• Squirrel_

Vår katt riskerar att väcka vår bebis

Jag och min sambo har en katt som är snart 3 år gammal. Hon har tidigare fått massor av uppmärksamhet och varit vårt allt. Trots detta har hon fått för sig att hon ska intensivt krafsa på skåpsdörrar, garderober och dörrar, oftast på kvällar och nätter, antagligen för uppmärksamhet (hon har fri tillgång till mat så det är inte hunger). Hon vet så förbaskat väl att hon inte får och springer alltid när vi säger till henne eller kommer för att flytta på henne, men hon kommer direkt tillbaka vilket gör att vi ibland tvingas stänga in henne i badrummet för att få sova. I vanliga fall står alla dörrar öppna så hon får gå vart hon vill och hon får alltid vara med både i soffan och i sängen.

Till saken hör att vi fick vårt första barn för snart tre månader sen. Självklart är det inte katten som står i centrum längre, särskilt inte eftersom vår dotter i början skrek mycket för att hon hade problem med maten och nu skriker mycket för att hon har svårt att sova på dagen och därför ofta är övertrött. Katten har accepterat vår dotter och gör aldrig något mot henne. När vi äntligen fått vår dotter i säng går katten in i sovrummet och börjar krafsa intensivt på garderoberna och jag får skynda in för att stoppa det innan vår dotter vaknar. Jag bär ut katten och försöker ge henne uppmärksamhet, men katter är ju som bekant egna så då duger det minsann inte. När jag har fått bära ut katten flera gånger måste jag stänga in henne i badrummet för att hon ska sluta. Stänga sovrumsdörren funkar inte heller för då krafsar hon på dörren istället.

Vi älskar vår katt men dethär beteendet är oacceptabelt, jag kan inte hålla på och vakta varje kväll och såsmåningom kommer hon lyckas väcka vårt sovande barn. Jag vet att hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet, men vi kör aldrig bort henne när hon kommer och vill vara med oss och vi försöker gosa med henne på egna initiativ, och hon har ju hållit på med krafsandet även innan vi fick barn. Om hon ska hålla på såhär måste vi överväga omplacering och det vore fruktansvärt tråkigt då hon betyder mycket för oss. Andra som känner igen sig eller vet vad man kan göra?

• Svar på tråden Vår katt riskerar att väcka vår bebis
  • EnGladPingvin

Katter kan vara rätt envisa. Om det handlar om uppmärksamhet, ge henne inte det. Ignorera henne när hon krafsar.

Tidigare fick inte våra katter sova i sovrummet på natten då de störde min man. Den ena katten ville inte acceptera att dörren var stängd. Hon krafsade och krafsade tills vi höll på att bli tokiga. Det var en jobbig period, men när vi ignorerade henne tog det någon vecka innan insåg hon att det inte hjälpte och hon slutade. (Numera har vi ingen dörr till sovrummet och hon sover snällt intill mig.)

• Harvester

Jättelätt att säga att bebisen för vänja sig om man haft ett barn som sover hårt, alla är olika lättväckta och kan inte vänja sig!

Mitt barn vaknade om jag bläddrade i en tidning och jag kunde inte lägga honom ifrån mig på 3 mån, sov i 20-min etapper. Då är det inte "bara" att söva om då man är så trött att man gråter.

Har tyvärr inget bra tips, har själv en katt som jamar mkt. Kan någon ta henne bara ett par månader? Som uppmuntran kan jag säga att mitt barn sovit hårdare och hårdare och nu vid tre års ålder är han inte lättväckt alls :)

• En struts

Usch, verkar jättejobbigt. Jag tycker ni verkar ha gjort jättemycket, för att få det att fungera. Hm, hur ser dörrarna ut hemma hos folk med såna här små rövare? Har inte tänkt på att de kan vara såhär besvärliga.

• Squirrel_

Japp, vi klipper klorna på henne, men det låter jättemycket ändå, hon ställer sig på bakbenen och går loss. Sprayflaska har funkat förut när hon höll på så och väckte oss tre gånger per natt, men sen lugnade hon sig med det och vi har inte ens haft framme flaskan på ett år. Nu räcker det med att skaka på den så sticker hon, men hon kommer snabbt tillbaks igen.

Självklart är det bra att vänja bebisarna vid ljud och naturligtvis kan man inte stänga in äldre syskon som låter, men jag tycker det är en annan sak. Barn är och ska vara barn, men jag vägrar få min sömn störd och få min tillvaro kontrollerad av ett husdjur. Jag kommer aldrig acceptera att min katt tror att hon får göra vad hon vill som att väcka oss på pin tji eller riva i tapeten.

Min bebis tycker varken om sele eller sjal men kan tänka sig att somna vid bröstet ibland på dagen vilket jag låter henne göra nu för att jag inte orkar att hon blir övertrött och skriker i timtals tills vi får henne i säng för natten. Det brukar bara bli max en halvtimma dock då hon tycker att det blir för varmt. Fast jag orkar inte mycket längre än så heller då hon vaknar om jag rör mig eller försöker lägga stöd under armen så det blir ganska tungt till slut att hålla upp henne.

Någon som har bra tips på hur jag kan få min bebis att sova på dagen för att inte bli övertrött och jätteledsen? För några veckor sen sov hon middag i sin säng i 3 timmar mitt på dagen innan hon plötsligt slutade med det. Jag provar lite varje dag med sjalen men hon bara skriker. Jag vet inte om hon tycker att det är för trångt och får panik för att hon inte kan röra sig, om hon tycker att det är för varmt eller vad det är, men det vore skönt att få händerna fria även om hon är med mig hela tiden så jag får möjlighet att äta och sånt.

• EmberEyes

Ett par förslag:

Absolut mest primärt; se till att aktivera katten så dess behov blir tillgodosedda.
    Det är inte kattens fel att dess livsomständigheter har förändrats, det är ert ansvar som ägare att ge den vad den behöver i form av stimulans.
    Utfodra med aktivitetsbollar och foderlabyrenter mm.
    Lek med laserpekare, vippa, pingisbollar osv.
    Ta ut den på koppel-promenad.
    Ge den roliga utsiktsplatser på livet utanför (fågelbollar utanför fönstret t. ex.).

sätt dubbelhäftande tejp på utsatta ställen, många katter gillar inte det klibbiga.

Stäng ute katten från barnets sovrum, ev. kan nu sätta skumgummi (billig madrass från jysk t. ex.) eller liknande för dörren så katten inte kan krafsa ljudligt in till babyn.

• En struts

Ni kan inte prata med någon "katt-doktor" (Finns det såna? Typ "mannen som talar med hundar" och andra hundtränare finns det ju gott om.) Som vet hur en slipsten ska dras för att uppfostra hundarna. Finns det inte några liknande djurtränare, fast med katter? 
    De borde veta hur ni ska hantera det hela. Det finns ju så mycket olika råd och åsikter här i tråden, så det är svårt att veta varken ut eller in hur man ska göra.

• En struts
    EmberEyes skrev 2016-09-14 04:39:02 följande:

Ett par förslag:

Absolut mest primärt; se till att aktivera katten så dess behov blir tillgodosedda.
    Det är inte kattens fel att dess livsomständigheter har förändrats, det är ert ansvar som ägare att ge den vad den behöver i form av stimulans.
    Utfodra med aktivitetsbollar och foderlabyrenter mm.
    Lek med laserpekare, vippa, pingisbollar osv.
    Ta ut den på koppel-promenad.
    Ge den roliga utsiktsplatser på livet utanför (fågelbollar utanför fönstret t. ex.).

sätt dubbelhäftande tejp på utsatta ställen, många katter gillar inte det klibbiga.

Stäng ute katten från barnets sovrum, ev. kan nu sätta skumgummi (billig madrass från jysk t. ex.) eller liknande för dörren så katten inte kan krafsa ljudligt in till babyn.

Jag tycker det var fina tips här. Att sätta något på dörren som katten inte tycker om.

Om inte allt det här fungerar så kan man tydligen gå till veterinär, för att det kan finnas bakomliggande orsaker till problemet, såg jag på nätet.
  • isolande

Hahaha, detta är en av anledningarna till varför jag inte har husdjur! Orka möblera om, madrassera och spärra av bara för att kattfan lever om dag som natt... Nej, inga djur i mitt hem :)

Lycka till TS

• Ingrediensen

Håller med de ovanstående angående att vänja sig vid att man är flera. Liksom inget positivt att låta hela världen snurra runt bara bebisen. Och jag hoppas du inte är seriös när du pratar om omplacering pga krafsandet?
    Allt har sin tid och ni kommer alla gånger snart att ha hittat bra balans mellan djur och barn.

• Lena

Bebisar kan tycka illa om sjal/sele bara för den är sövande. Våra barn skrek massor en stund men sov sen gott och länge

• En struts
    isolande skrev 2016-09-24 20:27:21 följande:

Hahaha, detta är en av anledningarna till varför jag inte har husdjur! Orka möblera om, madrassera och spärra av bara för att kattfan lever om dag som natt... Nej, inga djur i mitt hem :)

Håller med. Känner mig glad att jag inte har jobbiga husdjur att ta hänsyn till. Visst kan det vara nyttigt att lära sig ta hänsyn till ytterligare en medlem i familjen, men jag skulle som sagt inte palla med ett husdjur som lever rövare och beter sig jobbigt. Om någon dock tvingade mig till att ha husdjur, då skulle jag anlita en tränare om jag inte får ordning på husdjuret. De här hundexperterna i tv, typ Gokväll eller i andra kanaler, botar ju ALLTID djuren då de har diverse beteenden. Jag tror att allt går att bota efter jag har sett hur iallafall hundskolor gör.
    Kattskolor vet jag som sagt inte om det finns några dock.
  • En struts
    En struts skrev 2016-09-24 20:52:58 följande:

Här hittade jag något på nätet www.kattproblem.se/

Denna kvinna såg jag har medverkat i Gokväll med kattskola för övrigt.
  • Random från internet

Om jag analyserar läget så låter det som att katten gör det som den vet fungerar. Att den kanske söker uppmärksamhet - vilket är naturligt när det kommit in en ny individ på dennes område.

För att förenkla det hela så får man försöka sätta sig in i katthuvudet och tänka att hemmet är olika områden. Vart höll den hus innan barnet kom? Händer det att katten är där alls nu? Eller verkar den obekväm allmänt eller är det bara på nätterna när den vet att tid finns?

Mitt tips är att avsätta lite längre lekstunder ett tag. Kanske rentav i närheten av barnet - ja alltså inte kring ungen men i samma rum och sen se över vilka områden i hemmet som är kattens och kanske skaffa en klöspelare och en spray som heter "feeliway " som ska göra katterna lugnare- det skulle jag spruta strax vid läggdags av barnet. Och så är det dessvärre tålamod som gäller.

Katter är katter.

Svar på tråden Vår katt riskerar att väcka vår bebis