• Sommaren2016

HJÄLP

Hej! Behöver er hjälp, vill dock inte ha några anklagande svar tack!
    En jättelång historia kort:
    För snart 3 år sen separerade jag efter ett 20 års långt förhållande 2 barn. Jag å barnen flyttade till ny stad osv.
    Kaos och livet sög jag öppnade ingen post på ca 7-8 månader.... Jag jobbade och sov bort dessa månader. Ni kan ju räkna ut vad som händer då...Kronofogden!!!
    Blev utmätning på lön osv har idag bet.anmärkningar.

Träffade en underbar man och vi har det verkligen bra nu men detta är något som jag aldrig vill att han ska få veta...
    I mars flyttade vi ihop i en hyresrätt.

Jag har en bra chefstjänst på 3 enheter och jobbar och tjänar 41500:-
    Min sambo tjänar ca 50000:- i månaden. Han har dessutom en hel del skog o mark.

Nu vill han att vi tillsammans ska köpa fastigheten vi bor i.... Vill inget hellre men jag vet att jag inte kommer kunna få låna och jag kan inte tala om för honom det som jag bara vill få ogjort....hur skulle ni ha gjort???
    Jag vill ju klara ut mina skulder själv och inte dra in honom...

• Svar på tråden HJÄLP
  • mixXi

Det beror ju lite på. Hur stora är skulderna? Hur snabbt kan du få de avbetalda?

Fast när jag tänker efter beror det inte alls på. För är det lite skulder som snart är av betalda spelar det ju ingen roll, då är det bara att berätta, inget konstigt i det.

Är det stora skulder är det dock ännu viktigare att du berättar. Det kommer komma fram förr eller senare och nu är ju ett väldigt bra läge att berätta! Älskar han dig spelar det ingen roll. Kommer det fram vid senare tillfälle kommer han dock bli väldigt sårad att du inte berättat nåt tidigare.

• Sommaren2016

Det rör sig inte om 100 000.... Jag vet att han älskar mig och jag älskar honom och jag tror att han skulle förstå.
    Men jag är den som aldrig bett om hjälp och vill klara mig själv.

• Dexter dot com

När man går in i en seriös relation har man skyldighet att vara ärlig och det här påverkar ju honom i  allra högsta grad så självklart måste du berätta av respekt för din sambo. Jag personligen skulle kunna lämna min sambo om det kommit fram att denne ljugit för mig om en sån här sak. Betalningsanmärkningar är tråkigt men en lögn är ju ett svek.

• mixXi
    Sommaren2016 skrev 2016-06-30 10:52:07 följande:

Det rör sig inte om 100 000.... Jag vet att han älskar mig och jag älskar honom och jag tror att han skulle förstå.

Men jag är den som aldrig bett om hjälp och vill klara mig själv.

Men att du berättar för honom betyder ju inte att du inte klarar dig själv? Och skulle han erbjuda sig att hjälpa till så säger du helt enkelt att du har satt dig i den situationen själv och av den anledningen vill betala av det hela själv också. Men precis som dexter dot com skrev är en lögn ett svek. Ju längre tid in i relationen det går, desto mer upprörd skulle iaf jag bli om något sådant kom fram.
  • Sommaren2016

Ja jag vet och ni har rätt båda två!
    Men jag vet inte hur jag ska kunna berätta det....

• mixXi
    Sommaren2016 skrev 2016-06-30 11:25:35 följande:

Ja jag vet och ni har rätt båda två!

Men jag vet inte hur jag ska kunna berätta det....

Berätta bara rakt ut som det är. Inga krusiduller eller bortförklaringar. Säg att du inte är säker på att du kan få lån då du hade en period i ditt liv när du mådde dåligt och drog på dig en del skulder. Men att du nu tagit dig ur det hela och jobbar på att betala av skulderna. Och att ni inom ett par år säkert kan få lån ihop. Typ
  • XEmmabus

När man frågar folk vad som är viktigast i en ralation brukar de flesta svara uppriktighet, ärlighet och humor. Har du TS en annan uppfattning?

Alla har vi saker med oss i vår "ryggsäck" under livets gång. Vill du bygga en lång och seriös relation är det dags att öppna upp. Dra inte ut på det hela.

• Peter1962

Men herregud, om du sov bort 7-8 månader, bara jobba, med den lönen. Då har du väl pengarna på banken, bara att slanta in. Och berätta så klart. är det dina enda skulder har du det bra jämfört med många andra.

• Jamesdio

Berätta NU!
    Gör inte som min man som inte berättade alls utan jag fick veta när bolånet inte gick igenom när vi redan hade skrivit på kontraktet.

Sitter nu själv ordentligt i skiten med stora skulder.

• saia 72

Tja det är väl bara att berätta eller lämna relationen det är ju ditt val. Oavsett hur dåligt du mådde så har varje vuxen människa ett ansvar. Kan man inte ta det ansvaret ber man om hjälp av vänner eller eller söker vård.Att du inte kan ta ansvar har du visat en gång. Vill du bevisa det en gång till genom att inte berätta och fly relationen som ett barn som inte tar något ansvar? Det kan bara du avgöra.

Svar på tråden HJÄLP