• Utflykt i verkligheten

Ensam skällande hund

Vår granne har en hund som lämnas ensam hemma om dagarna. Stackaren står och skäller och skäller ända tills någon kommer hem, vilket inte är förrän på eftermiddagen. Skällandet börjar redan vid 8-snåret.

Vad är det som gäller för ensamma hundar? Jag har försökt prata med grannen men de öppnar aldrig dörren. Någon som har något råd att ge mig? Mitt hjärta värker för den stackars hunden som uppenbarligen inte mår så bra av att bli lämnad ensam så länge.

• Svar på tråden Ensam skällande hund
  • Utflykt i verkligheten
    Snövits skrev 2016-05-23 09:23:56 följande:

Ring djurskyddsombudsmannen i er kommun. Alla kommuner har en. Ring via kommunväxeln.

Så bra att det finns en sådan! Ringer dit omgående. Tack för snabbt svar!
  • Birgitta02

Dessutom är det en orsak till vräkning. Vår granne tog hem en hund på prov. Efter en månad fick de lämna tillbaka hunden. Ohållbart för de som var hemma dagtid. Efter 2:a varningen från vår styrelse i föreningen insåg ägaren att detta inte gick.

Så funkar det inte med nåt djurskyddsombud så snacka med hyresvärden/brf-styrelsen.

• Utflykt i verkligheten
    Snövits skrev 2016-05-23 09:23:56 följande:

Ring djurskyddsombudsmannen i er kommun. Alla kommuner har en. Ring via kommunväxeln.

Vår kommun har inte någon djurskyddsombudsman, så tyvärr har inte alla en. De hänvisade istället till polisen som hänvisade till Länsstyrelsen ifall det gällde djurplågeri, vilket de inte tyckte att det var.

Så nu är jag lite villrådig. Kanske får jag kontakta hyresvärden och ta det den vägen istället som föreslaget.
  • viseversa

Man får för det första inre lämna hundar ensamma så länge. Sen stör det grannarna vilket inte heller är tillåtet. Hade på en gång anmält detta. Stackars hund.

• viseversa
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-05-23 10:09:03 följande:
    Vår kommun har inte någon djurskyddsombudsman, så tyvärr har inte alla en. De hänvisade istället till polisen som hänvisade till Länsstyrelsen ifall det gällde djurplågeri, vilket de inte tyckte att det var.

Så nu är jag lite villrådig. Kanske får jag kontakta hyresvärden och ta det den vägen istället som föreslaget.
    Att lämna en hund hemma i många timmar utan att kunna gå ut och kissa och bajsa är helt klart djurplågeri. Vad vad det för idiot du snackade med?
  • Birgitta02
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-05-23 10:09:03 följande:

Det tycker jag absolut du skall göra. Att ha en hund skällande 7-8 timmar varje dag blir ju outhärdligt för grannarna. Dessutom är det otroligt synd om hunden som tydligen varken ensamhetstränats, eller får det den behöver i form av sällskap och motion.

Så prata med hyresvärden. Berätta exakt vad du upplever.
  • Utflykt i verkligheten

Hyresvärden är kontaktad. Har skrivit ett mail där jag har beskrivit situationen och berättat vilken lägenhet det gäller.

Ska även ringa Länsstyelsen och åtminstone höra efter var deras gräns för djurplågeri går. De kanske resonerar på annat vis än polisen. För jag håller med, att lämna en hund ensam så länge ÄR plågeri. Det är bara att hoppas att de håller med.

• Anonym (max)

Hundar får enligt lag enbart lämnas ensam MAX 4 timmar i sträck. De är sociala varelser som behöver sällskap och närhet. Den persons som svarar så från länstyrelsen ska bli av med sitt jobb. Kom ihåg namnet och anmäl dem idioten. Klart som fan att en hund inte får lämnas ensam hela dagen. Den får man vara ensam 8 timmar om dagen men 4 timmar i sträck. Sedan är problemet att hunden skäller och stör andra.

• Anonym (max)

Läste fel, va de polisen som sa att det inte är olagligt? De har jag mer "förståelse" för att hen svarade även om det inte är ok. Men hade länstyrelsen sagt de som jobbar med djur är det väldigt illa. Finns folk som inte bryr sig om djur, därbland poliser som svarar så.

• viseversa
    Anonym (max) skrev 2016-05-23 10:53:54 följande:

Hundar får enligt lag enbart lämnas ensam MAX 4 timmar i sträck. De är sociala varelser som behöver sällskap och närhet. Den persons som svarar så från länstyrelsen ska bli av med sitt jobb. Kom ihåg namnet och anmäl dem idioten. Klart som fan att en hund inte får lämnas ensam hela dagen. Den får man vara ensam 8 timmar om dagen men 4 timmar i sträck. Sedan är problemet att hunden skäller och stör andra.

Ibland ännu längre än 8 timmar. Många har ju restid och barn som ska lämnas och hämtas. Hade vi haft hund hade den varit ensam från 6.30-16.00 varje dag. Då både jag och sambon jobbar och har både restid till jobbet samt barn som måste hämtas/lämnas på hemvägen. Tur vi inte har hund. Stackars hund. Självklart inte okej. Kan ju själv tänka mig hur det skulle kännas att behöva hålla mig så många timmar. :,(
  • Emmabo
    viseversa skrev 2016-05-23 11:08:58 följande:
    Ibland ännu längre än 8 timmar. Många har ju restid och barn som ska lämnas och hämtas. Hade vi haft hund hade den varit ensam från 6.30-16.00 varje dag. Då både jag och sambon jobbar och har både restid till jobbet samt barn som måste hämtas/lämnas på hemvägen. Tur vi inte har hund. Stackars hund. Självklart inte okej. Kan ju själv tänka mig hur det skulle kännas att behöva hålla mig så många timmar. :,(
    Därför ordnar man med hunddagis/dagmatte om man är borta hela dagen, annars ska man inte skaffa hund. Hur tänker folk egentligen?

Självklart är det djurplågeri! Hunden är ju ensam hela dagen och visar tydligt genom att skälla att den inte mår bra. Anmäl till länsstyrelsen omedelbart!
  • Utflykt i verkligheten

Länsstyrelsen har fått in min anmälan nu. Så nu kan jag bara hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Förstår verkligen inte hur man som hundägare inte fattar att hunden inte mår bra av att vara ensam så länge. Vi bor dessutom i ett område med flera hunddagis i närheten, så en lösning finns ju precis runt hörnet.

Själv har jag i perioder varit dagmatte, det lär ju finnas fler människor som gärna skulle vilja vara det om det nu saknas andra lösningar.

• The one in Blue
    Anonym (max) skrev 2016-05-23 10:53:54 följande:

Alltså det där stämmer dock verkligen inte. 6 timmar är vad lagen säger.
  • viseversa
    Emmabo skrev 2016-05-23 11:51:49 följande:
    Därför ordnar man med hunddagis/dagmatte om man är borta hela dagen, annars ska man inte skaffa hund. Hur tänker folk egentligen?

Självklart är det djurplågeri! Hunden är ju ensam hela dagen och visar tydligt genom att skälla att den inte mår bra. Anmäl till länsstyrelsen omedelbart!
    Precis. Och därför väljer vi att inte skaffa husdjur för att vi inte har tid. Man måste tänka på djuret i första hand.
  • viseversa
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-05-23 11:59:36 följande:

Länsstyrelsen har fått in min anmälan nu. Så nu kan jag bara hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Förstår verkligen inte hur man som hundägare inte fattar att hunden inte mår bra av att vara ensam så länge. Vi bor dessutom i ett område med flera hunddagis i närheten, så en lösning finns ju precis runt hörnet.

Själv har jag i perioder varit dagmatte, det lär ju finnas fler människor som gärna skulle vilja vara det om det nu saknas andra lösningar.

Dom struntar i det. Hunddagis är dyrt och då väljer dom hellre att låta hunden lida. Hemskt och hoppas verkligen länsstyrelsen reagerar snabbt.
  • Birgitta02
    viseversa skrev 2016-05-23 16:16:19 följande:
    Dom struntar i det. Hunddagis är dyrt och då väljer dom hellre att låta hunden lida. Hemskt och hoppas verkligen länsstyrelsen reagerar snabbt.
    Tyvärr är det nog så att de möjligen kommer tala om vad lagen säger. Är hunden välfödd och skött i övrigt kommer inte länsstyrelsen göra så mycket är jag rädd. Men vem vet?
    Däremot är det klart emot regler vad gäller störningar för hyresgäster. Och det är där hyresvärden kommer in.
Svar på tråden Ensam skällande hund