• Maramina

Vad är rimligt? Skilsmässa, arv etc.

Så som jag tror att jag och min man hade löst det så hade lånet från din pappa gå till er både. Vid skilsmässa så skulle ni ha lika mycket var kvar att betala på lånet. Eventuell vinst, eller skuld på husförsäljningen skulle ni dela på. Eventuellt arv skulle jag ha fått. Hade vi haft det bra skulle jag lagt den på huset, och inte förväntat mig att få ut något extra av detta vid skilsmässa.

Vad det gäller att mannen lägger ner arbete på huset så ser jag det som att det är självklart att han ska göra det om han kan, orkar och vill det. Det finns ingen anledning att låta någon annan göra det om man kan göra det själv, annat än att man prioriterar tiden med familjen. Men jag anser inte att han ska få betalt för det! För ska han ha lön för det så ska du få ersättning för förlorad inkomst från när du vabbar, är föräldraledig etc. Och så får ni sätta en timpenning på andra sysslor med huset/hushållet. För inte ska du jobba gratis medan han får lön!

Vad det gäller ekonomi så har jag och min man ända sedan vi flyttade ihop delat kostnaderna så att vi betalat procentuellt av våra inkomster till de gemensamma utgifterna.

• Maramina

Kan tillägga att ett tag efter att vi hade träffats ombildades hyresrätten vi bodde i till bostadsrätt och då jag var arbetslös vid det laget kunde jag inte ta några lån. Hade vi då gått skilda vägar så hade lägenheten och allt med den blivit hans. Däremot inte de saker vi i övrigt köpt tillsammans. Nu sålde vi istället lägenheten och vinsten gick till handpenning på huset vi bor i idag. Skulle vi nu gå skilda vägar så skulle alla våra skulder och tillgångar slås samman och delas lika mellan oss

Svar på tråden Vad är rimligt? Skilsmässa, arv etc.