• sina

Skola i Malmö - var?

Vi ska flytta till Malmö och känner inte alls till staden. Några tips om var vi ska bo? Jag valde den här kategorin för att en bra skola är det viktigaste.

Vi har ett barn som ska börja förskoleklass till hösten, och ett barn i magen. Så en bra skola och en bra förskola är prio ett. Vi ska jobba inne i stan och vill inte pendla för långt - stadsbuss funkar men helst inte pendeltåg. Det är viktigare att ha nära till skola/förskola än till jobbet. Vi vill gärna bo så vi kan gå ut lite, ett radhus, en lägenhet på bottenplan med uteplats eller så. Kan funka att bo mitt i stan med, om det är en bra innergård.

Går det att hitta något att hyra föredrar vi det i början, särskilt eftersom vi flyttar långt, så det är lättare att flytta vidare inom stan om vi inte trivs, men vi kan köpa med. Smärtgräns på typ 2 miljoner.

Några tips? Åsikter?

• Svar på tråden Skola i Malmö - var?
  • sina

Ingen som har några tips eller råd? Vi står i bostadsköer nu och hänger på Hemnet men har ingen aning egentligen.

• sextiotalist

De kraven och den smärtgränsen fungerar nog inte så bra ihop. När ni beskriver hur ni vill ha det, så tänker jag på Limhamn, Slottstaden, även Johanneslust och Håkanstorp, men få tag i ett hus under 2 miljoner är nog kört.

Ska man hyra privat centralt, så får man nog betala minst 15 000 i månaden, självklart lägre om man vill bo lite längre ut.

Mitt förslag är att ni kanske tittar på Oxie, Svedala och andra orter som ligger längs järnvägen med uppehåll för Pågatåg och/eller Öresundståg, för stadsbussarna är väldigt långsamma.
    Malmös attraktiva delar har en prisklass som är jämförbar med populära förorter i Stockholm.

• sina

Ja, det är kanske orimligt... Hade ingen koll på Malmö alls när jag skrev inlägget. 

Vi behöver inget hus, men det hade varit himla skönt att kunna gå ut lite, släppa ut det stora barnet, odla lite kryddor, grilla på sommarkvällarna.

Men jag ska kolla lite i de orter du nämner. Tack

• Anonym (C)

Som redan nämns blir det svårt att hitta något för en familj under 2 milj i Malmö. Köpte dock en riktig pärla (lgh) i Limhamn för 2,3 milj (4:a på 124 kvm). Men vi hade en väldig tur känns det som. Förra ägaren behövde flytta till Danmark bums. 3:or på 80-90 kvm i samma fastighet går för ca 2,8+ milj.

Barnvänliga områden med bra skolor/förskolor känner jag är Limhamn och Slottsstaden. Tyvärr är det dyrt att bo där. Förorter är nog det som gäller för er. Oxie hade jag inte velat bo i. Men från tex Åkarp når du Malmö Centralstation på 10 min med tåg. Perfekt då ni ska arbeta i stan. Hjärup kan vara ett alternativ också.

Att hitta "hyres" är svårt som sjutton. Ofta kösystem.

• Anonym (C)

... och nej, stadsbussarna är inte att lita på. Tar en evighet att ta sig runt också. Ofta med byte/byten.

• Anonym (Utanför)

Håller med, inom Malmö stad blir det svårt att hitta något bra i den prisklassen, så jag skulle också tipsa om Hjärup, Åkarp samt Staffanstorp.

• Anonym (C)

Klagshamn är trevligt. Ligger strax söder om Limhamn.

www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-klagshamn-malmo-kommun-sjostroms-vag-24-9026339

Områden i Malmö jag kommer på som ni ska hålla er borta från är enligt mig Söderkulla, Lindeborg, Rosengård, Högaholm, Kroksbäck, Fosie, Fosiedal. I princip västra delen utmed sundet är att föredra. Annars förorter. Västra Ingelstad har nyss fått en ny pågatågsstation. Du når Malmö på några minuter.

• Anonym (Utanför)

Ja Västra Ingelstad har några vänner flyttat till och de är nöjda.

• En glad tjej

Riseberga är kanon men här finns i stort sett bara bostadsrätter (i form av radhus) och villor. Priserna är oftast långt över två miljoner men kan ni tänka er betala mer rekommenderar jag varmt Riseberga. Bussen går ofta och håller tiderna bra.

• Snällspiken

Tyvärr finns det bara bra kommunala skolor (d v s sådana med tillfredsställande måluppfyllelse och gott meritvärde) i områdena Limhamn-Bunkeflo och Mellanheden med omnejd. Jag skriver "tyvärr" eftersom det kostar en del att bo här. 

De friskolor som har goda resultat ligger i centrum (Bladins, Europaporten, Malmö Montessori), i Bunkeflo (Ängsdal) samt i Videdal, där är det nog inte lika dyrt att bo men till dem är det dessvärre lång kö vilket gör det svårt när man flyttar in, som ni. 

Svar på tråden Skola i Malmö - var?