Vår katt riskerar att väcka vår bebis
Jag och min sambo har en katt som är snart 3 år gammal. Hon har tidigare fått massor av uppmärksamhet och varit vårt allt. Trots detta har hon fått för sig att hon ska intensivt krafsa på skåpsdörrar, garderober och dörrar, oftast på kvällar och nätter, antagligen för uppmärksamhet (hon har fri tillgång till mat så det är inte hunger). Hon vet så förbaskat väl att hon inte får och springer alltid när vi säger till henne eller kommer för att flytta på henne, men hon kommer direkt tillbaka vilket gör att vi ibland tvingas stänga in henne i badrummet för att få sova. I vanliga fall står alla dörrar öppna så hon får gå vart hon vill och hon får alltid vara med både i soffan och i sängen.
Till saken hör att vi fick vårt första barn för snart tre månader sen. Självklart är det inte katten som står i centrum längre, särskilt inte eftersom vår dotter i början skrek mycket för att hon hade problem med maten och nu skriker mycket för att hon har svårt att sova på dagen och därför ofta är övertrött. Katten har accepterat vår dotter och gör aldrig något mot henne. När vi äntligen fått vår dotter i säng går katten in i sovrummet och börjar krafsa intensivt på garderoberna och jag får skynda in för att stoppa det innan vår dotter vaknar. Jag bär ut katten och försöker ge henne uppmärksamhet, men katter är ju som bekant egna så då duger det minsann inte. När jag har fått bära ut katten flera gånger måste jag stänga in henne i badrummet för att hon ska sluta. Stänga sovrumsdörren funkar inte heller för då krafsar hon på dörren istället.
Vi älskar vår katt men dethär beteendet är oacceptabelt, jag kan inte hålla på och vakta varje kväll och såsmåningom kommer hon lyckas väcka vårt sovande barn. Jag vet att hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet, men vi kör aldrig bort henne när hon kommer och vill vara med oss och vi försöker gosa med henne på egna initiativ, och hon har ju hållit på med krafsandet även innan vi fick barn. Om hon ska hålla på såhär måste vi överväga omplacering och det vore fruktansvärt tråkigt då hon betyder mycket för oss. Andra som känner igen sig eller vet vad man kan göra?