Inlägg från: häxjakt |Visa alla inlägg
  • häxjakt

Min hund går på mig

Farfallos skrev 2016-05-25 09:48:35 följande:

Fåglar och insekter förstår inte glas så bra, är inte rädda för bilar osv. Djur är liksom lite för korkade för att helt och fullt ta in nya konstiga saker. Filt eller täcke är ett för nytt påfund för att hundar ska förstå det helt, och de fattar inte att det ligger någon under.

Jodå, en hund fattar att du ligger under filten. Vår hund begriper det bättre än karln i huset som ofta sätter sig på folks fötter om de är dolda av ett täcke eller filt (inte bitter alls...)

Varför hunden går på dig trots att den vet att du ligger där kan ha en miljon anledningar varierande alltifrån att den tycker att det är mysigt att känna din värme under sina tassar, den förstår inte att du ogillar det eller misstolkar dina signaler om obehag till att den tycker att soffan/sängen är hundens egendom och att du är ivägen när du ligger där och får skylla dig själv om du blir trampad på.

Det är väl precis som med människor, vissa har en stor personlig integritetssfär omkring sig och vissa verkar inte fatta det där med personligt utrymme alls. 
    Personkemi är viktigt, inte bara i en familj av människor utan också mellan andra sorters familjemedlemmar. 
    Ts och hennes hund har kanske bara olika uppfattningar om vad korrekt beteende i den personliga sfären är?
  • häxjakt
    Birgitta02 skrev 2016-05-25 09:52:14 följande:

Du förmänskligar hunden. Du tillåtit det sen han var liten så varför ska han plötsligt få traska över dig nu? Hundar tänker inte, de GÖR. Om han får gå på dina ben när du ligger, så begriper han inte varför han inte får gå på magen, eller nån annanstans.

Och du förenklar hundens intelligens tills den knappt finns kvar.
    Klart att hunden som är ett väl utvecklat flockdjur har en social intelligens. 

Min hund har inga problem med att skilja på om det är ok att gå på mig i soffan eller inte. Ibland får han lägga sig på mig och ibland har jag så ont att jag inte vill att han ens ska ligga i soffan hos mig. Oftast behöver jag inte be honom att låta bli, han vet redan.
Svar på tråden Min hund går på mig