• corona

Nipt, kub, Fvp vad välja?

Främst ni 35+... Jag är 36 år och har precis plussat. Denna graviditet är oerhört efterlängtad, efter två jobbiga missfall, och har därefter fått kämpa för att bli gravid igen. Är väldigt tidigt än så länge, men funderar ändå ang kub, nipt, fvp osv...

• Svar på tråden Nipt, kub, Fvp vad välja?
  • corona
    DevilsDaughter skrev 2017-03-14 08:30:12 följande:

Beklagar ditt missfall Corona!

Tack!

Jag är gravid igen i vecka 24.
  • corona

Såg att den här gamla tråden kommit upp.

Kan meddela att allt löste sig väldigt bra, har gjort både kub och nipt och fick toppenresultat. Så behövde ej göra fvp eller mkp.

Fick erbjudande om att vara med i en niptstudie, så fick i och med det göra det gratis.

• SofiaLundström

jag bor i Falun, här erbjuds inte Nipt, men jag hade dåliga resultat på kub så jag "krävde" att få det betalt i Stockholm ändå, och lyckades!

• Mjölk

Jag blev erbjuden kub, vilket jag gjorde idag. Om testet visar högre än 1:200 risk så får man gå vidare med NIPT.

Jag är alltså 42 och det här är i Uppsala. De tog NIPT-blodprov på mig idag då risken låg på 1:106.

• Ankissen
    SofiaLundström skrev 2017-03-14 09:54:34 följande:

jag bor i Falun, här erbjuds inte Nipt, men jag hade dåliga resultat på kub så jag "krävde" att få det betalt i Stockholm ändå, och lyckades!

Så gjorde jag med när jag fick 1/22 på kub med denna. Fick Nipt på remiss i Lkpg när det inte görs in mitt landsting.
  • SofiaLundström
    Ankissen skrev 2017-03-14 11:38:27 följande:
    Så gjorde jag med när jag fick 1/22 på kub med denna. Fick Nipt på remiss i Lkpg när det inte görs in mitt landsting.
    man får ligga i lite bara

Fick du ett bra resultat då?
  • Ankissen
    SofiaLundström skrev 2017-03-16 10:58:16 följande:

man får ligga i lite bara

Fick du ett bra resultat då?

Ja tack och lov! Det var inget fel på kromosomerna på bebisen. Vi har även fått ett utökat ultraljud (standard här om bebisen har bred nackspalt som vår hade) där en läkare istället för en bm stod och gick igenom hela ungen. Varenda del av hjärnan och hjärtat mätt och granskat ner till blodkärlen. Allt var bara perfekt. :) N u väntar vi på att se resultatet snart. Är i v.31 nu. :)
  • Frögurka
    DevilsDaughter skrev 2016-08-16 11:41:07 följande:

nipt är ju det säkraste utan risker men man får bekosta det själv om inte landstinget erbjuder. Jag är 30 men har ändå valt att göra nipt och vi bekostar det själva.

Säkraste vet ja inte, eftersom de bara ger svar om dom 3 vanligaste teisomierna o inget svar alls om dom resterande typ 20.
  • MammaPippi
    Frögurka skrev 2017-03-22 09:19:58 följande:
    Säkraste vet ja inte, eftersom de bara ger svar om dom 3 vanligaste teisomierna o inget svar alls om dom resterande typ 20.

Landstingets variant är så, de privata finns i olika varianter som ger fler analyser. 

Sen ska man inte glömma att många kromosomförändingar är inte förenliga med liv utan ger spontanabort. De man analyserar är de absolut vanligaste - räcker för mig i alla fall.. Barnen kan ju bli sjuka på många sätt även om kromosomerna är rätt i antal .. 

Någon som gjort Moderkaksprov? 

• Cakh

Någon som vet om region Skåne erbjuder nipt till oss över 35?

• Anotherone
    Cakh skrev 2017-04-06 15:57:55 följande:

Någon som vet om region Skåne erbjuder nipt till oss över 35?

Jag tror inte att det är någon som erbjuder det kostnadsfritt till alla över en viss ålder,  så att säga.
    Utan det är vissa landsting som infört det som steg 2 om ett KUB-test visar på förhöjd risk. Dvs att tidigare gick man vidare med fostervattenprov eller moderkaksprov men som nu i Stockholm tex. så får man göra NIPT istället.
Svar på tråden Nipt, kub, Fvp vad välja?