Förlossningsdepression
Hej,
Har en bebis på 5 månader och jag har sedan hon var en månad gammal varit mycket ledsen och haft mycket ångest och oro. Vissa dagar mer eller mindre, men känner inte att det blir bättre. Jag kan inte sova om nätterna pga av ångest. Sover kanske "bra" 2 dagar i veckan. Är det inte pga av bebis så är det pga av mig själv jag inte sover. Känner sån stress hela tiden inom mig. Ibland vill jag bara fly för att bli av med ångesten, men jag kan inte.
Jag älskar min bebis, men det är ensamheten hemma, omställningen och sömnbristen som antagligen gör detta med mig. Jag försöker gå ut varje dag med vagnen och pappa har tagit föräldraledighet 2 dagar i veckan. Lik väl har jag ångest, oro och svårt för att sova. Sover dock bättre dessa dagar han är hemma då han kan ta nattmatningen. Innan förlossningen var jag 100% anställd och jobbade 8 timmar om dagen och träffade människor. Nu träffar jag inte många. Visst förstod jag att det skulle vara tufft att vara förälder, men detta var jag inte alls beredd på. Har hört om förlossningsdepression, men tänk att det händer inte mig.
Skulle vilja att om det är fler som känner som jag skriver, ni som varit med om detta skriver och ni som varit med om det och blivit bra skriver. Skulle vara så tacksam att få läsa om andra som har/haft det likadant.
Är det en förlossningsdepression ? Blir det bättre av sig själv ju längre tiden går eller behöver jag medicin ? Någon som har erfarenhet av det ? Jag är så rädd för att bli beroende och sedan inte kunna lägga av. Eller ska jag bara tänka på här och nu för att bli bra ?
Har pratat med psykolog ett antal ggr, men vet inte om det hjälper. Tyckt att det kändes bra ibland när jag pratat, men nu har jag inte gått på en månad då det varit semester. När jag frågade henne om hon trodde jag hade en förlossningsdepression så sa hon nej och trodde jag hade en livskris. Ingen aning ?
Hoppas där är någon som kan svara.
/N