar upp mot gommen. Vårtan ska vara i höjd med barnets näsa ungefär.

• Februari16

Försök att lägga honom lite längre ner så att han måste luta bak huvudet lite för att få tag om bröstet. Svårt att förklara såhär men om han har hakan i bröstet så blir näsan fri

• Zoro
    mullemamma skrev 2016-09-12 23:03:25 följande:

Jag som har lite större bröst lade en ihoprullad handduk under bröstet för att få det bra :). Kan vara värt att prova. Annars tror jag bebisen ska upp ganska högt med huvudet.

Tack för snabbt svar, det blev bättre med en ihoprullad handduk under bröstet. ??
  • Zoro

Somnar ni när ni nattammar eller håller ni er vakna?

• Linnis92
    Zoro skrev 2016-09-12 23:59:17 följande:

Jag är vaken, men när hon slutat så somnar vi bredvid varandra. Skulle inte lyfta bort henne då jag vet att hon vaknar och vi får börja om.
  • PurpleHeart
    Zoro skrev 2016-09-12 23:59:17 följande:

Jag har nattammat 3 barn och somnade alltid före barnet gjorde det.

Precis som du har fått tips om här så tror jag att barnet behöver kommer längre ner så huvudet måste lutas lite bakåt.
  • Zoro

Tack för era svar, nu får vi öva och öva tills vi får till det. Tycker redan att det funkar bättre efter vi provat era tips. :)

• Linalinalina

Jag var jätterädd i början för att somna och rulla på henne. Men klarar inte att hålla mig vaken så när hon blev lite större, ca 1,5 månad så kändes vågfe jag somna. Nu sover hon i egen säng, behöver hon amma så lyfter jag över henne och sen somnar vi alltid båda två. Ibland vaknar hon till igen och fortsätter själv. Ligger kvar så till morgonen. I vanliga fall rör jag mig massor under natten men när hon ligger bredvid så vaknar jag exakt lika som jag somnade.

Så om set känns läskigt nu så kan du prova igen längre fram.

• Linalinalina

Förresten, har du provat med napp? Om jag känner att hon slutat suga men ändå snuttar vidare så brukar jag byta mot en napp. Det brukar funka bra för oss. Ätandet går bra men tycker det känns obehagligt med snuttandet.

• PurpleHeart
    Zoro skrev 2016-09-13 08:14:58 följande:
    Tack för era svar, nu får vi öva och öva tills vi får till det. Tycker redan att det funkar bättre efter vi provat era tips. :)
    Härligt! Lycka till!
  • Alexi

Låt bebisen ligga kvar och du flyttar dig dit. Då kan du sen bara rulla tillbaka när hon somnat.

Min son sov i en babybay-säng och jag knölade mig över dit med överkroppen, ammade, rullade tillbaka när han somnat om. Kunde amma liggandes på samma sida med båda brösten så.

• Anonym (Mamma)

Jag också ganska stora bröst och hade en liten handduk under, och försökte hitta läge (mage mot mage, huvudet bakåt, hakan mot bröstet, näsan fri) som funkade; men för det mesta höll jag brösten med två fingrar (tumme och pekfinger eller pekfinger och långfinger) så att bebisen kunde andas. När hen ätit klart eller somnat brukade hen lägga sig på brösten, så mysigt ) så sov vi och så småningom lär barnet sig att justera taget själv så att det kan andas ) ha lite tålamod bara, en - två - tre veckor till ) kolla om barnet kan hålla huvudet lite och om hen "hamnar" på bröstet efter amningen, det är tecken på att bebisen "kan" själv det gäller självklart att barnet är fullgånget, att du inte är rökare, att barnet föddes friskt och kunde andas själv osv.

• dorisss

När min tjej var så liten så lät jag henne ligga i nestet, la mig själv på kanten på det, tyckte det var lättare att vinkla henne så näsan var fri plus att jag bara kunde dra bort nestet en bit från mig när hon hade ätit klart så fick vi båda lite utrymme.

Svar på tråden Ligga och amma teknik