• Physalis

Avslut på nattamning

Min bebis är idag 7 månader och brukar vakna 1-3 gånger per natt för att äta.

Sedan läser man om 2-3 åringar som sover tolv timmar per natt.

När har denna övergång skett för er?

Jag är speciellt intresserad av de som låtit sitt barn styra över nattamningen då jag helst inte vill tvinga fram ett avslut men det finns gränser för hur länge jag klarar mig med denna konstant störda sömn.

Alla barn är olika men jag hör gärna era berättelser för att bilda mig en uppfattning.

• Svar på tråden Avslut på nattamning
  • DLP

Jag nattammar min 6 månaders upp till 8 ggr per natt. Också nyfiken på andras erfarenheter då jag precis som du inte vill tvinga fram avslut.

• Anonym föräldraledig

Jag gjorde så att jag glesade ut amningarna. Lät dottern vara vaken en stund och äta med lite längre mellanrum, efter ett tag så sov hon lite längre mellan amningarna, och då började jag om och glesade lite mer. Till slut så sov hon hela nätter.

• Dockan

Min son helammades och är ett barn som vaknat mycket alltid. Både natt och dagsömnen.

Han slutade dock nattamma själv när han var ca 6,5-7 mån och någon månad efter det började han rata amningen mer och mer och vi trappade av på hans bevåg under ca 3-4 veckor.

Hela nätter har dock inte blivit vanliga förrän denna sommaren, och han blev 1,5 år i maj. Nu är kanske 5/7 nätter hela nätter.

Jag upplever inte att nattamningen orsakade alla uppvak, snarare bara att det var ett sätt att somna om. Vår värsta sömnperiod hade vi mellan 8,5 mån-11 mån - dvs utan amning.

Min son tryckte helt enkelt bort bröstet när han inte ville amma mer nattetid. Han ville bara få nappen sen somnade han om.

• NollÅtta

Mina har jag slutat amma helt vid 10 mån, pga störd sömn och skulle ju börja jobba inom nån månad. De vaknade ju för att sjutta typ 6 ggr per natt. Hade aldrig funkat. Jag sov på soffan 2 nätter och pappan fick sova med barnet. Ta upp upp och vagga osv vid uppvak. Ja det gick smidigt, 1-2 nätter o sen sov dom mkt bättre. Vid 10 mån har de inget matbehov på natten utan det är en vana man måste bryta bara. Men jag ville vänta ut separationsfasen som kommer runt 8 mån, inte så bra att sluta då.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • NollÅtta

Mina har nyss fyllt 3 och 6. De sover hela nätter men kommer till oss på natten

• Physalis

Tack för alla svar

Hoppas på fler berättelser och även råd.

Anonym föräldraledig skrev 2016-08-15 16:38:18 följande:

Jag gjorde så att jag glesade ut amningarna. Lät dottern vara vaken en stund och äta med lite längre mellanrum, efter ett tag så sov hon lite längre mellan amningarna, och då började jag om och glesade lite mer. Till slut så sov hon hela nätter.

Gjorde du detta på natten också? Att ni båda var vakna en stund?

Min vaknar och gråter, ammas och somnar direkt om.

Om jag vaknar nog att kunna tänka så försöker jag erbjuda napp när bebisen vaknar, ibland räcker det men ofta hinner jag knappt lägga mig innan hon spottat ut den och gråter igen. Då är det amning som gäller.
    Dockan skrev 2016-08-15 16:42:37 följande:

Min son helammades och är ett barn som vaknat mycket alltid. Både natt och dagsömnen.

Han slutade dock nattamma själv när han var ca 6,5-7 mån och någon månad efter det började han rata amningen mer och mer och vi trappade av på hans bevåg under ca 3-4 veckor.

Hela nätter har dock inte blivit vanliga förrän denna sommaren, och han blev 1,5 år i maj. Nu är kanske 5/7 nätter hela nätter.

Jag upplever inte att nattamningen orsakade alla uppvak, snarare bara att det var ett sätt att somna om. Vår värsta sömnperiod hade vi mellan 8,5 mån-11 mån - dvs utan amning.

Min son tryckte helt enkelt bort bröstet när han inte ville amma mer nattetid. Han ville bara få nappen sen somnade han om.

Va skönt att han fick sluta själv. Det är något sådant jag hoppas på.

Känns dock tufft om jag har det värsta framför mig när separationsfasen kickar in. ^^
  • Physalis
    NollÅtta skrev 2016-08-15 17:02:53 följande:

Mina har jag slutat amma helt vid 10 mån, pga störd sömn och skulle ju börja jobba inom nån månad. De vaknade ju för att sjutta typ 6 ggr per natt. Hade aldrig funkat. Jag sov på soffan 2 nätter och pappan fick sova med barnet. Ta upp upp och vagga osv vid uppvak. Ja det gick smidigt, 1-2 nätter o sen sov dom mkt bättre. Vid 10 mån har de inget matbehov på natten utan det är en vana man måste bryta bara. Men jag ville vänta ut separationsfasen som kommer runt 8 mån, inte så bra att sluta då.

Va skönt att det gick så snabbt.

Det där med att matbehovet upphört vid 10 månader, var kan man läsa mer om det?
  • NollÅtta

Läst på en flera ställen, bl a Vårdguiden:

"Du kan fortsätta amma eller flaskmata ditt barn på natten även när hen blir lite större. Men från 4?6 månaders ålder brukar inte barn behöva mat på natten, så länge de går upp tillräckligt mycket i vikt. De växer och utvecklas av den mat som de får på dagen"

Sen har jag fått den infon fr flera barnmorskor jag talat med. Men jag har ju ändå fortsatt amma efter 6 mån. Men vid 10 mån har det liksm blivit ohållbart med alla uppvak, och de har ätit så bra på dagen då.

• NollÅtta

"Från 4-6 månaders ålder" skulle det stå

• Physalis
    NollÅtta skrev 2016-08-15 19:37:44 följande:

Läst på en flera ställen, bl a Vårdguiden:

"Du kan fortsätta amma eller flaskmata ditt barn på natten även när hen blir lite större. Men från 4?6 månaders ålder brukar inte barn behöva mat på natten, så länge de går upp tillräckligt mycket i vikt. De växer och utvecklas av den mat som de får på dagen"

Sen har jag fått den infon fr flera barnmorskor jag talat med. Men jag har ju ändå fortsatt amma efter 6 mån. Men vid 10 mån har det liksm blivit ohållbart med alla uppvak, och de har ätit så bra på dagen då.

Åh tack så mycket
  • Seven Costanza

Har inga tips tyvärr men vill bara säga att jag har precis samma läge med min sjumånaders som också vaknar 1-3 ggr per natt, ammar och somnar om direkt. Vi håller på att försöka få honom att somna tidigare först och främst, för han är en riktig nattuggla så man själv är ju helt slut när vi äntligen får honom att somna. Nu somnade han 21, det är tidigt för honom och sedan vaknade han efter 45 minuter och åt länge. Hoppas det håller i sig att han sover några timmar i sträck nu för jag orkar snart inte längre att han håller oss vakna till efter 23 OCH vaknar 2-3 gånger. Suck...

När somnar din bebis?

• Physalis
    Seven Costanza skrev 2016-08-16 07:43:46 följande:

Har inga tips tyvärr men vill bara säga att jag har precis samma läge med min sjumånaders som också vaknar 1-3 ggr per natt, ammar och somnar om direkt. Vi håller på att försöka få honom att somna tidigare först och främst, för han är en riktig nattuggla så man själv är ju helt slut när vi äntligen får honom att somna. Nu somnade han 21, det är tidigt för honom och sedan vaknade han efter 45 minuter och åt länge. Hoppas det håller i sig att han sover några timmar i sträck nu för jag orkar snart inte längre att han håller oss vakna till efter 23 OCH vaknar 2-3 gånger. Suck...

När somnar din bebis?

Usch va jobbigt. Jo våran kan också vara vaken länge.

Hon kunde vara uppe till 23 utan problem förut. Sen slutade hon somna av nattningsamningen och jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Sen testade jag att lägga henne i våran säng efter amningen med napp så låg jag bredvid. Då somnade hon efter en timme första gången. Då kände jag att jag kunde börja styra lite när hon skulle somna för natten. Först la jag henne kring 22.00. Nu har det krupit ner till 21-21.30. Ofta somnar hon efter en kvart och jsg kan lyfta över henne till sin säng efter 45 min. Jätteskönt!

Nu behöver jag inte genast lägga mig när hon somnat. Det enda jobbiga är att hon verkar vakna av mardrömmar ca 3 gånger fram tills kl 23 sen sover hon minst 2 timmar.

En hel natts sömn är efterlängtat.
  • Dockan

Jag tror - vilket jag väljer att tro för att överleva - att vissa barn sover sämre på natten. Vi har mixtrat med mat, sömntider, mängden dagsömn och när - men inget gjorde skillnad för oss. Det var/är vår svårighet. Att acceptera att han sover sämre har gjort det lättare att hantera.

Att få välmenande råd har mer retat oss än hjälpt oss. Man måste ha den typen av sömnhelvete vi haft för att förstå vidden av det.

Kanske du INTE har det värsta framför dig. Kanske du har det, men man överlever det med - för att man måste. Sen blir det bra ändå tillslut.

Hur har det blivit sen sist? Bättre/sämre?

• Physalis
    Dockan skrev 2016-08-21 20:46:53 följande:

Jag tror - vilket jag väljer att tro för att överleva - att vissa barn sover sämre på natten. Vi har mixtrat med mat, sömntider, mängden dagsömn och när - men inget gjorde skillnad för oss. Det var/är vår svårighet. Att acceptera att han sover sämre har gjort det lättare att hantera.

Att få välmenande råd har mer retat oss än hjälpt oss. Man måste ha den typen av sömnhelvete vi haft för att förstå vidden av det.

Kanske du INTE har det värsta framför dig. Kanske du har det, men man överlever det med - för att man måste. Sen blir det bra ändå tillslut.

Hur har det blivit sen sist? Bättre/sämre?

Ja som tur är har jag inga "välmenande " människor kring mig så jag slipper oftast massa råd som inte fungerar.

Ja man får ju acceptera läget med vetskapen om att det förhoppningsvis blir bättre snart .

De senaste nätterna har varit ungefär lika. Aningen bättre. Hon verkar vakna av mardrömmar mellan 21-24, somnar om utan amning. Sedan vaknar hon 1-2 ggr for amning fram till kl 8.

Med allt annat har det för oss fungerat bäst att vänta tills hon är redo istället för att försöka lära henne när vi vill att något ska ske.
Svar på tråden Avslut på nattamning