• Vobbie

Pojkvän har sitt namn på sin pappas företag

Ska försöka fatta mig kort.

Min pojkväns pappa har ett företag som min pojkvän står på. Jag har fått reda på att varför det är så är för att hans pappa tidigare har skattefuskat på företaget och därför egentligen inte får bedriva företaget. Han bad min pojkvän att stå på företaget så att han kunde fortsätta bedriva företaget. Dum nog så skrev min kille på det och sköter just nu alla fakturor redovisar skatten osv.

Jag vill veta vad kan min kille hamna i för trubbel om han fortsätter stå på företaget. Han har ingen vetskap om hans pappa skattefusk eller ej då han tror naivt på att hans pappa talar sanning även när denna pappa har en historia bakom sig som lögnare, mutar folk och håller på med massor av bedrägerier. Min kille tro på att han inte gör sånt nu mer.

Under tiden som pappan inte står på företaget så har pappan skrivit in sig som arbetslös och utnyttjar både försäkringskassan och arbetsförmedlingen på pengar samtidigt som han har åtkomst till pengar intjänad på företaget.

Hur tar vi oss ut ur denna situation som bäst? Min kille vill inte lämna företaget just nu för att hans pappa är hotfull och kan skada hans familj om nu han bestämmer sig bara för att gå ur. Pappan och mamman är skilda och har en dålig historia bakom sig där pappan varit hotfull och velat döda henne osv. Pappan har dessutom utnyttjat min killes mamma då hon lät sitt namn stå på pappans företag förut och hon blivit skuldsatt då pappan satte dit henne.

Snälla alla tips är välkomna då jag är väldigt orolig för hur detta kan sluta för min pojkvän.

• Svar på tråden Pojkvän har sitt namn på sin pappas företag
  • Lena

Han tar över kontrollen av pengarna i företaget är rimligt.

• sportpappa

Vad är det för typ av företag? Aktiebolag antar och hoppas jag.
    Vem sköter bokföring och årsredovisning?
    Vad gör pappan med företagets pengar? Hur får han ut dem ur företaget? Allt ska redovisas och om det går ut som lön så är det skatt och arbetsgivaravgifter.

• Vobbie

Det är ett aktiebolag och min pojkvän står som styrelseledamot. Om min pojkvän skulle vilja säga upp sig från den posten kan han då bli återbetalningsskyldig för det som kan ha hänt under tiden han var med i företaget??

Det är pappan som sköter allt med årsredovisning och bokföring men det är min pojkvän som måste genom sin skatteverket godkänna uppgifterna och lämna in till skatteverket i och med att han står på det. Min pojkvän vet ingenting om hur man sköter företag utan det är pappan som säger till han vad han ska lämna in till skatteverket osv. Min kille har ingen aning om vart pengar hamnar eller tar vägen.

• sportpappa
    Vobbie skrev 2016-06-16 22:49:56 följande:
    Det är ett aktiebolag och min pojkvän står som styrelseledamot. Om min pojkvän skulle vilja säga upp sig från den posten kan han då bli återbetalningsskyldig för det som kan ha hänt under tiden han var med i företaget??
    Om han begår ett brott så kan han få ett personligt betalningsansvar. Han kan bli personligt ansvarig för att betala företagets skatteskulder. Han har ansvar för vad som händer i företaget under den tid han sitter i styrelsen.
    Om företaget går bra och pappan sköter alla skatteinbetalningar, redovisningar etc. som han ska så är det inte något att oroa sig för, men det är ett stort ansvar man inte vill ha på sina axlar i onödan och särskilt då man inte har någon insikt i vad som händer i företaget.
  • Vobbie

Så även om han skulle hoppa av nu så kan han bli skyldig för den tid han suttit i styrelsen framöver?

• infochristina

Hur kan ha lön från fpretaget om han har både a- kassa och sjukkassa eller tar han inte ut lön. svarta inkomsterkan han ju plocka ut

• Anonym (Egenföretagare)

Fy vilken knepig situation ni sitter i! Mycket av det där handlar om känslor, eftersom det inte är endast pengar det handlar om i nuläget, det är hans pappa. Men till att börja med, med all denna fakta i handen, hur satan kunde han gå med på det där?
    Okej, sen då. Antingen så pratar dom helt enkelt, "Hej pappa, du får hitta en annan målvakt nu för jag behöver syssla med det här.." Han kan ju börja med att ljuga, säga att han vet att polisen satt span på honom, på det sättet pappan kanske blir lite rädd, och låter honom gå. Sen om det inte är ett alternativ, och ni känner er hotade. Det finns inte mycket att göra än att helt enkelt anmäla pappsen. Tyvärr. Den sortens människor behöver stoppas, även om det är familj. Gammel gubben verkar inte ha respekt för något eller någon. Förr eller senare kommer din kille att råka illa ut. Om inte rent av ekonomiskt, så känslomässigt. Pga av att han vet vad pappan sysslar med kan han få fängelse. Och det är kanske lite surt för alla.

• sportpappa
    Vobbie skrev 2016-06-16 23:12:59 följande:
    Så även om han skulle hoppa av nu så kan han bli skyldig för den tid han suttit i styrelsen framöver?
    Om aktieägarna ger styrelsen ansvarsfrihet på bolagsstämman så kan de inte kräva skadestånd för hans tid i styrelsen.
    Däremot så kan han ju ha deltagit i lagbrott under sin tid i styrelsen. Det bör vara 5 års preskriptionstid på de brotten om de inte räknas som grova och då är det sannolikt 10 år.
  • Vobbie

Tänkte fråga en annan sak. Den här pappan har dessutom låtit bli att ge ut lön till min kille som är vd. Efter att ha frågat pappan om han kan tänka sig göra en utdelning eller lön för den tid som min kille har suttit som vd (alltså mer än ett år nu) så vägrar pappan detta. Vad kan man göra??

• Kjell2

Hur är ägandet av aktierna fördelat?

Hur mycket strid är din pojkvän beredd att ta med sin pappa?

• Dixie
    Vobbie skrev 2016-11-02 02:19:50 följande:

Tänkte fråga en annan sak. Den här pappan har dessutom låtit bli att ge ut lön till min kille som är vd. Efter att ha frågat pappan om han kan tänka sig göra en utdelning eller lön för den tid som min kille har suttit som vd (alltså mer än ett år nu) så vägrar pappan detta. Vad kan man göra??

Finns det något dokument som anger att han ska få lön, för bara för att han är VD utgår inte automatiskt lön - och det verkar ju inte som han är insatt i verksamheten och har jobbat i den?
  • Anonym (Ta hjälp)

Risken med en sådan människa som din pojkväns pappa är att han kommer sätta dit din pojkvän oavsett , om det på något sätt skulle gå åt skogen. Allt du beskriver gör att det låter som en farlig man utan gränser. Risken är att pappan redan fifflat och därav om det uppdagas kommer din pojkvän få skulden. Ni måste agera innan det hänt något/uppdagats något - nu alltså. Det bästa ni skulle kunna göra är att söka hjälp direkt, hos polisen eller liknande. Förklara situationen med att pojkvännen gick in i det pga manipulation/hot, inte har någon egentligen kontroll över företaget eller län, och kan inte lämna pga hot. På så sätt kan ni sätta din pojkvän i det säkra, pappan kommer få konsekvenser vilket kanske är vad din pojkvän vill undvika, men helt ärligt är det enda sättet. Alternativet är att din pojkvän kommer få ta smällen så småningom, trots att det är pappan som förtjänar det.

• Anonym (Ta hjälp)

Risken med en sådan människa som din pojkväns pappa är att han kommer sätta dit din pojkvän oavsett , om det på något sätt skulle gå åt skogen. Allt du beskriver gör att det låter som en farlig man utan gränser. Risken är att pappan redan fifflat och därav om det uppdagas kommer din pojkvän få skulden. Ni måste agera innan det hänt något/uppdagats något - nu alltså. Det bästa ni skulle kunna göra är att söka hjälp direkt, hos polisen eller liknande. Förklara situationen med att pojkvännen gick in i det pga manipulation/hot, inte har någon egentligen kontroll över företaget eller län, och kan inte lämna pga hot. På så sätt kan ni sätta din pojkvän i det säkra, pappan kommer få konsekvenser vilket kanske är vad din pojkvän vill undvika, men helt ärligt är det enda sättet. Alternativet är att din pojkvän kommer få ta smällen så småningom, trots att det är pappan som förtjänar det.

• Kjell2
    Anonym (Ta hjälp) skrev 2016-11-02 12:50:18 följande:

Tyvärr hjälper inte det. Sitter man i styrelsen och är VD för ett aktiebolag kan man inte svära sig fri från ansvar för det som har hänt. Däremot kan man avgå och på det sättet skydda sig mot framtida dumheter.

• Anonym (Ta hjälp)
    Kjell2 skrev 2016-11-02 12:54:24 följande:

Tyvärr hjälper inte det. Sitter man i styrelsen och är VD för ett aktiebolag kan man inte svära sig fri från ansvar för det som har hänt. Däremot kan man avgå och på det sättet skydda sig mot framtida dumheter.

Normalt sett nej. Pojkvännen är fortfarande ansvarig iom att han gick in i det, men om situationen är så att pappan hotat eller manipulerat honom till att ta den positionen är läget lite annorlunda. Om han inte kan lämna pga hot tillför det också. Tekniskt sett är han fortfarande ansvarig, men under vissa omständigheter kan det behandlas annorlunda.
  • Anonym (Ta hjälp)
    Kjell2 skrev 2016-11-02 12:54:24 följande:

Vad jag också glömde säga, möjligheten finns att pojkvännen slipper några konsekvenser om de tar hjälp, men om pojkvännen redan godkänt för Skatteverket åtminstonde en gång så finns trots allt fortfarande risken att han kan få ta en del av konsekvenserna för det men inte hela skulden (iom omständigheterna) om de tar hjälp, men alternativet är att om de inte söker hjälp och det hela sedan uppdagas - det kommer isåfall medföra värre konsekvenser för pojkvännen.
  • Anonym (Fy)

Min pappa hade AB men skötte det inte som han skulle så det gick i kk. Pga skulder hos leverantörer kunde pappa inte starta ett nytt bolag i sitt namn. Mamma ställde upp med sitt namn, pappa skötte allt och mamma hade noll insikt i företaget.

Företaget blev granskat, tror det gällde bokföringsbrott? Någon pärm saknades vid granskningen. Slutade med dagsböter för båda och några fjuttiga samhällstjänsttimmar för pappa. Mamma höll på att åka i fängelse men fick samhällstjänst eftersom hon inte var straffad tidigare. Hon slet som ett djur på en hästgård varje helg i flera månader, hela hennes semester gick åt till samhällstjänsten, hon jobbade dessutom heltid på sitt vanliga jobb.

Det höll på att knäcka henne totalt. Hon hade försökt få pappa att avveckla företaget i flera år innan detta utspelades.

Få din pojkvän att fly fältet.

• LBsson

Ett lite drastiskt drag, men det kanske måste till det i denna situation, skulle vara om din kille ansökte om personlig konkurs.
    Då blir han automatiskt fråntagen rätten att sitta i en bolagsstyrelse tills dess att konkursen är avslutad.

Ja, jag vet att det låter drastiskt, och blir en konsekvens i och med en anmärkning i kreditregistret en tid.

Men vad är valet?
    Att kanske dra på sig något skit som pappan drar in honom i som kan ge långt värre konsekvenser?
    Jo jag vet att andra har gett rådet att tex gå till polisen osv, men samtidigt sitter pojkvännen i en jäkla sits i och med att det är pappan det handlar om, och som dessutom verkar vara en man som tar till hot/våld om någon går emot honom.
    En konkurs är ju inte så mycket att göra nåt åt, och är något som myndigheter bestämmer över.

Andra nackdelar med denna variant är att man under konkurstiden inte får stå på, och teckna nya avtal, men det kanske TS kan göra under denna period?

Tja, som sagt, drastiskt, men en kompis till mig gjorde faktiskt å detta sätt för att på ett "snyggt sätt" komma ur ett aktiebolag som var svårt att ta sig ur då det var press från släktingar som var övriga ägare.

Svar på tråden Pojkvän har sitt namn på sin pappas företag