Tack för alla svar
Hoppas på fler berättelser och även råd.
Anonym föräldraledig skrev 2016-08-15 16:38:18 följande:
Jag gjorde så att jag glesade ut amningarna. Lät dottern vara vaken en stund och äta med lite längre mellanrum, efter ett tag så sov hon lite längre mellan amningarna, och då började jag om och glesade lite mer. Till slut så sov hon hela nätter.
Gjorde du detta på natten också? Att ni båda var vakna en stund?
Min vaknar och gråter, ammas och somnar direkt om.
Om jag vaknar nog att kunna tänka så försöker jag erbjuda napp när bebisen vaknar, ibland räcker det men ofta hinner jag knappt lägga mig innan hon spottat ut den och gråter igen. Då är det amning som gäller.
Dockan skrev 2016-08-15 16:42:37 följande:
Min son helammades och är ett barn som vaknat mycket alltid. Både natt och dagsömnen.
Han slutade dock nattamma själv när han var ca 6,5-7 mån och någon månad efter det började han rata amningen mer och mer och vi trappade av på hans bevåg under ca 3-4 veckor.
Hela nätter har dock inte blivit vanliga förrän denna sommaren, och han blev 1,5 år i maj. Nu är kanske 5/7 nätter hela nätter.
Jag upplever inte att nattamningen orsakade alla uppvak, snarare bara att det var ett sätt att somna om. Vår värsta sömnperiod hade vi mellan 8,5 mån-11 mån - dvs utan amning.
Min son tryckte helt enkelt bort bröstet när han inte ville amma mer nattetid. Han ville bara få nappen sen somnade han om.
Va skönt att han fick sluta själv. Det är något sådant jag hoppas på.
Känns dock tufft om jag har det värsta framför mig när separationsfasen kickar in. ^^