• EmmaRobin

Ammar länge och ofta

Min grabb är snart 2 och 1/2 månad. Han vill gärna ligga och äta i 40-60 minuter. För att sedan vilja äta igen efter 1 1/2-2 timmar från det att han slutat äta. Någon mer som har det så eller som vet vad det kan bero på? Ska tilläggas att han ätit såhär i princip sedan amningen kom igång, som var ca 1 vecka efter att han föddes.

• Svar på tråden Ammar länge och ofta
  • SSL

Det är väldigt olika men det viktigaste är att du följer babyn. Vill babyn amma ofta så finns det en anledning till det. Ofta vill babyn öka produktionen.

Känner du när det rinner till? Hör du att babyn får i sig ordentligt eller ligger han mest och snuttar?

• EmmaRobin
    EmmaRobin skrev 2016-07-15 07:41:11 följande:

Min grabb är snart 2 och 1/2 månad. Han vill gärna ligga och äta i 40-60 minuter. För att sedan vilja äta igen efter 1 1/2-2 timmar från det att han slutat äta. Någon mer som har det så eller som vet vad det kan bero på? Ska tilläggas att han ätit såhär i princip sedan amningen kom igång, som var ca 1 vecka efter att han föddes.

Kan det bero på att han inte blir tillräckligt mätt tro? För det är ett himla stressmoment om man ska iväg eller så. För man går bara och tittar på klockan hela tiden och stressar upp sig över att han snart ska ha mat igen
  • EmmaRobin
    SSL skrev 2016-07-15 08:23:07 följande:

Det är väldigt olika men det viktigaste är att du följer babyn. Vill babyn amma ofta så finns det en anledning till det. Ofta vill babyn öka produktionen.

Känner du när det rinner till? Hör du att babyn får i sig ordentligt eller ligger han mest och snuttar?

Ja det känner jag att det gör.

Det är både och, han äter effektivt i 15-20 minuter. Sen ligger han mest och snuttar. Han blir arg och ledsen om man försöker ta bort han. Så jag låter han ligga tills han släpper själv.
  • Linnis92

Min första tanke var om han inte blir mätt. Ta upp frågan med din BVC söterska. Prova ge ersättning vid något mål och se hur han reagerar med det?

• Misscaswell

Går han upp i vikt som han ska? I så fall är det knappast någon fara att han inte blir mätt. Min son ville också snutta heela tiden typ de första 5 månaderna - han trivdes helt enkelt där! Vissa bebisar behöver mer närhet än andra, och att amma är ju den ultimata formen av närhet för ett litet barn. Har du testat bärsjal eller ergonomisk sele (tex Tula, Manduca, Ergobaby)? Det går att amma med bebisen i en sån (sök på youtube!), vilket kanske kan lösa stressmomentet runt amningen när du ska iväg.

• EmmaRobin
    Misscaswell skrev 2016-07-15 10:05:07 följande:

Går han upp i vikt som han ska? I så fall är det knappast någon fara att han inte blir mätt. Min son ville också snutta heela tiden typ de första 5 månaderna - han trivdes helt enkelt där! Vissa bebisar behöver mer närhet än andra, och att amma är ju den ultimata formen av närhet för ett litet barn. Har du testat bärsjal eller ergonomisk sele (tex Tula, Manduca, Ergobaby)? Det går att amma med bebisen i en sån (sök på youtube!), vilket kanske kan lösa stressmomentet runt amningen när du ska iväg.

Även om han går upp i vikt osv tänker jag ju inte låta han gå hungrig..

Bärsele har vi inte provat. Ska göra det nästa vecka när vi ändå ska iväg.
  • MammAmma

Mina ungar har varit likadana upp till 6 månaders åldern och det har absolut inte berott på att de inte blivit mätta. De har varit runda som små köttbullar. Det är ju varmt, tryggt och gosigt hos mamma vid bröstet, efter att ha legat i 9 månader inuti mammas kropp med stadig näringsinförsel är det ju inget konstigt med att famnen vid bröstet är favoritstället nummer 1 för de små.

• Pannkakans

Hade det precis lika med min dotter men hon ammade oftare ändå. Ibland kändes det som jag höll på att bli knäpp och tänkte att något måste vara fel, men hon behövde helt enkelt den närheten och tryggheten. Var absolut inte att hon åt konstant under tiden hon ammade utan småsnuttade också. Kommer inte ihåg hur länge det höll i sig men till runt 4-5 månader innan det blev kortare amningar och längre mellanrum.

• Misscaswell
    EmmaRobin skrev 2016-07-15 11:29:00 följande:
    Även om han går upp i vikt osv tänker jag ju inte låta han gå hungrig..

Bärsele har vi inte provat. Ska göra det nästa vecka när vi ändå ska iväg.
    Nej, såklart! Låt honom amma så mycket han vill, tycker jag. Såg nu att jag skrev otydligt. Vad jag menade är: om han går upp som han ska tror jag inte att han snuttar för att han behöver mer mat, utan för att det är mysigt.
  • Swagger

Min dotter var likadan de första 7 månaderna, dygnet runt. I början var det oftare än varannan timma, alltså mellan start amning och start amning igen, men efter ca 1 månad fick hon bara amma varannan timma i samråd med BVC av olika anledningar. När hon bar ca 2-3 månader släppte jag på det och hon fick amma fritt igen, men då hade hon vant sig vid varannan timma, så det var vad det blev, dygnet runt... ungefär.

• Litet My
    EmmaRobin skrev 2016-07-15 08:28:24 följande:
    Ja det känner jag att det gör.

Det är både och, han äter effektivt i 15-20 minuter. Sen ligger han mest och snuttar. Han blir arg och ledsen om man försöker ta bort han. Så jag låter han ligga tills han släpper själv.
    Snuttandet beror på att han ökar upp din mjölkproduktion. Den stimuleras av snuttandet, det beror på att han växer, behöver mer mat och det är det "naturliga sättet" att öka din produktion.
  • Alexi

Det är fullständigt normalt. Det är en myt att det ska gå 3-4 timmar mellan gångerna, det är många bebisar som äter mycket oftare än så. Utgå från att en sån liten bebis vill amma hela tiden och lär dig amma överallt och i bärsele osv så blir det mycket lättare.

• Ingrediensen

Låter fullkomligt normalt!
    Med tredje barnet har jag haft så kort som en kvart på mig mellan amningarna för att fylla på vatten, kissa etc. Men jag har tyckt set var ok, för jag har haft tiden och möjligheten. Från ca 3 månader blev det lite kortare amning och det gick längre tid emellan.

Svar på tråden Ammar länge och ofta