• telly

Hur är det att ha 2,5 år mellan barnen?

Jag har fått för mig att 2,5 år verkar som en bra åldersskillnad, om man finge styra över det. Har ett barn och är lite sugen på syskon. Men vill orka och vill därför inte ha för nära (under 2 år känns jobbigt) samtidigt som jag vill att de ska vara ganska nära i ålder.

• Svar på tråden Hur är det att ha 2,5 år mellan barnen?
  • Falurödfärgforthewin

Vi har 2 år och 4 månader mellan, de är nu 3 och 5. Vår stora sov hela nätter från 6 mån och är väldigt lugn så graviditeten med lilla gick bra trots att jag var trött. Väldigt kul när lilla var nyfödd, enkelt fram tills han började krypa/gå, då var det tufft i ca 1 år tills han någorlunda lyssnade på tillsägelser och inte rev i alla storasyskonets grejer. Nu är det mycket lättare att ha båda än en av dem då de leker tillsammans, ganska mkt kiv vid 2 resp 4 1/2 men nu när stora är ute ur fyraårstrotsen är det mkt bättre. Jag har själv den åldersskillnaden till mitt närmaste syskon och vi har lekt och haft gemensamma kompisar jämt så jag hoppas på samma för dem. Men generellt är jag mkt nöjd med avståndet, OM vi haft en stor som varit mer av en vilding och med mer behov av passning, inte sovit på nätterna etc så hade jag dock väntat ytterligare ett år.

• Seven Costanza
    Lia4 skrev 2016-03-14 08:32:15 följande:

Jag tycker det var jättetufft att ha 2,5 år mellan mina första. Mina är stora nu men det har alltid varit mycket konkurrens mellan dom. Men trots detta är de väldigt tighta. Har 3,5 år mellan nr 2 och 3. Har känts mycket bättre på alla sätt!

Tror du att det gör någon skillnad för konkurrens mellan syskonen om de har samma kön eller olika?
  • Lia4
    Seven Costanza skrev 2016-03-14 19:55:27 följande:

Tror du att det gör någon skillnad för konkurrens mellan syskonen om de har samma kön eller olika?

Kan nog mycket väl vara så. Mina är av samma kön. Nummer tre är ju i och för sig också samma kön men där har det som sagt fungerat bättre från start. De leker jättebra ihop trots 3,5 år mellan dom.
  • mammalovis
    Seven Costanza skrev 2016-03-14 19:55:27 följande:
    För vår del tror jag inte könet spelat någon roll, utan mer personligheten. Den äldsta har alltid varit intensiv och mammig, då hon mest bara har mig. Pappan kan skämma bort henne varannan helg i 1,5 dygn med godis, chips, tv och filmer i massor. När hon kommer hem är hon gräslig, men kan få nästan panik om inte lillasyster är hemma.

Lillasyster är väldigt framåt, men lugn när det bara är hon och lillebror. Det ska bli spännande att se vad som händer när äldsta börjar ettan med läxor och läsning. Lillasyster har varit tidigare med mycket. Jag räknade till över 160 ord vid 2,5 på äldsta och 2 år med yngsta. Yngsta har en stor sångrepertoar redan 2,5 år). Hon är väldigt tålig på förskolan, men hemma är det grinigt dagarna i ända när storasyster tycker hon gör fel. Så det är på gott och ont.

Det ska bli kul att se relationen till lillebror så småningom. Just nu är de väldigt måna om honom.
  • Seven Costanza
    Lia4 skrev 2016-03-14 22:23:55 följande:

Kan nog mycket väl vara så. Mina är av samma kön. Nummer tre är ju i och för sig också samma kön men där har det som sagt fungerat bättre från start. De leker jättebra ihop trots 3,5 år mellan dom.

Härligt att det funkar bra med två av dem iaf. Är dina tre lika eller olika i personligheterna?
  • Seven Costanza
    mammalovis skrev 2016-03-14 22:38:55 följande:

För vår del tror jag inte könet spelat någon roll, utan mer personligheten. Den äldsta har alltid varit intensiv och mammig, då hon mest bara har mig. Pappan kan skämma bort henne varannan helg i 1,5 dygn med godis, chips, tv och filmer i massor. När hon kommer hem är hon gräslig, men kan få nästan panik om inte lillasyster är hemma.

Lillasyster är väldigt framåt, men lugn när det bara är hon och lillebror. Det ska bli spännande att se vad som händer när äldsta börjar ettan med läxor och läsning. Lillasyster har varit tidigare med mycket. Jag räknade till över 160 ord vid 2,5 på äldsta och 2 år med yngsta. Yngsta har en stor sångrepertoar redan 2,5 år). Hon är väldigt tålig på förskolan, men hemma är det grinigt dagarna i ända när storasyster tycker hon gör fel. Så det är på gott och ont.

Det ska bli kul att se relationen till lillebror så småningom. Just nu är de väldigt måna om honom.

Va härligt! Många påstår ju att storasyster-lillebror är den bästa kombinationen. Men är storasyster gräslig mot alla efter umgänget, eller bara mot syskonen eller bara mot er? Själv har jag en son och lutar lite åt att hoppas på en son till. Är väl att man vet vad man har antar jag .
  • lördagsgodis

Vi har storebror och lillasyster med 2 år emellan och det har funkat klockrent då tjejer är tidigare med de mesta och de är aom sagt bästa vänner:) sen har vi en lillasyster till med 5 1/2 år till syrran och ca 8 år till storebror så vi får se hur deras förhållande blir för tror inte yngsta kommer få ett nära syskon.

• Melisande
    telly skrev 2016-03-13 20:37:04 följande:

Bertram: Tack för ditt svar. Om fyraårstrotset är värre än treårstrotset borde det optimala vara 5 år mellan? Det känns lite långt, nästan sladdis.

Vi har ca 5 år mellan äldsta och mellersta barnet. Perfekt på många sätt!

Äldsta hann bli av med alla småbarnsovanor och bli lite "lillgammal" lagom till att lillasyster föddes. Hon var engagerad från dag 1 i graviditeten och har varit med hela tiden när bebisen väl var på plats för att hjälpa till med små bestyr och "passa lillasyster" som hon själv kallar det. De leker förvånansvärt bra tillsammans nu (7 och 2 år gamla) och har gjort det sedan minsta tjejen var riktigt liten. Nu har de dock kommit in i varsin trotsperiod samtidigt ("Lilla tonåren" och "2-årstrotsen") så lite kämpigt är det vissa dagar. MEN det känns ändå bra att ha den åldersskillanden mellan dem och det märks inte alls så tydligt att det skiljer många år mellan dem som jag först hade befarat.

Bebisen som vi väntar nu kommer att vara ca 3 år yngre än mellansystern när hen föds efter sommaren. Jag hoppas att det också blir bra, men har ju ingen erfarenhet av att få "så tätt mellan barnen"
  • Mellanmjölkens land

Vi har nästan exakt 2,5 år mellan och det funkar. En hel del bråk är det just nu (de blir 5 respektive 2,5 i april) men mellan bråken leker de. Min gissning är att det kommer bli lättare när yngsta börjar förstå mer av att leka MED istället för att leka BREDVID. Nu blir äldsta ofta arg för att yngsta "gör fel" i leken. Yngsta i sin tur tycker det är jättekul att härma äldsta. Inte jättepopulärt när det plötsligt är 2st Elsor istället för en Elsa och en Anna...

Många barn går ju med blöja till 3-4 år medan andra slutar vid 1-1,5 år så ett par månader hit eller dit känns inte som att de gör någon skillnad. Samma med vagn.

• Seven Costanza
    lördagsgodis skrev 2016-03-15 09:24:32 följande:

Vi har storebror och lillasyster med 2 år emellan och det har funkat klockrent då tjejer är tidigare med de mesta och de är aom sagt bästa vänner:) sen har vi en lillasyster till med 5 1/2 år till syrran och ca 8 år till storebror så vi får se hur deras förhållande blir för tror inte yngsta kommer få ett nära syskon.

Aha, intressant! Ja det är ju sant att det kan vara en fördel med storebror-lillasyster på det sättet och det lär ju även gälla om det är fler år emellan, säg 3-5 år emellan så efter något år kanske ändå flickan är ganska så ifatt storebror. Är väl mer när de blir lite äldre i så fall som storebror inte hade tyckt det var så kul att umgås med en 3-5 år yngre syster, alltså när storebro är tonåring menar jag. Min storebror är tre år äldre och han var aldrig särskilt intresserad av att umgås mig från skolåldern och uppåt men det är ju inte säkert det blir samma med mina barn för det.

Jag funderar på antingen 3,5 eller 4,5 år emellan för jag kommer vara hemma nu tills första är 1,5 och vill gärna hinna jobba något år emellan, men jag var 32 vid första så hoppas det inte blir för sent att vänta. Blev gravid direkt med första barnet i och för sig så det kanske skulle gå bra.
  • Det vackraste

Jag rekommenderar inte att få syskon tätare än minst tre år emellan. Jag har dålig erfarenhet av 21 mån resp 2 år och fem mån mellan och bra erfarenhet av fyra år emellan. Med dålig menar jag att det är för tufft för föräldrarna och för mycket konkurrens mellan barnen. Men det är jag det... det är väl lättare för dem som får mycket hjälp och avlastning kanske..

• telly
    Det vackraste skrev 2016-03-15 20:53:08 följande:

Jag rekommenderar inte att få syskon tätare än minst tre år emellan. Jag har dålig erfarenhet av 21 mån resp 2 år och fem mån mellan och bra erfarenhet av fyra år emellan. Med dålig menar jag att det är för tufft för föräldrarna och för mycket konkurrens mellan barnen. Men det är jag det... det är väl lättare för dem som får mycket hjälp och avlastning kanske..

Tack du och alla andra för svar!
Svar på tråden Hur är det att ha 2,5 år mellan barnen?