• Skorpion76

Misshandeln på bussen

I veckan har vi kunnat höra på nyheterna om en busschaufför som misshandlade en invandrarkille ombord på bussen. Vad tycker du om chaufförens agerande. Hur hade du agerat om du var i chaufförens skjorta?

Emporium Pethead
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Misshandeln på bussen
  • Aikido

Tycker ingenting ännu. Har man hört chaufförens version? Vad hände innan?

• Frontline

Kollar man videoklippet så tycker jag att det ser ut som att det är lite klipp i det så vi har nog inte fått sett hela sanningen tror jag.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • The one in Blue

Det finns inga omständigheter som skulle ursäkta hur den chauffören betedde sig. Ingenting. Inte heller de fega idioterna som såg och inte ingrep. Skäms Sverige.

• U never saw me

Chaufförens version skiljer sig ganska markant från killens. Konstigt att ingen av vittnena uttalat sig om vad som egentligen hände? Efter att ha läst bådas versioner misstänker jag att det hela handlar om ett missförstånd och eventuellt en kulturkrock gällande hur det fungerar i kollektivtrafiken. Men chaufförens agerande att gå till fysisk attack är absolut inte ok. Inte ens om killen tidigare påbörjat det. Våld får användas i nödvärn, det var inte  en sådan situation just då när chauffören tappade kontrollen helt. 

• Frontline
    Sonderslagetulna skrev 2016-07-22 18:14:18 följande:
    Man ser ju i videon hur chaffisen tar sig för sig högra underarm. Så det är fullt möjligt att immigranten har slagit till honom i armen. Sen frågar chaffisen var hans mobil är vilket stödjer chaffisens utsago om att flyktingen ska ha slagit honom på armen för att ta chaffisens mobiltelefon.

Sen labbar chaffisen till migranten med vänster knytnäve vilket absolut stärker misstanken att han skadat sin högra underarm innan scenariot börjat.

Min fråga till er som "skäms" över chaffisen. Kan inte jag få slå sönder er underarm? En fraktur är ju ingenting. Låt mig slå sönder er underarm så ska vi se om ni inte blir riktigt förbannade. Ni säger att det är fel att slå tillbaka. Jag säger låt mig slå in en fraktur i er underarm så att jag kan vara 100 % säker på att ni inte är ett gäng hycklare utan livserfarenhet.
    Chauffören fick ett slag innan det började filmas så han fick en fraktur på sin högra arm..
  • nevermind
    The one in Blue skrev 2016-07-22 15:58:53 följande:

Det finns inga omständigheter som skulle ursäkta hur den chauffören betedde sig. Ingenting. Inte heller de fega idioterna som såg och inte ingrep. Skäms Sverige.

• infochristina
    The one in Blue skrev 2016-07-22 15:58:53 följande:
    Klart man blir förbannad om man får ett slag på högerarmen så man får en fraktur
  • Frontline
    infochristina skrev 2016-07-23 15:51:15 följande:
    Klart man blir förbannad om man får ett slag på högerarmen så man får en fraktur
    Precis...

Sen kan man ju undra varför idioten som filmade det hela inte försökte avstyra det..
  • EnGladPingvin

Chaufförens beteende är naturligtvis helt oacceptabelt. Det sagt tror jag det ligger en del bakom det här som inte syns på filmen eller rapporteras i media. Spontant är min känsla att man velat framkalla, provocera, en reaktion hos chauffören och sedan haft en person redo att filma. Kanske har chauffören betett sig som en skit tidigare och man vill sätta dit honom, t.ex.? Eller så vill man ha en artikel i AB. Oavsett ska han såklart inte göra som han gör, men jag kan ju också undra vem det är som filmar utan att ingripa. Inte ens säger något.

• Tuuuuuuuut

Som vanligt när två personer slåss har båda med stor sannolikhet gjort dumma saker. Våld är bara ok i självförsvar och det verkar det inte vara frågan om från ngn av männen. Töntigt, om ni frågar mig.

• K Kalle
    Aikido skrev 2016-07-22 15:25:29 följande:

Tycker ingenting ännu. Har man hört chaufförens version? Vad hände innan?

Det hade visst varit en massa problem med asylsökande under lång tid plus att migranten var den som började slå.
  • Moderno
    Frontline skrev 2016-07-22 21:23:11 följande:

Chauffören fick ett slag innan det började filmas så han fick en fraktur på sin högra arm..

Jag har inte sett videon och kan inte ta ställning till vad som verkar vara rätt eller fel, men däremot undrar jag varför inlägget som citeras av dig anmäldes och togs bort. Varken språkbruk eller något annat framstår väl som uppseendeväckande (även om det sista stycket kanske var provocerande)?
  • PixieP

Övrigt svar. Han gjorde rätt - men han gjorde fel. Han hade all rätt att bli förbannad - men han borde ha straffat killen via de lagliga kanalerna.

• K Kalle

De asylsökande kanske borde gå en kurs i hur man åker buss i Sverige. Det är inget självklart att man inte kan hoppa på och av bussen var som helst. Deras busskort borde också förses med foton. Tydligen säljer många sina kort och tjuvåker sen (och blir aggressiva när de nekas komma ombord).

• Skorpion76
    K Kalle skrev 2016-07-28 07:59:15 följande:

De asylsökande kanske borde gå en kurs i hur man åker buss i Sverige. Det är inget självklart att man inte kan hoppa på och av bussen var som helst. Deras busskort borde också förses med foton. Tydligen säljer många sina kort och tjuvåker sen (och blir aggressiva när de nekas komma ombord).

Hihi, vilken bra idé du kom med!
    Emporium Pethead
  • Wolt

Jag tycker det är märkligt att aslylanten lyckades skaffa fram en skjuts som förföljde bussen till nästa hållplats. Jag menar det är synnerligen märkliga omständigheter. Inte ens jag som är välintegrerad här har möjligheten att ringa efter någon som kommer på stubinen och skjutsar mig till nästa busshållplats. Inte ens om vederbörande redan satt i bilen skulle jag hinna ifatt en buss. Det tar väl en 10 minuter för en bil att komma till en även inom ett relativt kort avstånd. Då är bussen redan långt bort från nästa bullshållsplats.

• Skorpion76
    Wolt skrev 2016-07-30 13:57:59 följande:

Jag tycker det är märkligt att aslylanten lyckades skaffa fram en skjuts som förföljde bussen till nästa hållplats. Jag menar det är synnerligen märkliga omständigheter. Inte ens jag som är välintegrerad här har möjligheten att ringa efter någon som kommer på stubinen och skjutsar mig till nästa busshållplats. Inte ens om vederbörande redan satt i bilen skulle jag hinna ifatt en buss. Det tar väl en 10 minuter för en bil att komma till en även inom ett relativt kort avstånd. Då är bussen redan långt bort från nästa bullshållsplats.

Precis!
    Hardly Pethead
  • KillBill
    Wolt skrev 2016-07-30 13:57:59 följande:

Asylanten? Är du tysk invandrare eller finns det någon annan anledning till att du använder ett ord på ett annat språk än svenska?
Svar på tråden Misshandeln på bussen