• nagelfilen

Förlossningsdepression

Hej,

Har en bebis på 5 månader och jag har sedan hon var en månad gammal varit mycket ledsen och haft mycket ångest och oro. Vissa dagar mer eller mindre, men känner inte att det blir bättre. Jag kan inte sova om nätterna pga av ångest. Sover kanske "bra" 2 dagar i veckan. Är det inte pga av bebis så är det pga av mig själv jag inte sover. Känner sån stress hela tiden inom mig. Ibland vill jag bara fly för att bli av med ångesten, men jag kan inte.

Jag älskar min bebis, men det är ensamheten hemma, omställningen och sömnbristen som antagligen gör detta med mig. Jag försöker gå ut varje dag med vagnen och pappa har tagit föräldraledighet 2 dagar i veckan. Lik väl har jag ångest, oro och svårt för att sova. Sover dock bättre dessa dagar han är hemma då han kan ta nattmatningen. Innan förlossningen var jag 100% anställd och jobbade 8 timmar om dagen och träffade människor. Nu träffar jag inte många. Visst förstod jag att det skulle vara tufft att vara förälder, men detta var jag inte alls beredd på. Har hört om förlossningsdepression, men tänk att det händer inte mig.

Skulle vilja att om det är fler som känner som jag skriver, ni som varit med om detta skriver och ni som varit med om det och blivit bra skriver. Skulle vara så tacksam att få läsa om andra som har/haft det likadant.

Är det en förlossningsdepression ? Blir det bättre av sig själv ju längre tiden går eller behöver jag medicin ? Någon som har erfarenhet av det ? Jag är så rädd för att bli beroende och sedan inte kunna lägga av. Eller ska jag bara tänka på här och nu för att bli bra ?

Har pratat med psykolog ett antal ggr, men vet inte om det hjälper. Tyckt att det kändes bra ibland när jag pratat, men nu har jag inte gått på en månad då det varit semester. När jag frågade henne om hon trodde jag hade en förlossningsdepression så sa hon nej och trodde jag hade en livskris. Ingen aning ?

Hoppas där är någon som kan svara.

/N

• Svar på tråden Förlossningsdepression
  • Anonym (Förlossningsdepp)

Man kan inte bli beroende av antidepressiv medicin. Låter visst som att du har förlossningsdepression. Du kan helt klart bli hjälpt av medicin + samtalskontakt, tveka inte på att prova det i kombination. Är såklart en stor omställning i livet som även kan utlösa livskris. Inte konstigt att man inte känner igen sig själv när man är ensam så mkt på dagarna utan kollegor att prata med osv. Försök att komma ut och träffa andra mammalediga.

• CarroAN

Jag känner också så, fast jag har inga problem med sömnen. Men jag känner mig ensam, låst, stressad, får lätt panik etc. Till skillnad från dig har jag väldigt lite avlastning och den avlastning jag har är ifrån min pappa och varje gång känner jag mig "dum" som lämnar ifrån mig min bebis och stör hans liv, typ.
    Jag ringde psykiatrin här där vi bor för minst 1 månad sedan (säkert mer men jag har ingen tidsuppfattning) och fick en tid 27 juli, så jag har inte fått träffa någon ännu. Jag är däremot lite emot att få diagnosen förlossningsdepression, för jag har mått lika dåligt förut bara att jag inte sökt hjälp, skillnaden är bara att jag vill ha hjälp för min sons skull. Han ska inte behöva växa upp med en olycklig mamma.

Jag har alltså inget råd att ge dig för jag sitter mitt i det själv, men det kan i alla fall vara skönt att veta att man inte är ensam. Jag känner dock själv att jag inte är emot medicin, om det inte hjälper att bara prata, men jag skulle inte vilja ta medicin på en gång bara för att det är lättare för dem (känns som att det ibland skrivs ut lite för lättvindigt). 

Åh det här kanske blev väldigt osammanhängande och inte alls vad du ville ha för typ av svar. Har så svårt med koncentrationen just nu - antar att det är en del av det hela.

• sams mamma

jag har varit likadan. min son är nu 5 månader, började äta antidepmedicin för snart 3 veckor sen och NU kan jag njuta av dagarna hemma med honom.
    har mått så oerhört dåligt och haft sån panik och ångest.
    vet inte om jag hade förlossningsdep, men känns som det. fick medicinen utskriven 2 mån efter förlossningen men försökte in i det längsta att klara mig utan. nu är jag mkt glad att jag började ta den och önskar att jag gjort det tidigare! 
    är så tacksam över att få hjälp och att det äntligen känns som det SKA.

kan tillägga att vår son var mkt efterlängtad och jag inte hade trott att det skulle vara rosa fluff och en dans på rosor innan han föddes.

hoppas du får hjälp, det blir lättare och det går att må bra igen.
    kram

• Ingrediensen

Jag fick en förlossningsdepression med mitt första barn. Det var en tuff förlossning som slutade med akutsnitt och sen skrek bebisen väldigt mycket. Så jag intalade mig att jag skulle må bättre när han skrek mindre men i efterhand insåg jag att det var depression. Min pappa var dock den enda som såg det och ville jag skulle börja med antidepressiva (han är läkare). Men jag ville inte bl.a. för att jag ammade. Efter 8 månader började jag må bättre så visst kan man bli bra utan medicin (eller samtal för den delen). Kanske hade det gått snabbare med hjälp.
    Lycka till hur du än väljer att göra!

• Mooomin

Ååååh, trodde det var jag som hade skrivit typ... Kände exakt sådär jag med. Jag vet inte om jag hade en förlossningsdepression, men bra mådde jag då inte, rent generellt. Jag blev "bra" igen av mig självt dock. Det vände nån gång strax innan han blev ett halvår typ. Värst var det de två första månaderna..

• nagelfilen

Sams mamma.
    Skönt att du mår bättre. Har läst att det kan ta flera månader innan anti-depressiva når full effekt. Skönt att dina redan hjälper. Vad har du för några? Finns ju många olika. Har du någon samalskontakt också ?

Jag funderar mer och mer på anti-depressiva. Men så jädra nojjig för att jag ska bli beroende. Tänker att jag har haft lätt för att få ångest tidigare i mitt liv och tänk då om detta gör det svårt för mig att sluta med dem sedan ?

• CarroAN

Ja, jag trodde ju att jag skulle få träffa en psykolog och få prata men jag fick bara träffa en läkare som skulle utvärdera om jag behövde medicin på en gång eller bara samtalskontakt. Jag fick antidepressiva utskrivna och får en kallelse till psykolog inom en månad. Sjukt att det ska ta sån tid tycker jag ^^

Hur går det själv?

• monika22650

Gärna kan ni berätta hur ni hade med förlösningdepression ?
    Jag mår jätte dålig själv ????

• Lyckan 382

Prata med BVC är mitt råd. Där ska finnas psykologer, läkare och annan personal som är de mest kunniga vad gäller förlossningsdepression.

• sams mamma2

jag äter sertralin. ja va också så himla rädd att ja skulle bli beroende, men jag kan ärligt säga att nu när jag börjat äta dem och mår så här mycket bättre och kan ta hand om min son så här bra och njuta av varje dag... isåfall skulle det vara SÅ värt det om jag sen blev beroende. alltså, det jag menar är att det är värt det i det långa loppet! 
    jag har fått tid till måndag för samtal hos psykolog, alla har varit på semester så det blev tid först nu.

• monika22650
    sams mamma2 skrev 2016-08-04 20:32:04 följande:

jag äter sertralin. ja va också så himla rädd att ja skulle bli beroende, men jag kan ärligt säga att nu när jag börjat äta dem och mår så här mycket bättre och kan ta hand om min son så här bra och njuta av varje dag... isåfall skulle det vara SÅ värt det om jag sen blev beroende. alltså, det jag menar är att det är värt det i det långa loppet! 
    jag har fått tid till måndag för samtal hos psykolog, alla har varit på semester så det blev tid först nu.

Hur länge har du använd tabletterna?
  • Malin UMU

Hej!

Vi är två studenter på socionomprogrammet vid Umeå universitet och vi skriver just nu vår kandidatuppsats i socialt arbete. Uppsatsen kommer att handla om förlossningsdepression med särskilt fokus på mödrarnas upplevelser av detta. Vi tycker att förlossningsdepression är ett viktigt ämne att lyfta och vi vill göra det utifrån de drabbades egna perspektiv.

Vi söker nu kvinnor över 18 år som drabbats av en förlossningsdepression och skulle kunna tänka sig att ställa upp på en intervju. Vi ser helst att du tagit dig ur eller upplever att du är på väg ur depressionen. Vi skulle vilja genomföra intervjuerna inom de närmsta veckorna, antingen genom att vi möts alternativt över Skype/telefon beroende på vad som känns bäst för dig och vad som är genomförbart. Självklart kommer du att vara anonym och inga namn eller uppgifter kommer att kunna härledas tillbaka till dig senare.

Är du intresserad eller känner du någon som är intresserad av ställa upp på en intervju så får du gärna höra av dig till någon av oss, maila Malin på [email protected] eller Elin på [email protected]. Du är också varmt välkommen att höra av dig om du har några frågor eller funderingar kring studien i sig eller vad det skulle innebära att ställa upp på en intervju! Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Elin Sjöström och Malin Törnell.
Svar på tråden Förlossningsdepression