• Ballerinan

Min hund går på mig

Hej!

Min hund får vara i sängen och soffan. Men när jag ligger där skönt och han hoppar upp så går han på mig. Han går liksom över mig när han ska lägga sig på sin plats, ingen tanke på att detta inte alls är skönt för mig :p. Nu väger han bara 12 kg men en tass på bröstet eller rakt in i magen blir tungt. Har puttat bort honom ibland när han trampat på helt fel ställe, men då tar han det som att han inte får vara i sängen eller soffan. Okej det är ett litet problem, men andra hundar går väl inte på varandra? Om jag skulle gå på honom skulle jag ju knäcka honom. Vet att det är vanligt med små hundar som inte väger nått, men ni som har stora hundar hur gör dem?

Det är nämligen så att jag är gravid nu och gör extra ont när han trampar på mig. När bebis kommer vill jag att båda ska kunna mysa i sängen utan att hunden trampar! Tips :D

• Svar på tråden Min hund går på mig
  • Klickerträna

En tik hade väl signalerat till sin valp att det inte var okej, och så gör väl även vuxna hundar om de inte lärt sig tidigare.
    Om den misstolkar en knuff så testa med rösten när den är påväg att klättra upp på dig. Till min hund kan jag bara säga lite mörkt "app app" så avbryter hon och vet att hon var påväg att göra fel. Går inte rösten så putta inte bort utan ta tag och släpp, utan att avlägsna och se om hen backar själv. Alternativt lyft bort, men placera fortf i soffan.

• 8295

Hundar i flock råkar också gå på varandra ibland.

Min hane är duktig på att inte gå på oss när han passerar i soffan/sängen, däremot lägger han sig gärna rakt på oss för att mysa. Han har en viss uppfattning kring "aj", och hör han det brukar han flytta fötter/släppa leksaken om han råkat komma åt oss. Ligger jag under en filt har han dock svårt att förstå, då han anser det vara ett nytt lager inget man kan känna igenom.

Lyft bort den tass han ställt på dig och visa vars du vill att han lägger den istället. Hur gammal är han?

• Klickerträna

Låter f.ö henne gå på mig ibland men kräver att hon låter bli när jag önskar. Hon väger klumpiga 10kg. Men ibland ber jag henne lägga sig på mig. Att dock bara traska över som ingenting är ju lite ohyfsat. Men min gör också så vid enstaka tillfällen.

• Farfallos

Fåglar och insekter förstår inte glas så bra, är inte rädda för bilar osv. Djur är liksom lite för korkade för att helt och fullt ta in nya konstiga saker. Filt eller täcke är ett för nytt påfund för att hundar ska förstå det helt, och de fattar inte att det ligger någon under.

• Ballerinan
    8295 skrev 2016-05-25 09:37:00 följande:

Hundar i flock råkar också gå på varandra ibland.

Min hane är duktig på att inte gå på oss när han passerar i soffan/sängen, däremot lägger han sig gärna rakt på oss för att mysa. Han har en viss uppfattning kring "aj", och hör han det brukar han flytta fötter/släppa leksaken om han råkat komma åt oss. Ligger jag under en filt har han dock svårt att förstå, då han anser det vara ett nytt lager inget man kan känna igenom.

Lyft bort den tass han ställt på dig och visa vars du vill att han lägger den istället. Hur gammal är han?

Han är 3 år. Har inte tyckt att det varit jobbigt förrän nu när jag är gravid. Har nu tänka på varför han inte förstår att det gör ont på mig. Men jag kanske borde försöka med att visa att det faktiskt gör ont på mig än att blir arg på honom. Får väl börja pipa och säga aj. Aj funkar när vi leker och han biter för hårt, då känner han direkt att han gjorde illa en.
  • Birgitta02

Du förmänskligar hunden. Du tillåtit det sen han var liten så varför ska han plötsligt få traska över dig nu? Hundar tänker inte, de GÖR. Om han får gå på dina ben när du ligger, så begriper han inte varför han inte får gå på magen, eller nån annanstans.

• häxjakt
    Farfallos skrev 2016-05-25 09:48:35 följande:

Fåglar och insekter förstår inte glas så bra, är inte rädda för bilar osv. Djur är liksom lite för korkade för att helt och fullt ta in nya konstiga saker. Filt eller täcke är ett för nytt påfund för att hundar ska förstå det helt, och de fattar inte att det ligger någon under.

Jodå, en hund fattar att du ligger under filten. Vår hund begriper det bättre än karln i huset som ofta sätter sig på folks fötter om de är dolda av ett täcke eller filt (inte bitter alls...)

Varför hunden går på dig trots att den vet att du ligger där kan ha en miljon anledningar varierande alltifrån att den tycker att det är mysigt att känna din värme under sina tassar, den förstår inte att du ogillar det eller misstolkar dina signaler om obehag till att den tycker att soffan/sängen är hundens egendom och att du är ivägen när du ligger där och får skylla dig själv om du blir trampad på.

Det är väl precis som med människor, vissa har en stor personlig integritetssfär omkring sig och vissa verkar inte fatta det där med personligt utrymme alls. 
    Personkemi är viktigt, inte bara i en familj av människor utan också mellan andra sorters familjemedlemmar. 
    Ts och hennes hund har kanske bara olika uppfattningar om vad korrekt beteende i den personliga sfären är?
  • häxjakt
    Birgitta02 skrev 2016-05-25 09:52:14 följande:

Du förmänskligar hunden. Du tillåtit det sen han var liten så varför ska han plötsligt få traska över dig nu? Hundar tänker inte, de GÖR. Om han får gå på dina ben när du ligger, så begriper han inte varför han inte får gå på magen, eller nån annanstans.

Och du förenklar hundens intelligens tills den knappt finns kvar.
    Klart att hunden som är ett väl utvecklat flockdjur har en social intelligens. 

Min hund har inga problem med att skilja på om det är ok att gå på mig i soffan eller inte. Ibland får han lägga sig på mig och ibland har jag så ont att jag inte vill att han ens ska ligga i soffan hos mig. Oftast behöver jag inte be honom att låta bli, han vet redan.
  • 8295
    Ballerinan skrev 2016-05-25 09:48:59 följande:

Han är 3 år. Har inte tyckt att det varit jobbigt förrän nu när jag är gravid. Har nu tänka på varför han inte förstår att det gör ont på mig. Men jag kanske borde försöka med att visa att det faktiskt gör ont på mig än att blir arg på honom. Får väl börja pipa och säga aj. Aj funkar när vi leker och han biter för hårt, då känner han direkt att han gjorde illa en.

Om aj funkar i leksammanhang bör du föra över det till såna här situationer. Säg aj, flytta tassen, visa vars det är OK att stå och nöt in det beteendet. Puttar du bort honom förstår jag att han tänker "jaha nu får jag inte vara här" och blir förvirrad. Speciellt om beteende att gå på dig har varit tillåtet i 3 års tid.

Det är bra om alla förändringar du vill ha i hans beteende görs innan bebis kommer, så det inte blir en massa nytt omedelbart.
  • Ballerinan
    Birgitta02 skrev 2016-05-25 09:52:14 följande:

• Ballerinan
    Ballerinan skrev 2016-05-25 10:03:27 följande:

[/quote]

[quote=76656713][quote-nick]8295 skrev 2016-05-25 10:01:45 följande:[/quote-nick]Om aj funkar i leksammanhang bör du föra över det till såna här situationer. Säg aj, flytta tassen, visa vars det är OK att stå och nöt in det beteendet. Puttar du bort honom förstår jag att han tänker "jaha nu får jag inte vara här" och blir förvirrad. Speciellt om beteende att gå på dig har varit tillåtet i 3 års tid.

Det är bra om alla förändringar du vill ha i hans beteende görs innan bebis kommer, så det inte blir en massa nytt omedelbart.

Ja men det ska jag försöka med! :)
  • Ballerinan
    häxjakt skrev 2016-05-25 09:56:18 följande:

Jodå, en hund fattar att du ligger under filten. Vår hund begriper det bättre än karln i huset som ofta sätter sig på folks fötter om de är dolda av ett täcke eller filt (inte bitter alls...)

Varför hunden går på dig trots att den vet att du ligger där kan ha en miljon anledningar varierande alltifrån att den tycker att det är mysigt att känna din värme under sina tassar, den förstår inte att du ogillar det eller misstolkar dina signaler om obehag till att den tycker att soffan/sängen är hundens egendom och att du är ivägen när du ligger där och får skylla dig själv om du blir trampad på.

Det är väl precis som med människor, vissa har en stor personlig integritetssfär omkring sig och vissa verkar inte fatta det där med personligt utrymme alls. 

Personkemi är viktigt, inte bara i en familj av människor utan också mellan andra sorters familjemedlemmar. 

Ts och hennes hund har kanske bara olika uppfattningar om vad korrekt beteende i den personliga sfären är?

Ja vi ligger väldigt nära annars och myser och brottas och är väldig fysiska med varandra så det är säkert så att trampa på mig har ju varit okej dessa år eftersom jag inte gjort nått åt det. och i hundvärlden säger ju hundarna till varandra att det inte är okej direkt.
  • Ballerinan

Tack för era svar. Jag ska börja visa mer att det inte är skönt och när han hoppar upp så får jag visa mer vart det är okej att hoppa upp. Tror eller hoppas när bebis kommer att han är mer försiktig med den då han förhoppningsvis är smart nog att veta att det är en liten en. :)

• Rixa

Har ingen aning om varför de gör så men min gör det oxå. Ligger jag (lr nån annan) på golvet kliver hon över för att till slut sätta lr lägga sig på mig. Jag tillåter henne inte utan puffar bort henne. Ibland "fräser" jag åt henne o säger åt henne att gå ut. Är liksom ingen höjdare att ha en tung hund på magen om jag ligger o tränar t ex. 

Vi har jobbat ihop i arbetspass på 6-8 timmar o lever själva, hon o jag, så vi är ganska tighta o jag kan "fräsa" utan att hon tar illa upp. Hon är oxå äldre än din o har den självsäkerhet i sig som kommer med åldern. Tror att det är svårt att bli av med beteendet o att du får finna dig i att puffa bort honom lr som nån sa ta tag i honom utan att knuffa ner honom. Lät klokt. 

Jag har barnbarn o hon kliver över o på dem oxå. Lugnt o vänligt för att slicka på dem. Hon är ganska "slaskig" av sig o ska alltid slicka på alla utom mig. Hon vet att jag blir sur. Men jag får alltid passa henne med barnbarnen o låter henne inte vara med hursomhelst. Ja, ja jag vet att man alltid ska passa hund o barn om nu nån tänkte sig att kommentera det men jag menar passa att hon inte kliver runt, på, över. Får liksom vara med o styra henne. 

"Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Gizmo

Det är väl självklart att din hund går på dig eftersom du har tillåtit det hela tiden. Hunden förstår inte varför den inte får göra det nu, du måste visa att det är du som bestämmer - inte hunden.

• Klickerträna
    Gizmo skrev 2016-05-26 07:43:08 följande:

Det är väl självklart att din hund går på dig eftersom du har tillåtit det hela tiden. Hunden förstår inte varför den inte får göra det nu, du måste visa att det är du som bestämmer - inte hunden.

I vissa situationer bestämmer jag. I andra bestämmer min hund. Det handlar absolut inte om att hunden inte ska vara den som bestämmer, det handlar om vem som har företräde. Missgynnas jag av att hunden kliver på mig så bestämmer jag att det är opassande. Missgynnas hunden av att gå ut i regnet så får hunden bestämma att vi låter bli. Allt är situationsanpassat. Det är ett givande och tagande. Hunden kan ju inte tvingas bli totalt passiv och aldrig få bestämma.
  • Ballerinan
    Gizmo skrev 2016-05-26 07:43:08 följande:

Nä tycker inte det handlar om at någon ska bestämma, bara att få honom att förstå att det inte är så skönt. Men ja om jag hade visar från första stund att han inte ska gå på mig så hade han inte gjort det nu. Men var ju mer nyfiken på varför han gör det i hundens värld så att säga.
Svar på tråden Min hund går på mig