• corona

Nipt, kub, Fvp vad välja?

Främst ni 35+... Jag är 36 år och har precis plussat. Denna graviditet är oerhört efterlängtad, efter två jobbiga missfall, och har därefter fått kämpa för att bli gravid igen. Är väldigt tidigt än så länge, men funderar ändå ang kub, nipt, fvp osv...

• Svar på tråden Nipt, kub, Fvp vad välja?
  • corona
    mixXi skrev 2016-08-15 21:06:34 följande:

Allt handlar ju om vad landstinget erbjuder?

Kub är ju ofarligt men ger ju bara en fingervisning. Fvp finns ju missfallsrisk så det skulle jag personligen aldrig göra. Skulle jag få dålig siffror på Kub skulle jag alla gånger bekosta nipt själv om inte ens landsting står för det. Men det handlar ju om vilken ekonomi man har också

Kub och fvp erbjuder de, men nipt kostar ju en hel del. Tror inte det finns något landsting som erbjuder nipt kostnadsfritt i dagsläget tyvärr.
  • corona

Kub känns lite osäkert. Risken för missfall orsakat av fvp är väl mindre än en procent? Nipt verkar väldigt bra, men tror inte vår ekonomi tillåter det tyvärr.

• corona
    Seven Costanza skrev 2016-08-16 20:09:32 följande:

Har du övervägt moderkaksprov?

Jag får inte göra det utan anledning, enligt min barnmorska.
  • corona
    Seven Costanza skrev 2016-08-16 20:45:14 följande:

Men fvp skulle du få göra "utan anledning"? Det är ju samma risk och anledningen till att göra endera av dem är väl din ålder. Många väljer ju mkp därför att man kan göra det tidigare än fvp, så OM det skulle vara något fel på fostret har man mer tid att bestämma sig, och OM man ska göra abort vill man ju undvika att behöva föda ut fostret. Risken för missfall är ju liten vid både mkp och fvp, så det man måste bestämma sig för är ju ifall man kommer göra abort om det är något fel - om man känner med sig att man inte kommer klara av en abort finns det ju ingen anledning att göra någon provtagning alls.

Ja, fvp kan jag välja. Men mkp måste finnas någon bakgrund till tydligen. Kanske handlar om kostnad? Så är det här i alla fall. Ville hellre göra mkp eftersom det går att göra tidigare, men det var inget alternativ, utan det var fvp som gällde.
  • corona
    mixXi skrev 2016-08-16 21:07:27 följande:

KI erbjuder gratis till de som har sämre än 1/200 på KUB. Inte koll på om andra landsting har följt efter. Kommer nog om inte alltför lång tid.

Ok det visste jag inte! Låter ju väldigt bra! Får hoppas att andra landsting tar efter, även om det är för sent för min del.
  • corona

Har nog mer eller mindre bestämt mig för att det blir kub, trots allt. Jag är alldeles för rädd om den här graviditeten för att riskera missfall pga fvp. Och nipt är inte ekonomiskt möjligt för oss.

• corona

Jag fick missfall i vecka 9 för ett par veckor sedan, så detta är inte aktuellt för mig längre. Just nu i alla fall. Men fortsätt gärna diskutera, det är en intressant diskussion! Men bara så att ni vet varför jag som TS inte engagerar mig mer i diskussionen!

• corona
    DevilsDaughter skrev 2017-03-14 08:30:12 följande:

Beklagar ditt missfall Corona!

Tack!

Jag är gravid igen i vecka 24.
  • corona

Såg att den här gamla tråden kommit upp.

Kan meddela att allt löste sig väldigt bra, har gjort både kub och nipt och fick toppenresultat. Så behövde ej göra fvp eller mkp.

Fick erbjudande om att vara med i en niptstudie, så fick i och med det göra det gratis.

Svar på tråden Nipt, kub, Fvp vad välja?