Vad är rimligt? Skilsmässa, arv etc.
Inledningsvis bör tilläggas att vi vare sig är gifta eller har köpt hus än. Eftersom vi går i dom tankarna för vi också diskussioner kring det, därav tråden.
Vi har två barn tillsammans och planerar köpa eller bygga hus. Min pappa lånar ut till kontantinsatsen på cirkus en halv miljon. Av såväl emotionella som praktiska skäl pratar vi giftemål. Nu till oenigheten!
Vi är överens om att testamentera att arv och gåvor ska betraktas som enskilda egendomar. Vad gäller min fars utlåning till kontantinsatsen ska den återbetalas med en amorteringstakt på 10 år. Skulle pappa dö under den här tiden tillfaller kontantinsatsen mig i form av arv, är vi gifta då och allt är bra låter jag delen ligga kvar i huset såklart. Skulle vi däremot skilja oss i samma veva anser jag att jag bör få den delen tillbaka eftersom jag rent krasst investerat, låt säga att pappa dog och efterskänkte 300.000kr av kontantinsatsen som ett arv som jag låter vara kvar i huset. Alltså vid bodelning får jag 300.000kr mer än min man. Är det rimligt?
En annan fråga. Min sambo säger att det här är orättvist och anser därför att om han, som han tänkt eftersom han är utbildad inom området, kommer göra allt beträffande ventilation i huset. För att slippa den kostnaden vid nybygge. Samtidigt säger han att han vid en eventuell skilsmässa skulle vilja ha pengar av mig för det. Alltså om han gjort arbete motsvarande 150.000kr i marknadspris borde få den delen mer än mig vid eventuell skilsmässa. Jag å andra sidan säger att det hi gör i och med huset är ju "vårt". Bortsett från arv och gåvor, för bådas del. Investerar
Men jag vet inte.. Jag kände mest hur lusten beträffande hus och giftemål rann ur mig för stunden vid den här diskussionen.. Jag vill inte känna att jag står i retroaktiv skuld till sambon för alla ören han tjänar mer än mig genom åren för att jag dels är hemma med våra barn men också tjänar mindre. Att han ska ha betalt för sin arbetstid i efterhand. Han pratar också om enskilda sparkonton som han kan ha eftersom han tjänar mer än mig.
Vad är en bra lösning beträffande hundägande och giftermål? Så en mot förmodan men ändå eventuell skilsmässa blir så smidig, rättvis och enkel som möjligt?