• mankanjualltidhoppas

Öka produktionen. Hjälp!

Hej. Min dotter helammades bara två veckor för att hon bara skrek och gick inte upp som hon skulle av amningen. Men pumpar för att det känns viktigt att hon får mjölk.

Hon får ersättning eftersom hon nu äter 90ml vid typ varje sittning och jag får MAX ut 50ml sammanlagt var tredje timme. Känner mig oerhört ledsen.

Någon ängel som har tips för att öka produktionen. Upplever att den snarare minskar :( hon är bara sex veckor så jag vill gärna att hon ska få i sig mjölk lite längre iaf.

Någon där ute?

• Svar på tråden Öka produktionen. Hjälp!
  • Lilla Gs mamma

Jag hade samma problem som du - nu är sonen nästan 4 mån och vi helammar nästan! Han får runt 300 ml ersättning totalt per dygn. Och 50 ml är mycket! Jag fick bara ut ca 10-20 vid den tiden.

1. Tänk på att bebis får i sig mer mjölk än du kan pumpa ur. Bebisen suger effektivare.

2. Jag lät sonen "snutta" mycket = stimulera produktionen. Ofta hela kvällar framför TVn och morgnar.

3. Jag ammar alltid före han får ersättningen.

4. Amma ofta, försök att ta det lugnt och inte stressa.

5. Man kan testa att äta/dricka havregryn, öl och Luzern-te, som sägs öka mjölkproduktionen.

6. Amma ännu mer.

Lycka till!

• mankanjualltidhoppas
    Lilla Gs mamma skrev 2016-03-01 18:03:37 följande:

Jag hade samma problem som du - nu är sonen nästan 4 mån och vi helammar nästan! Han får runt 300 ml ersättning totalt per dygn. Och 50 ml är mycket! Jag fick bara ut ca 10-20 vid den tiden.

1. Tänk på att bebis får i sig mer mjölk än du kan pumpa ur. Bebisen suger effektivare.

2. Jag lät sonen "snutta" mycket = stimulera produktionen. Ofta hela kvällar framför TVn och morgnar.

3. Jag ammar alltid före han får ersättningen.

4. Amma ofta, försök att ta det lugnt och inte stressa.

5. Man kan testa att äta/dricka havregryn, öl och Luzern-te, som sägs öka mjölkproduktionen.

6. Amma ännu mer.

Lycka till!

Superbra tips men hon vill inte ta bröstet längre eftersom utdrivningsreflexen är för trög. Hon verkar inte ha snuttbegäret. Blir så ledsen när hon bara blir ledsen/får panik vid bröstet. Hon äter allt ur flaska men skulle gärna amma henne också mest för min egen skull för att det är mysigt. Känner att jag bara är dum mot henne när jag försöker få henne att amma. Vet inte hur jag ska få henne intresserad av bröstet?
  • pigglet

Det kommer ju aldrig vara lika bekvämt att dia från bröstet som att dricka ur flaska. Ur flaskan kommer ju mjölken i en jämn ström redan från första suget.

Det finns dock flera saker man kan göra just för att skynda på utdrivningsreflexen. För det första ska man slappna av och vara lugn. Reflexen startar inte om man är stressad. Så sätt dig bekvämt tillrätta, andas, fokusera bara på att amma och inget annat. 
    En del kan trigga igång reflexen genom att dra lite i bröstvårtorna innan man lägger dit barnet.
    Drick ett glas vatten samtidigt som barnet börjar suga.
    Tänk på vattenfall eller mjölk som sprutar från bröstet. Låter ju helskumt, men funkar faktiskt!

Det finns också en nässpray på apoteket, jag TROR den är receptfri?

• Lilla Gs mamma

Har du provat att ge ersättningen via slang, från flaskan? Dvs. lägga slangen vid bröstvårtan, så att hon får mer när hon suger på bröstet?

• mankanjualltidhoppas
    Lilla Gs mamma skrev 2016-03-01 19:24:29 följande:

Har du provat att ge ersättningen via slang, från flaskan? Dvs. lägga slangen vid bröstvårtan, så att hon får mer när hon suger på bröstet?

Nej. Hur går det till? Vad skulle man använda för slang då?
  • Lilla Gs mamma

Det är en tillmatningsslang man köper på Apoteket. Du lägger ena änden i flaskan (den skall stå i jämnhöjd eller lägre än barnets mun, annars blir det häverteffekt) och den andra ska in i munnen på barnet, så att det suger på slangen samtidigt som det suger på bröstet. En del tejpar fast änden vid bröstvårtan, vi pillade in slängandes när bebisen sugit tag. Slangen är transparent, så man ser när bebisen fått tätt tag och suger i sig ersättningen.

• TeresB

Slarva inte med mat och drick massor. Försök att inte stressa och ha din bebis vid bröstet så mkt det går. Amma lite och det funkar och pumpa direkt efter det.

• straw2008
    mankanjualltidhoppas skrev 2016-03-01 18:22:26 följande:
    Superbra tips men hon vill inte ta bröstet längre eftersom utdrivningsreflexen är för trög. Hon verkar inte ha snuttbegäret. Blir så ledsen när hon bara blir ledsen/får panik vid bröstet. Hon äter allt ur flaska men skulle gärna amma henne också mest för min egen skull för att det är mysigt. Känner att jag bara är dum mot henne när jag försöker få henne att amma. Vet inte hur jag ska få henne intresserad av bröstet?
    Varför inte låta barnet få som det vill :O ?? Att tvinga någon att amma är för mig ett väldigt stort övertramp o kränkning. 
    I kinamockaskogen.....
  • Lilla Gs mamma
    straw2008 skrev 2016-03-08 15:21:42 följande:

Varför inte låta barnet få som det vill :O ?? Att tvinga någon att amma är för mig ett väldigt stort övertramp o kränkning. 

Kränkning? Av vem? Barnet? Man kan knappast tvinga barnet.

Bröstmjölken är det överlägset bästa för bebisen även om ersättningen är bra mycket bättre än för några år sedan, så det kan vara värt att göra vad man kan för att få det att fungera med amningen.

"Kränkning" måste vara dagens mest missanvända ord...
  • straw2008
    Lilla Gs mamma skrev 2016-03-08 16:16:36 följande:
    Kränkning? Av vem? Barnet? Man kan knappast tvinga barnet.

Bröstmjölken är det överlägset bästa för bebisen även om ersättningen är bra mycket bättre än för några år sedan, så det kan vara värt att göra vad man kan för att få det att fungera med amningen.

"Kränkning" måste vara dagens mest missanvända ord...
    Svälta ut barnet tils det är utmattat o måste ta bröstet är tydlig tvång o kränkning. 

O det är inte överlägset bästa om det INTE FINNS TILLRÄCKLIGT.
    I kinamockaskogen.....
  • Kattflickan
    straw2008 skrev 2016-03-08 15:21:42 följande:
    I kinamockaskogen.....
    Herregud! Tvinga att amma? Min son äter inte ur flaska, bara från bröstet. Vi har försökt några gånger och han vill inte. Så om jag fortsätter försöka, kränker jag honom då?

Mitt tips skulle snarare vara att försöka fasa ut flaskan så hon glömmer bort den. Få igång utdrivningen innan du börjar amma.
  • summa21

Har du provat amma när hon sover. Mina har alltid ammat bäst lite halvsovandes.

• Lilla Gs mamma
    straw2008 skrev 2016-03-10 07:27:14 följande:

Svälta ut barnet tils det är utmattat o måste ta bröstet är tydlig tvång o kränkning. 

O det är inte överlägset bästa om det INTE FINNS TILLRÄCKLIGT.

Det var knappast det det handlade om i den här tråden.
Svar på tråden Öka produktionen. Hjälp!