• Ulltand

    Borde boendeparkering tas bort helt?

    Miljöpartiet utesluter inte att boendeparkering i Stockholm kan tas bort helt. Det skulle i så fall innebära en parkeringskostnad på runt 13.000 i månaden för den som har bil i innerstaden. Vad tycker ni?

    Nyligen har man också infört parkeringsavgift för MC och EU-moped parkerade på MC-plats. Från och men nu kostar det 550 kr i månaden att parkera tex en moped i Stockholm med boendeparkering. Själv har jag moped istället för bil vilket ju både är bra för framkomligheten och miljön.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde boendeparkering tas bort helt?
  • snedtak
    Ulltand skrev 2016-09-06 18:57:11 följande:
    På lite sikt 10-30 år kan man nog gissa att alla bilar är miljöbilar, el, bränsleceller etc. Då är det i princip lika miljövänligt att åka egen bil som kollektivt. Så varför siktar MP på lång sikt att bilarna skall försvinna? Och vad skall platsen på gatan användas till för smart om man tar bort parkeringen? 
    En av anledningarna till att "man" vill minska den individuella biltrafiken är att om alla har egen bil går mycket central yta åt till parkeringar vägar och liknande. Detta lämnar i sin tur mindre yta åt boende, lekplatser, verksamheter och liknande och skapar lätt en "öde" känsla, som invånarna inte uppskattar.

    Rent ekonomiskt är det svårt att försvara parkering i markplan när markpriserna går upp. Det finns helt enkelt bättre avkastning på marken än att parkera personbilar.
  • Ulltand
    snedtak skrev 2016-09-06 20:01:35 följande:
    En av anledningarna till att "man" vill minska den individuella biltrafiken är att om alla har egen bil går mycket central yta åt till parkeringar vägar och liknande. Detta lämnar i sin tur mindre yta åt boende, lekplatser, verksamheter och liknande och skapar lätt en "öde" känsla, som invånarna inte uppskattar.

    Rent ekonomiskt är det svårt att försvara parkering i markplan när markpriserna går upp. Det finns helt enkelt bättre avkastning på marken än att parkera personbilar.
    Jag ställde frågan tidigare i tråden, vad skall man göra på alla gator med ytor där det de facto finns plats för parkeringar?  Klart man inte kan bygga bostäder där i alla fall. En hårdgjord yta för parkering ger runt 1500 kr per månad i intäkter till staden. På vilket sätt ska man kunna hyra ut alla dessa platser så att det ger större intäkter?
  • Carambolan

    Kan du hyra ut parkeringsplatser i flera våningsplan kan du såklart få mer intäkter per kvadratmeter markyta än om där bara står en bil på höjden.

    För mig är det däremot inte så mycket en fråga om intäkter som att det finns trevligare saker att använda ytor med dagsljus till än att parkera bilar på dem. Bättre promenad- och cykelvägar, mer grönområden runt bostäderna, möjlighet att bygga tätare, möjlighet till uteserveringar som inte blockerar halva gångbanan sommartid, mer offentlig konst, fler foodtrucks till kontorsgatorna eller nåt annat roligt.

  • driver28

    "På sikt" kommer bilägandet att förändras så att ett fåtal kommer att äga sin bil och flertalet kommer att åka taxi överallt, även till affären då självkörande elbilar kommer att finnas on demand till en bråkdel av priset för en taxiresa idag. 40% lägre servicekostnader, 80% lägre bränslekostnaderna och 90% lägre personalkostnader tillsammans med konkurrens kommer att ordna detta. Allt går smidigt och snabbt eftersom få andra bilar kommer att köra i stan, undantaget annan nyttitrafik. SL kommer att få det svårt....

  • Lena

    Jag tycker ett månadskort för parkering bör vara dyrare än ett månadskort i kollektivtrafiken på samma ort.

  • Marten

    Prisa parkeringsavgift efter fordonets storlek. Varför skall det kosta lika mycket att parkera 6m Cadillac eldorado som en Toyota aygo.

    Mindre bilar bättre för miljön, alla åker ändå bara en i bilen. Färre bilar ännu bättre för miljön men det är omöjligt.

    Få bort stora, breda och tunga bilar från innerstan.

  • Flash Gordon
    Carambolan skrev 2016-09-06 22:27:09 följande:
    Kan du hyra ut parkeringsplatser i flera våningsplan kan du såklart få mer intäkter per kvadratmeter markyta än om där bara står en bil på höjden.

    För mig är det däremot inte så mycket en fråga om intäkter som att det finns trevligare saker att använda ytor med dagsljus till än att parkera bilar på dem. Bättre promenad- och cykelvägar, mer grönområden runt bostäderna, möjlighet att bygga tätare, möjlighet till uteserveringar som inte blockerar halva gångbanan sommartid, mer offentlig konst, fler foodtrucks till kontorsgatorna eller nåt annat roligt.
    Av rent praktikska skäl så kan du inte utnyttja marken som frigörs till att bygga nya hus på. Det är inte vad förslaget handlar om.

    Istället vill man få ned de bilar som går under mark och öppna upp så det finns lediga parkeringsplatser på gatan. De allra flesta parkeringarna skall alltså vara kvar, men vara dyrare.

    Och så vill man få ökade intäkter förstås.
    .

    Värst drabbade av förslaget kommer de delar av förorten bli som fortfarande har rgatisparkering. Där kommer pendlarna och innerstadsborna att ställa sina bilar nu istället.

    Det går att läsa om förslaget här:
    http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Parkering/ny-plan-for-gatuparkering/


  • Ulltand
    Lena skrev 2016-09-06 23:03:59 följande:

    Jag tycker ett månadskort för parkering bör vara dyrare än ett månadskort i kollektivtrafiken på samma ort.


    Så är det idag för Stockholm. (redan innan höjningen)
  • EnGladPingvin

    Förstår tankarna med förslaget, men ser också problem. Risken är att de som har bil väljer att ta bil till jobbet, när man tidigare valt andra färdmedel, för att man inte vill betala parkeringen under dagtid samt att närförorterna får ännu större problem med bilar som parkerar där.

  • sextiotalist
    viseversa skrev 2016-09-06 16:39:44 följande:

    Om det minskar bitrafiken inne i stan så JA: är trött på alla äckliga bilar och dess lata invånare som kör 50 meter till affären eller tre stationer till jobbet. Sen är det bättre för miljön. 


    Tvivlar starkt på att en som äntligen fått en parkeringsplats, frivilligt lämnar den för att handla i en närliggande affär.
    Jag bor inte i Stockholm, utan i Malmö. Vi som bor i områden utan boendeparkering får stå max 24 timmar, det är väldigt mycket onödigt bilåkande, inte för att man behöver bilen, utan att man måste flytta den.

    Stockholmaren generellt, är bäst i landet på att åka kollektivt. Så lata invånare, de hittar du inte i Stockholms innerstad.
  • sextiotalist

    Åh, är det inte miljöpartisterna som vill arbeta mot segregation. Där biter de sig själva i svansen.
    Det kommer försvåra för vanliga personer, med vanliga inkomster, att bo i innerstan. För hur som helst så har många storstadbor, som har bil, speciellt om de bor i innerstan, en god anledning att ha bil. Det är redan krångligt och dyrt att ha bil om man inte bor utanför stan, så de flesta tänker nog både en och två gånger innan de skaffar en bil.

  • Linnea1994
    Lena skrev 2016-09-06 23:03:59 följande:

    Jag tycker ett månadskort för parkering bör vara dyrare än ett månadskort i kollektivtrafiken på samma ort.


    Varför då?Kostnden för bil kostar ju bra mycket mner än bara P.
    Billismen subventionerar ju redan idag ca 55% av kollektivtrafiken.
Svar på tråden Borde boendeparkering tas bort helt?