Inlägg från: EmmaRobin |Visa alla inlägg
  • EmmaRobin

Ammar länge och ofta

Min grabb är snart 2 och 1/2 månad. Han vill gärna ligga och äta i 40-60 minuter. För att sedan vilja äta igen efter 1 1/2-2 timmar från det att han slutat äta. Någon mer som har det så eller som vet vad det kan bero på? Ska tilläggas att han ätit såhär i princip sedan amningen kom igång, som var ca 1 vecka efter att han föddes.

• Svar på tråden Ammar länge och ofta
  • EmmaRobin
    EmmaRobin skrev 2016-07-15 07:41:11 följande:

Min grabb är snart 2 och 1/2 månad. Han vill gärna ligga och äta i 40-60 minuter. För att sedan vilja äta igen efter 1 1/2-2 timmar från det att han slutat äta. Någon mer som har det så eller som vet vad det kan bero på? Ska tilläggas att han ätit såhär i princip sedan amningen kom igång, som var ca 1 vecka efter att han föddes.

Kan det bero på att han inte blir tillräckligt mätt tro? För det är ett himla stressmoment om man ska iväg eller så. För man går bara och tittar på klockan hela tiden och stressar upp sig över att han snart ska ha mat igen
  • EmmaRobin
    SSL skrev 2016-07-15 08:23:07 följande:

Det är väldigt olika men det viktigaste är att du följer babyn. Vill babyn amma ofta så finns det en anledning till det. Ofta vill babyn öka produktionen.

Känner du när det rinner till? Hör du att babyn får i sig ordentligt eller ligger han mest och snuttar?

Ja det känner jag att det gör.

Det är både och, han äter effektivt i 15-20 minuter. Sen ligger han mest och snuttar. Han blir arg och ledsen om man försöker ta bort han. Så jag låter han ligga tills han släpper själv.
  • EmmaRobin
    Misscaswell skrev 2016-07-15 10:05:07 följande:

Går han upp i vikt som han ska? I så fall är det knappast någon fara att han inte blir mätt. Min son ville också snutta heela tiden typ de första 5 månaderna - han trivdes helt enkelt där! Vissa bebisar behöver mer närhet än andra, och att amma är ju den ultimata formen av närhet för ett litet barn. Har du testat bärsjal eller ergonomisk sele (tex Tula, Manduca, Ergobaby)? Det går att amma med bebisen i en sån (sök på youtube!), vilket kanske kan lösa stressmomentet runt amningen när du ska iväg.

Även om han går upp i vikt osv tänker jag ju inte låta han gå hungrig..

Bärsele har vi inte provat. Ska göra det nästa vecka när vi ändå ska iväg.
Svar på tråden Ammar länge och ofta